Czy i na ile jest możliwa dzisiaj współpraca rodziców i nauczycieli na rzecz integralnego wychowania ucznia?
PDF (Język Polski)

Schlagworte

wychowanie integralne
dialog rodziców i szkoły
dokumenty edukacyjne
wartości wychowawcze religii
ograniczenia wychowania integralnego

Zitationsvorschlag

Misiaszek, K. (2014). Czy i na ile jest możliwa dzisiaj współpraca rodziców i nauczycieli na rzecz integralnego wychowania ucznia?. Teologia I Moralność, 9(2(16), 7–22. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.1

Abstract

W obecnej rzeczywistości, gdy rozpowszechnia się coraz bardziej liberalny model wychowania, postulat formacji integralnej ucznia staje się koniecznością. Analiza podstawy programowej nauczania ogólnego uświadamia nam, że szkoła tkwi w głębokim kryzysie, który także sama wywołała. Podjęcie działań naprawczych wymaga zespolonych, solidarnych działań. Dopiero wówczas będą one skuteczne. Należy pilnie uświadamiać rodziców o ich prawie do wychowania, jak również wspomagać działania na rzecz domagania się ich udziału w wychowaniu szkolnym. Są to zadania, jakie stoją dzisiaj przed wszystkimi podmiotami odpowiedzialnymi za wychowanie: rodzicami, samą szkołą i Kościołem.
https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.1
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Czas, by rodzice uzyskali realny wpływ na to, co dzieje się z ich dziećmi w szkołach. List do minister Szumilas, http://wpolityce.pl/artykuly/51854-czas-by-rodzice-uzyskali-realny-wplyw-na-to-co-dzieje-sie-z-ich-dziecmi-w-szkolach-list-do-minister-szumilas [dostęp 20.02.2014].

Dokąd zmierza polska szkoła?, red. D. Klus-Stańska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.

Edukacja w rękach kacyków!: http://wsumie.pl/kraj/95138-edukacja-w-rekach-kacykow# [dostęp 20.02.2014].

Komitet Nauk Pedagogicznych PAN o „Koncepcji programu kształcenia ogólnego w polskich szkołach”, „Edukacja. Studia-Badania-Innowacje” 1(1992), s. 70-106.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

Kuczkowski S., Psychologia religii, Wydawnictwo WAM, Kraków 1993.

Kupisiewicz C., Syntetyczny raport o potrzebie i kierunkach reformy szkolnej, „Głos Nauczycielski” nr 31-33(1996), s. 45-96.

Kupisiewicz C., Projekty reform edukacyjnych w Polsce, Instytut Badań Edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Lewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.

Lichtner M., La qualità delle azioni formative, Franco Angeli, Milano 2002.

Łatacz E., Co to znaczy wychowywać integralnie?, http://przedszkole.honoratki.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=49:co-to-znaczy-wychowywa-integralnie-&catid=29:wychowanie&Itemid=2 [dostęp 20.02.2014].

Misiaszek K., Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej. Próba oceny, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2010.

Nalaskowski A., Tornister niekompetencji, „W Sieci”, wydanie nr 49(2013), http://www.wsieci.pl/numer-49-pmagazine-81.html [dostęp 20.02.2014].

Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

Przedszkola muszą przyjąć sześciolatki, http://www.men.gov.pl/index.php/aktualnosci/wizyty-krajowe-i-zagraniczne-ministra/884-przedszkola-musza-przyjac-szesciolatki [dostęp 26.02.2014].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2009, nr 4, poz. 17.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2012, nr 0, poz. 977, złączniki nr 1 i 4.

Sorry, taką mamy władzę..., http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014_01_01_archive.html [dostęp 22.02. 2014].

Starzyński W., Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”, Warto walczyć (12 lutego 2014), http://www.rodziceszkole.edu.pl/ [dostęp 20.02.2014].

Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

Śliwerski B., Edukacja – wyzwania przyszłości (piątek, 27 grudnia 2013), http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2013_12_01_archive.html [dostęp 20.02.2014].

Wadowski D., Edukacja wobec wyzwań nowoczesnego społeczeństwa, „Ethos” 13(2000), nr 3, s. 181-194.

Walesa C., Rozwój religijności człowieka, t. 1: Dziecko, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.

Wywiad z Jadwigą Wiśniewską, http://wpolityce.pl/wydarzenia/74320-wisniewska-udowodnilismy-ze-jestesmy-partia-konkretow-chcemy-zakasac-rekawy-i-naprawic-polske-zepsuta-przez-donalda-tuska-nasz-wywiad [dostęp 15.02.2014].

Zani A.V., Formare l’uomo europeo. Le sfide per la scuola, w: L’insegnamento della religione risorsa per l’Europa. Atti della ricercha del Consiglio delle Conferenze Episcopali d’Europa, red. Conferenza Episcopale Italiana – Servizio Nazionale per’IRC, Editrice ElleDiCi, Torino 2008, s. 26-46.