Educational Accompanying – Following the Student
PDF (Język Polski)

Keywords

educational accompanying
following the student
cura personali
Ignatian pedagogy

How to Cite

Dybowska, E. (2014). Educational Accompanying – Following the Student. Teologia I Moralność, 9(2(16), 81–93. https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.6

Abstract

Contemporary educational reality seems to continuously require new forms of being a parent, a teacher, a tutor, and a pedagogue. Rapid changes of the paradigms of social life pose a real challenge for education. Educational accompanying inspired by the Ignatian pedagogy can provide an answer to this challenge. The article presents the idea of educational accompanying derived from Christian axiology, where human dignity is an unquestionable value. From this perspective, it seems important to follow students, to keep pace with their development, and, at the same time, to share experience with them and to indicate what is real, life-giving, and creative. It might be necessary to define a tutor, a teacher, and a parent from scratch, so they are able to show proper rules and regulations of life in the post-modern world, and, first of all, pass on the motifs of life and hope
https://doi.org/10.14746/tim.2014.16.2.6
PDF (Język Polski)

References

Beni de M.,, Mieć odwagę być wychowawcami dzisiaj, w: Wychowanie chrześcijańskie między tradycją a współczesnością, red. A. Rynio, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 61-69.

Bergoglio J.M., Wymagania i pasja – o wychowaniu chrześcijańskim, Wydawnictwo Espirit, Kraków 2013.

Biel K., Towarzyszenie, czyli o postawie wychowawcy resocjalizującego, „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie”, 2004, s. 141-155.

Błasiak A., Młodzież wobec aksjologicznych dylematów współczesności, w: Młodzież wobec ponowoczesności, red. M. Duda, WN PAT, Kraków 2009, s. 35-52.

Błasiak A., Oddziaływania wychowawcze w rodzinie – zagadnienia wybrane, Akademia Ignatianum. Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.

Brezinka W., Wychowanie a pedagogika w dobie przemian kulturowych, Wydawnictwo WAM, Kraków 2005.

Brezinka W., Wychowywać dzisiaj – zarys problematyki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.

Charmot F., La pédagogie des Jésuites, ses principes – son actualité, Aux Editions Spes, Paris 1951.

Dobrowolski S., Wychowanie i wychowawca, Nasza Księgarnia, Warszawa 1948.

Duminuco V., Niektóre wyzwania dla wychowania chrześcijańskiego na progu nadchodzącego tysiąclecia, w: Kultura i media, t. 1: Kontrast, red. B. Spurgjasz, Wydawnictwa Fundacji ATK, Warszawa 1995, s. 62-82.

Dybowska E., Szkoła dla Rodziców i Wychowawców wychowaniem do dialogu, w: Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010, s. 291-315.

Dybowska E., Wychowawca w pedagogice Ignacjańskiej, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2013.

Dybowska E., Wychowawcze towarzyszenie młodym ludziom inspirowane pedagogiką ignacjańską, w: Młodzież wobec ponowoczesności, red. M. Duda, WN PAT, Kraków 2009, s. 111-125.

Dziewiecki M., Wychowawca w dobie ponowoczesności, „Horyzonty Wychowania” 9/2010(17), 145-164..

Kolvenbach H.P., Cura personalis, „Review of Ignatian Spirituality” 38(2007)1, s. 9-17.

Korczak J., Kiedy znów będę mały, w: tenże, Fragmenty utworów, Nasza Księgarnia, Warszawa 1978, s. 147-178.

Królikowski W., Kierownictwo duchowe w Ćwiczeniach duchowych św. Ignacego Loyoli jako ważny element pedagogii ignacjańskiej, „Rocznik Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Filozoficzno-Pedagogicznej Ignatianum w Krakowie” 2005 , s. 62-97.

Loyola I., Ćwiczenia duchowe, Wydawnictwo WAM, Księża Jezuici, Kraków 2013.

Maritain J., Dynamika wychowania, „Znak” 43(1991)9, s. 34-39.

Mertes K., Wychowywać do odpowiedzialności, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2008.

Metts R.E., Ignatius Knew, Jesuit Secondary Education Association, Washington, D.C. 1995.

Nalaskowski A., Wymyślmy to!, w: Pedagogika alternatywna – postulaty, projekty i kontynuacja, t. 1, red. B. Śliwerski, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007, s. 19-25.

Olbrycht K., Dylematy współczesnego wychowania, „Znak” 43(1991)9, s. 40-45.

Olbrycht K., Nauczyciel wobec koncepcji „wychowania dla” i wychowania do wyboru wartości, w: Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, red. F. Adamski, UJ, PAT, Kraków 1993, s. 109-114.

Pedagogia ignacjańska – podejście praktyczne, w: Podstawy edukacji ignacjańskiej, red. B. Steczek, Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna „Ignatianum”, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006, s. 97-165.

Surma B., Pedagogika Montessori – podstawy teoretyczne i twórcze inspiracje w praktyce, Palatum, Łódź 2008.

Traub G.W., Do You Speak Ignatian? A Glossary of Terms Used in Ignatian and Jesuit Circles, w: A Jesuit Education Reader, red. G. W. Traub SJ, LoyolaPress, Chicago 2008, s. 390-409.