Abstract
Tekst podejmuje dwa główne zagadnienia. Pierwsze – to sposób rozumienia wychowania w duchu encykliki Humane Vitae Pawła VI, drugie – to uwarunkowania, jakie dla tak rozumianego wychowania stwarza współczesna kultura. W świetle omawianej Encykliki wychowanie obejmuje wychowanie do zgodnego z zasadami moralnymi przekazywania życia oraz wychowanie oparte na integralnej wizji człowieka i jego rozwoju. Obszary te ściśle się ze sobą łączą i wzajemnie warunkują. W tekście Autorka rozważa drugi z obszarów. Analizując w świetle encykliki HV wychowanie zgodne z integralną wizją człowieka interpretuje je w sposób osobowy. Wyróżnia, obok wychowania do respektowania i realizowania godności ludzkiej oraz wartości z nią związanych, postawy jakie są konieczne do realizacji wartości osobowych (postawę bezinteresowności, odpowiedzialności i służby). Druga część tekstu poświęcona jest ocenie warunków, jakie dzisiejsza kultura stwarza dla wychowania integralnego człowieka. Zakończenie zawiera wnioski dla wychowania w duchu encykliki HV.Literaturhinweise
Chudy W. (2009), Filozofia wieczysta w czas przełomu, 2009.
Delsol Ch. (2018), Kamienie węgielne. Na czym nam zależy?, tłum. i posł. M. Kowalska, Kraków.
Fromm E. (2017), Mieć czy być?, tłum. J. Karłowski, Poznań.
Hildebrand D. von, Kłoczowski J.A., Paściak J., Tischner J. (1982), Wobec wartości, Poznań.
Ingarden R. (1973), Książeczka o człowieku, Kraków.
Memoriał krakowski. Uzasadnienie katolickiej nauki tyczącej podstaw moralnych życia małżeńskiego [Kraków 1968]; Wprowadzenie do encykliki Humanae vitae [Kraków 1969], (2012), Poznań.
Olbrycht K. (2017), Wartość służby w wychowaniu chrześcijańskim – w świetle refleksji Jana Pawła II i Benedykta XVI, „Paedagogia Christiana” 2 (40), s. 89-105.
Ossowska M. (1985), Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa.
Ossowska M. (1994), Podstawy nauki o moralności, wybór, opr. i red. P.J. Smoczyński, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Paweł VI (1982), Encyklika Humanae vitae, Rzym 1968, Warszawa.
Smoleński S. (2012), Osoba ludzka, jej godność i rozwój, w: Memoriał krakowski. Uzasadnienie katolickiej nauki tyczącej podstaw moralnych życia małżeńskiego [Kraków 1968]; Wprowadzenie do encykliki Humanae Vitae [Kraków 1969], Poznań.
Stróżewski W. (1992), W kręgu wartości, Kraków.
Szyszko-Bohusz A. (2013), Pedagogika holistyczna oraz samodoskonalenie osobowości i bezpieczeństwo w dobie globalizacji, „The Polish Journal of the Arts and Culture”, nr 7 (4), s. 201-215.
Wojtyła K. (1986), Miłość i odpowiedzialność, red. T. Styczeń, J.W. Gałkowski, A. Rodziński, A. Szostek, Lublin.
Zdziech P. (2010), Ronalda Ingleharta teoria rozwoju ludzkiego, Kraków.
Znaniecki F. (1973), Socjologia wychowania, t. 2, Warszawa.
Benedykt XVI, Świat nie jest czymś co się posiada by rabować i wykorzystywać. Audiencja generalna 6.02. 2013. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/audiencje/ag_. [dostęp: 12.06.2018].
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.