Abstract
Pojęcie „Ewangelia rodziny”, zainspirowany nauczaniem Jana Pawła II zawiera w sobie dwa wymiary: pierwszy pokazuje co Pismo Święte mówi na temat małżeństwa i rodziny; drugi ukierunkowuje na fakt, że rodzina chrześcijańska sama w sobie, w swoim bycie jest nosicielką Dobrej Nowiny o ile jest świadkiem miłości, i to bycie wyprzedza jakiekolwiek znaki lub działania apostolskie. W ten sposób rodzina, jako miejsce wychowania osoby ludzkiej do miłości oraz do życia we wspólnocie osób, jest w stanie dać odpowiedź na wyzwania rzucone jej przez postmodernizm: indywidualizm, prywatyzację miłości, oderwanie płciowości od prokreacji, analfabetyzm uczuciowy. Nowa ewangelizacja, skierowana do rodziny i która by przechodziła przez rodzinę, ma za zadanie dać odpowiedź epoce postmodernistycznej poprzez dwie propozycje: dać świadectwo, że wydarzenie, spotkanie oraz wspólnota z żywym Bogiem oraz człowiekiem góruje nad jakąkolwek argumentacją intelektualną lub tradycją oraz zaproponować „regułę” życia rodzinnego, która suponuje dwa inne przekonania, że nie istnieje reguła bez duchowości i że nie ma adekwatnej duchowości bez relacji we wspólnocie osób.Literaturhinweise
COMITATO PER IL PROGETTO CULTURALE DELLA CONFERENZA EPISCOPALE ITALIANA (a cura di), La sfida educativa, con prefazione di Camillo Ruini, Laterza, Bari 2009.
CONFERENZA EPISCOPALE ITALIANA, Direttorio di Pastorale familiare per la Chiesa in Italia. Annunciare, celebrare, servire il “Vangelo della famiglia”, Roma 1992.
CRAWFORD D., “Recognizing the Roots of Society in the Family, Foundation of Justice”, in Anthropotes XXIII/2 (2007) 455-482.
DAGENOIS D., La fin de la famille moderne, Presses de l’Université Laval, Québec 2001.
DONATI P. (a cura di), Famiglia risorsa della società, Il Mulino, Bologna 2012.
FISICHELLA R., La nuova evangelizzazione. Una sfida per uscire dall’indifferenza, Mondatori, Milano 2011.
GIDDENS A., La trasformazione dell’intimità. Sessualità, amore ed erotismo nelle società moderne, Il Mulino, Bologna 2005.
GIOVANNI PAOLO II, “Uomo e donna lo creò”. Catechesi sull’amore umano, Città Nuova Editrice – Libreria Editrice Vaticana, cat. XIX, 90-92, Roma 1985.
GRANADOS GARCÍA J., La carne si fa amore. Il corpo, cardine della storia della salvezza, Cantagalli, Siena 2010.
GRYGIEL L. e S. –KWIATKOWSKI P. (a cura di), Bellezza e spiritualità dell’amore coniugale. Con un inedito di Karol Wojtyla, Cantagalli, Siena 2009.
GRYGIEL S. –KWIATKOWSKI P. (a cura di), L’amore e la sua regola. Karol Wojtyla e l’esperienza dell’”Ambiente” di Cracovia, Cantagalli, Siena 2009.
GUARDINI R., La fine dell’epoca moderna. Il potere, Morcelliana, Brescia 1984.
MELINA L. (a cura di), Criterio della natura e futuro della famiglia, Cantagalli, Siena 2011.
MELINA L., Liebe auf katholisch. Ein Handbuch für heute, Sankt Ulrich Verlag, Augsburg 2009.
OGNIBENI B., Il matrimonio alla luce del Nuovo Testamento, Lateran University Press, Roma 2007.
PÉREZ-SOBA J.J., Il mistero della famiglia, Cantagalli, Siena 2010.NEUSNER J., A Rabbi Talks With Jesus, McGill, Montreal 2000.
PESCI F., Rischio educativo e ricerca di senso, Aracne, Roma 2007.
PROVENCHER N., “Vers une théologie de la famille: l’Église domestique”, in Église et théologie 12 (1981) 9-34.
RATZINGER J. – BENDETTO XVI, Gesù di Nazaret, Rizzoli, Milano 2007.
SAN TOMMASO D’AQUINO, Summa theologiae, I-II.
SANT’IGNAZIO DI ANTIOCHIA, Lettera ai Romani III, 3, citato da Benedetto XVI, Discorso a conclusione dell’incontro con i Vescovi della Svizzera, 9 novembre 2006.
SCOLA A., Buone ragioni per la vita comune. Religione, politica, economia, Mondadori, Milano 2010, 90-91.
SCOLA A., Una nuova laicità. temi per una società plurale, Marsilio, Venezia 2007, 77-78.
TAYLOR CH., L’età secolare, Feltrinelli, Milano 2009.
TOSATO A., “L’istituto famigliare dell’antico Israele e della Chiesa primitiva”, in Anthropotes XIII/1 (1997), 109-174, qui: 144-154.
ZAMAGNI S. e V., Famiglia e lavoro. Opposizione o armonia?, San Paolo, Cinisello Balsamo (Mi) 2012.
Lizenz
Prawa autorskie są zastrzeżone