Abstract
Współczesna rzeczywistość wychowawcza zdaje się wymagać stale nowych form bycia rodzicem, nauczycielem, wychowawcą, pedagogiem. Szybka zmiana paradygmatów życia społecznego stawia przed wychowaniem nie lada wyzwanie. Towarzyszenie wychowawcze inspirowane pedagogiką ignacjańską może stanowić jedną z odpowiedzi na to wyzwanie. Artykuł prezentuje ideę towarzyszenia wychowawczego wypływające z pedagogiki zakorzenionej w aksjologii chrześcijańskiej, gdzie godność człowieka stanowi istotną wartość. W tym świetle istotne wydaje się być podążanie za uczniem, dostosowywanie się do jego tempa rozwoju a jednocześnie dzielenie się z nim doświadczeniem i wskazywanie tego co prawdziwe, życiodajne i twórcze. Być może trzeba na nowo wymyślić wychowawcę, nauczyciela, rodzica, który towarzysząc dziecku, młodemu człowiekowi będzie potrafił wskazać właściwe zasady i reguły życia w ponowoczesnym świecie, a przede wszystkim przekazać motywy życia i nadziei.Literaturhinweise
Beni de M.,, Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj, w: Wychowanie chrześcijańskie między tradycją a współczesnością, red. A. Rynio, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 61-69.
Bergoglio J.M., Wymagania i pasja – o wychowaniu chrześcijańskim, Wydawnictwo Espirit, Kraków 2013.
Biel K., Towarzyszenie, czyli o postawie wychowawcy resocjalizującego, „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie”, 2004, s. 141-155.
Błasiak A., Młodzież wobec aksjologicznych dylematów współczesności, w: Młodzież wobec ponowoczesności, red. M. Duda, WN PAT, Kraków 2009, s. 35-52.
Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie – zagadnienia wybrane, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Brezinka W., Wychowanie a pedagogika w dobie przemian kulturowych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.
Brezinka W., Wychowywać dzisiaj – zarys problematyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.
Charmot F., La pédagogie des Jésuites, ses principes – son actualité, Aux Editions Spes, Paris 1951.
Dobrowolski S., Wychowanie i wychowawca, Nasza Księgarnia, Warszawa 1948.
Duminuco V., Niektóre wyzwania dla wychowania chrześcijańskiego na progu nadchodzącego tysiąclecia, w: Kultura i media, t. 1: Kontrast, red. B. Spurgjasz, Wydawnictwa Fundacji ATK, Warszawa 1995, s. 62-82.
Dybowska E., Szkoła dla Rodziców i Wychowawców wychowaniem do dialogu, w: Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010, s. 291-315.
Dybowska E., Wychowawca w pedagogice Ignacjańskiej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.
Dybowska E., Wychowawcze towarzyszenie młodym ludziom inspirowane pedagogiką ignacjańską, w: Młodzież wobec ponowoczesności, red. M. Duda, WN PAT, Kraków 2009, s. 111-125.
Dziewiecki M., Wychowawca w dobie ponowoczesności, „Horyzonty Wychowania” 9/2010(17), 145-164..
Kolvenbach H.P., Cura personalis, „Review of Ignatian Spirituality” 38(2007)1, s. 9-17.
Korczak J., Kiedy znów będę mały, w: tenże, Fragmenty utworów, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978, s. 147-178.
Królikowski W., Kierownictwo duchowe w Ćwiczeniach duchowych św. Ignacego Loyoli jako ważny element pedagogii ignacjańskiej, „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie” 2005 , s. 62-97.
Loyola I., Ćwiczenia duchowe, Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, Kraków 2013.
Maritain J., Dynamika wychowania, „Znak” 43(1991)9, s. 34-39.
Mertes K., Wychowywać do odpowiedzialności, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2008.
Metts R.E., Ignatius Knew, Jesuit Secondary Education Association, Washington, D.C. 1995.
Nalaskowski A., Wymyślmy to!, w: Pedagogika alternatywna – postulaty, projekty i kontynuacja, t. 1, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007, s. 19-25.
Olbrycht K., Dylematy współczesnego wychowania, „Znak” 43(1991)9, s. 40-45.
Olbrycht K., Nauczyciel wobec koncepcji „wychowania dla” i wychowania do wyboru wartości, w: Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, red. F. Adamski, UJ, PAT, Kraków 1993, s. 109-114.
Pedagogia ignacjańska – podejście praktyczne, w: Podstawy edukacji ignacjańskiej, red. B. Steczek, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 97-165.
Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.
Traub G.W., Do You Speak Ignatian? A Glossary of Terms Used in Ignatian and Jesuit Circles, w: A Jesuit Education Reader, red. G. W. Traub SJ, LoyolaPress, Chicago 2008, s. 390-409.
Lizenz
Prawa autorskie są zastrzeżone