Wojna przeciwko Amalekowi i problem dualizmu
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 19, nr 3(37), rok 2024, tytuł Przemoc i niestosowanie przemocy w judaizmie i chrześcijaństwie
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

Teodycea
monoteizm
problem zła
wojna religijna

Jak cytować

Oren, Y. (2024). Wojna przeciwko Amalekowi i problem dualizmu. Teologia I Moralność, 19(3(37), 39–44. https://doi.org/10.14746/TIM.2024.37.3.3

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje strukturę i znaczenie przykazania wymazania pamięci o Amaleku w Biblii i tradycji żydowskiej. Odnoszę się do paradoksu polegającego na tym, że samo przykazanie, by nie pamiętać o Amaleku, sprawia, że Amalek nie zostaje zapomniany i pozostaje w pamięci. Metoda, której używam, polega na zaproponowaniu odczytania biblijnego terminu „wojna o Boga”, który rozszerza znaczenie wojny z wojny historycznej i przykazania religijnego na wojnę teologiczną, która dotyczy kontrastu między monoteizmem a dualizmem. Wniosek jest taki, że wojna przeciwko Amalekowi może być postrzegana jako wojna teodycealna, odnosząca się do dualizmu absolutnego dobra i absolutnego zła. W tym teologicznym sensie, chociaż sam Amalek musi zostać zapomniany, wojna przeciwko Amalekowi musi zostać zapamiętana.

https://doi.org/10.14746/TIM.2024.37.3.3
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Barak, Uriel. 2012. “Can Amalek Be Redeemed? A Comparative Study of the Views of Rabbi Avraham Itzhak HaCohen Kook and Rabbi Yaakov Moshe Harlap.” Daat, 69: XXIX-LXIX.

Horowitz, Elimelech. 1999. “From the Generation of Moses to the Generation of the Messiah: The Jews Confront 'Amalek' and His Incarnations.” Zion, 64.4: 425-454.

Sagi, Avi. 2015. Existentialism, Pluralism, and Identity: Existentialism, Pluralism, and Identity. London: Brill.