Chrześcijańska rodzina szkołą człowieczeństwa
Journal cover , volume 9, no. 2(16), year 2014
PDF (Język Polski)

Schlagworte

Rodzina
wychowanie ku wartościom
człowieczeństwo
przekaz wiary
szacunek dla człowieka
wartości ludzkie

Zitationsvorschlag

Ozorowski, M. (2014). Chrześcijańska rodzina szkołą człowieczeństwa. Teologia I Moralność, 9(2(16), 39–50. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.3

Abstract

Rodzina jest pierwszym i niepodważalnym środowiskiem życia, rozwoju oraz samorealizacji człowieka, tak w perspektywie cielesnej, jak i duchowej. Słowa w tytule wzięte są z Gaudium et Spes (nr 52) Soboru Watykańskiego II. Na początku przypomniano podstawowe prawdy o małżeństwie i rodzinie, zgodnie z nauczaniem Kościoła. Następnie wskazano, że rodzina jest nazywana małym Kościołem, albo Kościołem domowym, gdzie wiara jest przekazywana z pokolenia na pokolenie. Autor przypomniał również, że na rodzinie spoczywa obowiązek przekazywania prawdy o człowieku, o jego niezbywalnej godności i powołaniu. W rodzinie młody człowiek uczy się szacunku do każdego człowieka i ludzkiego życia we wszystkich jego etapach. W rodzinie człowiek uczy się przekazywania wartości kulturowych, etycznych, społecznych, duchowych i religijnych, które są podstawą do rozwoju i dobrego samopoczucia zarówno członków rodziny, jak i całego społeczeństwa. Chrześcijańska rodzina stoi przed poważnym wyzwaniem wychowania swojego potomstwa w prawdzie i ukształtowania prawego sumienia swoich dzieci. Wobec zamętu etycznego, który jest wywoływany przez potężne ruchy postmodernistyczne, rodzina jawi się, jako trwała ostoja, która może dać solidne fundamenty przyszłym obywatelom i członkom Kościoła.
https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.3
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Cichosz W., Pedagogiczny dekalog formacji chrześcijańskiej w epoce globalizmu, w: Veritas cum caritate – intellegentia cum amore, red. C. Rychlicki, I. Werbiński, Toruń 2011, s. 7-26.

Dobson J.C., Dzieci w niebezpieczeństwie, raport z wojny o wartości, Warszawa 1997.

Dryll E., Trudności wychowawcze, analiza interakcji matka-dziecko w sytuacjach konfliktowych, Warszawa 1995.

Dyczewski L., Rola współczesnej rodziny w przekazywaniu wartości, „Ateneum Kapłańskie” 69/70(1977)2/412, s. 263-277.

Gaudemet J., Zimmermann M., Bibliographie international d’histoire de mariage, w: J. Gaudemet, Sociétés et mariage, Starasbourg 1980, s. 454-479 .

Gołębiewski M., Człowiek obrazem i podobieństwem Boga, „Ateneum Kapłańskie” 109(1987)471, s. 264-279.

Jan Paweł II, Apel Jasnogórski, Jasna Góra, 5 czerwca 1979, w: tenże, Musicie od siebie wymagać, Poznań 1984, s. 126-127.

Jan Paweł II, Człowiek chory zawsze zachowuje swą godność: Do uczestników międzynarodowego kongresu lekarzy katolickich (20 III 2004), „L’Osservatore Romano” wyd. pol. 25(2004)6/264, s. 20-22.

Jan Paweł II, Familiaris consortio, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/familiaris.html#, [dostęp 12.08.2014].

Jan Paweł II, Rodzina, w: Nauczanie moralne Jana Pawła II, red. A. Korba, Radom 2006, s. 90-91.

Konstytucja dogmatyczna o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes http://www.kns.gower.pl/vaticanum/gaudium.htm, [dostęp 12.08.2014].

Konferencja Episkopatu Polski, Służyć prawdzie o małżeństwie i rodzinie, Tarnów 2009.

Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2002.

Kościół wobec homoseksualizmu, opracowania – świadectwa – dokumenty, red. T. Huk, Warszawa 1996.

Kroll L., Dziecko szansą wyjścia z antropologicznego kryzysu, w: Ocalić obraz człowieka. Antropologiczne podstawy moralności, red. P. Morciniec, Opole 2003, s. 103-109.

Krucina J., Rodzina jako społeczność uświęcająca, „Chrześcijanin w Świecie” 11(1979)3, s. 16-38.

Kunowski S., Kerygmatyczna realizacja odnowy wychowania chrześcijańskiego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 14(1967)3, s. 73-88.

Majdański K., Wspólnota życia i miłości: zarys teologii małżeństwa i rodziny, Poznań–Warszawa 1983.

Majkowski W., Rodzice: Fundament społeczeństwa, w: Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa–Łomianki 1999, s. 391.

Moń R., Etyka objawiona a naturalna w Rz 1,18-32, „Studia Theologica Varsaviensia” 17(1979)2, s. 65-80.

Orzeszyna J., Miłość normą życia rodzinnego, „Polonia Sacra” 21/3(1999)4, s. 153-166.

Ozdowski J., Rola rodziny w wychowaniu młodzieży, „Chrześcijanin w Świecie” 4(1972)6/20, s. 3-18.

Ozorowski E., Bibliografia małżeństwa i rodziny 1945-1989, Warszawa 2005.

Ozorowski M., Przymierze Bosko-ludzkie, w: Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, s. 224-225.

Rychlicki C., Sakramentalny charakter przymierza małżeńskiego, Studium teologicznodogmatyczne, Płock 1997.

Sareło Z., Postmodernistyczny styl myślenia i życia, „Homo Dei” 67(1997)3/244, s. 23-39.

Sarmiento A., Małżeństwo chrześcijańskie, Podręcznik teologii małżeństwa i rodzin, Kraków 2002.

Siemieniec T., Miłość Boga ukazana w akcie stwórczym mężczyzny i kobiety, „Kieleckie Studia Teologiczne” 8(2009), s. 453-464.

Skreczko A., Zadania rodziny jako Kościoła domowego, „Rocznik Teologii Katolickiej” 8(2009), s. 112-121.

Słomińska J., Rodzicielskie typy wychowania religijnego, „Studia Theologica Varsaviensia” 21(1983)1, s. 183-207.

Strzeszewski C., Prawo naturalne jako podstawa etyki społecznej, „Roczniki Filozoficzne” 19(1971)2, s. 103-123.

Warzeszak S., Wolność i godność człowieka w personalnym wymiarze etosu Nowego Testamentu, „Studia Loviciensia” 2(2000), s. 407-425.

Wielgus S., Wobec ofensywy ideologii neomarksizmu i postmodernizmu we współczesnym świecie, Płock 2004.

Wolski K., Cele, w: Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, s. 230-231.