Abstrakt
Niniejszy artykuł analizuje strukturę i znaczenie przykazania wymazania pamięci o Amaleku w Biblii i tradycji żydowskiej. Odnoszę się do paradoksu polegającego na tym, że samo przykazanie, by nie pamiętać o Amaleku, sprawia, że Amalek nie zostaje zapomniany i pozostaje w pamięci. Metoda, której używam, polega na zaproponowaniu odczytania biblijnego terminu „wojna o Boga”, który rozszerza znaczenie wojny z wojny historycznej i przykazania religijnego na wojnę teologiczną, która dotyczy kontrastu między monoteizmem a dualizmem. Wniosek jest taki, że wojna przeciwko Amalekowi może być postrzegana jako wojna teodycealna, odnosząca się do dualizmu absolutnego dobra i absolutnego zła. W tym teologicznym sensie, chociaż sam Amalek musi zostać zapomniany, wojna przeciwko Amalekowi musi zostać zapamiętana.
Bibliografia
Barak, Uriel. 2012. “Can Amalek Be Redeemed? A Comparative Study of the Views of Rabbi Avraham Itzhak HaCohen Kook and Rabbi Yaakov Moshe Harlap.” Daat, 69: XXIX-LXIX.
Horowitz, Elimelech. 1999. “From the Generation of Moses to the Generation of the Messiah: The Jews Confront 'Amalek' and His Incarnations.” Zion, 64.4: 425-454.
Sagi, Avi. 2015. Existentialism, Pluralism, and Identity: Existentialism, Pluralism, and Identity. London: Brill.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Yady Oren

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
