Ecological Perspective in the Contemporary Teaching of Magisterium
PDF (Język Polski)

Keywords

ecology
ecological crisis
ecological sin
ecological perspective

How to Cite

Szafulski, A. (2016). Ecological Perspective in the Contemporary Teaching of Magisterium. Teologia I Moralność, 11(1(19), 47–58. https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4

Abstract

Catholic Church expresses opinions about social, political, economic and ecological issues. It is so because these are the issues in which a human being is involved as an intelligent and free being, a subject of rights and obligations. Magisterium Ecclesiae considers natural environment degradation problems from the theological and ethical point of view. The Church emphasizes that the ecological crisis cannot be seen only in economic and political dimensions, because it also contains moral life aspects.

To exhibit ecological perspective in the modern teaching of Magisterium the following accents has been presented. The first one considers comprehending creation from the theological point of view. This view is a base for pro-ecological teaching of the Church. The second accent shows the main signs of the ecological crisis. The third one leans on the main reasons of the crisis. The last one in turn contains conclusions and proposals.

https://doi.org/10.14746/tim.2016.19.1.4
PDF (Język Polski)

References

Apel Kościołów w Polsce o ochronę stworzenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae UKSW” (2013) t. 11, nr 1, s. 125-128.

Bełch K., Kwestia ekologiczna w nauczaniu Jana Pawła II,

http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk6/art06.pdf [dostęp: 12.05.2015].

Benedykt XVI, Jeśli chcesz krzewić pokój, strzeż dzieła stworzenia. Orędzie

Ojca Świętego Benedykta XVI na Światowy Dzień Pokoju 1 stycznia 2010

roku, „L’Osservatore Romano” 31(2010) nr 319, s. 4-8.

Bołoz W., Kościół i ekologia, Kraków 2010.

Bortkiewicz P., Grzech ekologii: pomijanie porządku stworzenia i Stwórcy, w: Ekologia a duchowość chrześcijańska, red. S. Niziński, Poznań 2009, s. 94-104.

Czarny J., Ekologia, w: Leksykon duchowości katolickiej, Lublin–Kraków 2002, s. 242-243.

Dańczak A., Kreatywne przeżywanie natury. Teologiczne podstawy duchowości ekologicznej, „Ateneum Kapłańskie” 155(2010) z. 1(608), s. 126-135.

Ferdek B., Czym jest ekoteologia?, w: Ekoteologia w Kościołach chrześcijańskich, red. J. Lipniak, Świdnica 2008, s. 5-10.

Franciszek, Encyklika Laudato si’, Wrocław 2015.

Jan Paweł II, Orędzie na XXIII Światowy Dzień Pokoju, nr 1, http://www.kns.gower.pl/pokoj/pokoj1990.htm [dostęp: 2.05.2015].

Jan Paweł II, Przemówienie do uczestników Sympozjum na temat fizyki, w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, Poznań 1996, t. 5, cz. 2, s. 952-954.

Jan Paweł II, Przemówienie w międzynarodowym centrum naukowym im. Ettore Majorany (8.05.1993), „L’Osservatore Romano” (1993) nr 7, s. 14-15.

Jan Paweł II, Współodpowiedzialność, solidarność, pokój. Przemówienie w

ośrodku ONZ, Nairobi (18 sierpnia 1985), „L’Osservatore Romano” 6 (1985) nr specjalny II, s. 12-13.

Jaromi S., Ecologia Humana w ujęciu Jana Pawła II. Aspekty filozoficzne,

Lublin 2004.

Ozorowski M., Bóg a stworzenie w teologii katolickiej, „Paedagogia Christiana” (2011) nr 2(28), s. 82-98.

Pieniek J., Drzewa owocowe zakwitną wraz z trawą. Ekoteologia Kościoła

Anglii, Świdnica 2008.

Ślipko T., Ekologiczna doktryna Kościoła, w: Rozdroża ekologii, red. T. Ślipko, A. Zwoliński, Kraków 1999, s. 27.

Tomkowiak R., Papież Franciszek wsparł walkę z globalnym ociepleniem,

http://pogoda.wp.pl/gid, 17505638,kat,1035571,galeria.html, [dostęp: 3.05.2015].