Cooperation Between Parents and Teachers in Order to Achieve Integral Education – Is It Possible and to What Extent?
PDF (Język Polski)

Keywords

integral education
the dialogue of parents and schools
educational documents (curriculum)
the educational values of religion
the limitations of integral education

How to Cite

Misiaszek, K. (2014). Cooperation Between Parents and Teachers in Order to Achieve Integral Education – Is It Possible and to What Extent?. Teologia I Moralność, 9(2(16), 7–22. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.1

Abstract

Whilst looking for the evidence of integral education the educational documents derived from Polish schools have become the subject of the scrutiny. The results reveal lack of interest in the integral education. Schools are not considering pedagogical values present in religion (Christianity). Such values could enhance school education and give it more integral quality. An insight into the workings of the Ministry of National Education uncovers numerous activities hindering and obstructing parents’ initiatives. It is alleged that such actions are of totalitarian nature, revealing, among others, Centralist administration, external control, lack of pluralism and response to critical voices, evasion of problem solving, etc. Faced with the above situation parents should not only act in an organised way but also put pressure on the educational authorities. For many of the initiatives have been changed or abandoned under pressure, thus disrespecting parents’ point of view. Pressure makes sense!

https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.1
PDF (Język Polski)

References

Czas, by rodzice uzyskali realny wpływ na to, co dzieje się z ich dziećmi w szkołach. List do minister Szumilas, http://wpolityce.pl/artykuly/51854-czas-by-rodzice-uzyskali-realny-wplyw-na-to-co-dzieje-sie-z-ich-dziecmi-w-szkolach-list-do-minister-szumilas [dostęp 20.02.2014].

Dokąd zmierza polska szkoła?, red. D. Klus-Stańska, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2008.

Edukacja w rękach kacyków!: http://wsumie.pl/kraj/95138-edukacja-w-rekach-kacykow# [dostęp 20.02.2014].

Komitet Nauk Pedagogicznych PAN o „Koncepcji programu kształcenia ogólnego w polskich szkołach”, „Edukacja. Studia-Badania-Innowacje” 1(1992), s. 70-106.

Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.

Kuczkowski S., Psychologia religii, Wydawnictwo WAM, Kraków 1993.

Kupisiewicz C., Syntetyczny raport o potrzebie i kierunkach reformy szkolnej, „Głos Nauczycielski” nr 31-33(1996), s. 45-96.

Kupisiewicz C., Projekty reform edukacyjnych w Polsce, Instytut Badań Edukacyjnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

Lewowicki T., Przemiany oświaty. Szkice o ideach i praktyce edukacyjnej, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 1997.

Lichtner M., La qualità delle azioni formative, Franco Angeli, Milano 2002.

Łatacz E., Co to znaczy wychowywać integralnie?, http://przedszkole.honoratki.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=49:co-to-znaczy-wychowywa-integralnie-&catid=29:wychowanie&Itemid=2 [dostęp 20.02.2014].

Misiaszek K., Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej. Próba oceny, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2010.

Nalaskowski A., Tornister niekompetencji, „W Sieci”, wydanie nr 49(2013), http://www.wsieci.pl/numer-49-pmagazine-81.html [dostęp 20.02.2014].

Podstawowe zagadnienia z psychologii religii, red. S. Głaz, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.

Przedszkola muszą przyjąć sześciolatki, http://www.men.gov.pl/index.php/aktualnosci/wizyty-krajowe-i-zagraniczne-ministra/884-przedszkola-musza-przyjac-szesciolatki [dostęp 26.02.2014].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2009, nr 4, poz. 17.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz.U. 2012, nr 0, poz. 977, złączniki nr 1 i 4.

Sorry, taką mamy władzę..., http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2014_01_01_archive.html [dostęp 22.02. 2014].

Starzyński W., Prezes Zarządu Fundacji „Rodzice Szkole”, Warto walczyć (12 lutego 2014), http://www.rodziceszkole.edu.pl/ [dostęp 20.02.2014].

Śliwerski B., Edukacja pod prąd, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.

Śliwerski B., Edukacja – wyzwania przyszłości (piątek, 27 grudnia 2013), http://sliwerski-pedagog.blogspot.com/2013_12_01_archive.html [dostęp 20.02.2014].

Wadowski D., Edukacja wobec wyzwań nowoczesnego społeczeństwa, „Ethos” 13(2000), nr 3, s. 181-194.

Walesa C., Rozwój religijności człowieka, t. 1: Dziecko, Wydawnictwo KUL, Lublin 2005.

Wywiad z Jadwigą Wiśniewską, http://wpolityce.pl/wydarzenia/74320-wisniewska-udowodnilismy-ze-jestesmy-partia-konkretow-chcemy-zakasac-rekawy-i-naprawic-polske-zepsuta-przez-donalda-tuska-nasz-wywiad [dostęp 15.02.2014].

Zani A.V., Formare l’uomo europeo. Le sfide per la scuola, w: L’insegnamento della religione risorsa per l’Europa. Atti della ricercha del Consiglio delle Conferenze Episcopali d’Europa, red. Conferenza Episcopale Italiana – Servizio Nazionale per’IRC, Editrice ElleDiCi, Torino 2008, s. 26-46.