Poziom wiedzy rodziców na temat kompetencji poczętego dziecka. Analiza porównawcza badań prowadzonych w latach 2009 i 2025
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 20, nr 1(38), rok 2025, tytuł Sztuczna inteligencja i transhumanizm
PDF

Słowa kluczowe

rodzice poczętego dziecka
najwcześniejsze rodzicielstwo
kompetencje poczętego dziecka
rozwój prenatalny
poziom wiedzy

Jak cytować

Kandzia, W., Gorska, Łucja, & Lichtenberg-Kokoszka , E. (2025). Poziom wiedzy rodziców na temat kompetencji poczętego dziecka. Analiza porównawcza badań prowadzonych w latach 2009 i 2025. Teologia I Moralność, 20(1(38), 267–284. https://doi.org/10.14746/TIM.2025.38.1.17

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest porównanie wyników badań prowadzonych w latach 2009 i 2025, dotyczących poziomu wiedzy rodziców w okresie najwcześniejszego rodzicielstwa na temat rozwoju poczętego dziecka, jego psychospołecznych kompetencji oraz źródeł wiedzy na ten temat. W obu przypadkach zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem narzędzia, jakim jest ankieta. Na podstawie prowadzonych badań stwierdzono wyraźny wzrost świadomości rodziców na temat rozwoju prenatalnego dziecka. Rodzice coraz częściej postrzegają dziecko i matkę jako dwie odrębne istoty, lepiej rozumieją rozwój jego zmysłów, emocji oraz zdolności ruchowych i poznawczych. Znacząco poprawiła się wiedza na temat momentu rozpoczęcia pracy serca dziecka, rozwoju słuchu i wzroku, a także świadomości, że dziecko odczuwa emocje i potrafi zapamiętywać już w okresie życia płodowego. Zmianie uległy również źródła informacji – tradycyjne media, takie jak prasa i rozmowy ze specjalistami, zostały zastąpione przez Internet, aplikacje oraz książki.

https://doi.org/10.14746/TIM.2025.38.1.17
PDF

Bibliografia

Eliot, Lise. 2010. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Poznań: Media Rodzina.

Lichtenberg-Kokoszka, Emilia. 2015. „Rzeźbienie mózgu”. W: Neuroedukacja. Jak wykorzystywać potencjał mózgu w procesie uczenia się, red. Wiesław Sikorski, 21-44. Słupsk: Dobra literatura.

Lichtenberg-Kokoszka, Emilia. 2022. Zanim się urodziłem. Rozwój człowieka w prenatalnym okresie życia – zagadnienia wybrane. Kraków: Impuls.

Lichtenberg-Kokoszka Emilia, Katarzyna Sacha i Marcelina Przytulska. 2019. „Świat zmysłów poczętego dziecka – słuch”. Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 5: 24-26.

Lichtenberg-Kokoszka Emilia, Katarzyna Sacha, Marcelina Przytulska i Kinga Oleksiuk. 2019a. „Świat zmysłów poczętego dziecka – wzrok”. Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 6: 37-38.

Lichtenberg-Kokoszka, Emilia, Katarzyna Sacha, Marcelina Przytulska i Kinga Oleksiuk. 2019b. „Świat zmysłów poczętego dziecka – smak”. Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 7-8: 31-32.

Lichtenberg-Kokoszka, Emilia, Katarzyna Sacha, Marcelina Przytulska i Kinga Oleksiuk. 2019c. „Świat zmysłów poczętego dziecka – węch”. Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 9: 32-34.

Lichtenberg-Kokoszka Emilia, Marcelina Przytulska, Kinga Oleksiuk i Katarzyna Sacha. 2019. „Świat zmysłów poczętego dziecka – równowaga”. Magazyn Pielęgniarki i Położnej, 11: 28-30.

Wojaczek, Maria. 2011. „Rozwój więzi z dzieckiem w prenatalnym okresie życia”. W: Ciąża czy stan błogosławiony?, red. Emilia Lichtenberg-Kokoszka, Ewa Janiuk i Jerzy Dzierżanowski, 81-92. Kraków: Impuls.