Ekologiczna perspektywa we współczesnym nauczaniu Magisterium
PDF (Język Polski)

Schlagworte

ekologia
kryzys ekologiczny
grzech ekologiczny
ekologiczna perspektywa

Zitationsvorschlag

Szafulski, A. (2016). Ekologiczna perspektywa we współczesnym nauczaniu Magisterium. Teologia I Moralność, 11(1(19), 47–58. https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4

Abstract

Jeżeli Kościół wypowiada się na tematy społeczno-polityczne i gospodarczo-ekologiczne, to tylko z tego powodu, że w tych kręgach działalności główną rolę odgrywa człowiek będący najdoskonalszym stworzeniem. Jest on bowiem istotą rozumną i wolną. Jest tym, co słusznie nazywamy podmiotem praw i obowiązków. Magisterium Ecclesiae problemy degradacji środowiska naturalnego rozpatruje z teologiczno-etycznego punktu widzenia. Zagadnienie istoty i zakresu kryzysu ekologicznego bywa najczęściej sprowadzane do wymiarów czysto ekonomicznych i niekiedy dodatkowo także do płaszczyzny politycznej. Tymczasem zagadnienie to ma o wiele większy zakres, a mianowicie charakteryzuje go odniesienie do natury moralnej.

W celu przedstawienia ekologicznej perspektywy we współczesnym nauczaniu Magisterium uwzględnione zostały następujące zagadnienia. Pierwsze z nich podejmuje próbę teologicznego odczytania stworzenia, które jest podstawą proekologicznego nauczania Kościoła. Na drugim miejscu ukazane są główne przejawy wspomnianego kryzysu. Część trzecia poświęcona jest najważniejszym przyczynom powstałego kryzysu w zakresie ochrony naturalnego środowiska człowieka. Całość artykułu zamykają stosowne wnioski i postulaty.

https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Apel Kościołów w Polsce o ochronę stworzenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae UKSW” (2013) t. 11, nr 1, s. 125-128.

Bełch K., Kwestia ekologiczna w nauczaniu Jana Pawła II,

http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk6/art06.pdf [dostęp: 12.05.2015].

Benedykt XVI, Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia. Orędzie

Ojca Świętego Benedykta XVI na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010

roku, „L’Osservatore Romano” 31(2010) nr 319, s. 4-8.

Bołoz W., Kościół i ekologia, Kraków 2010.

Bortkiewicz P., Grzech ekologii: pomijanie porządku stworzenia i Stwórcy, w: Ekologia a duchowość chrześcijańska, red. S. Niziński, Poznań 2009, s. 94-104.

Czarny J., Ekologia, w: Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków 2002, s. 242-243.

Dańczak A., Kreatywne przeżywanie natury. Teologiczne podstawy duchowości ekologicznej, „Ateneum Kapłańskie” 155(2010) z. 1(608), s. 126-135.

Ferdek B., Czym jest ekoteologia?, w: Ekoteologia w Kościołach chrześcijańskich, red. J. Lipniak, Świdnica 2008, s. 5-10.

Franciszek, Encyklika Laudato si’, Wrocław 2015.

Jan Paweł II, Orędzie na XXIII Światowy Dzień Pokoju, nr 1, http://www.kns.gower.pl/pokoj/pokoj1990.htm [dostęp: 2.05.2015].

Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników Sympozjum na temat fizyki, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, Poznań 1996, t. 5, cz. 2, s. 952-954.

Jan Paweł II, Przemówienie w międzynarodowym centrum naukowym im. Ettore Majorany (8.05.1993), „L’Osservatore Romano” (1993) nr 7, s. 14-15.

Jan Paweł II, Współodpowiedzialność, solidarność, pokój. Przemówienie w

ośrodku ONZ, Nairobi (18 sierpnia 1985), „L’Osservatore Romano” 6 (1985) nr specjalny II, s. 12-13.

Jaromi S., Ecologia Humana w ujęciu Jana Pawła II. Aspekty filozoficzne,

Lublin 2004.

Ozorowski M., Bóg a stworzenie w teologii katolickiej, „Paedagogia Christiana” (2011) nr 2(28), s. 82-98.

Pieniek J., Drzewa owocowe zakwitną wraz z trawą. Ekoteologia Kościoła

Anglii, Świdnica 2008.

Ślipko T., Ekologiczna doktryna Kościoła, w: Rozdroża ekologii, red. T. Ślipko, A. Zwoliński, Kraków 1999, s. 27.

Tomkowiak R., Papież Franciszek wsparł walkę z globalnym ociepleniem,

http://pogoda.wp.pl/gid, 17505638,kat,1035571,galeria.html, [dostęp: 3.05.2015].