Abstract
Człowiek powinien działać zgodnie z sumieniem i wolnością. Nie wolno go zmuszać, aby postępował wbrew swojemu sumieniu. Sumienie to, w konkretnej sytuacji, gdy człowiek musi podjąć decyzję o działaniu lub niedziałaniu, wyraża zgodę lub dezaprobatę, zwaną w tym opracowaniu sprzeciwem sumienia. Dotyczy on wybranych zagadnień współczesnej ekologii. W tym też kontekście zostały rozważone takie zagadnienia jak: sprzeciw sumienia wobec uprawy i przetwarzania roślin transgenicznych (GMO), wobec budowy elektrowni atomowych, wobec działalności Partii Zielonych i wreszcie sprzeciw sumienia wobec „sprzeciwu sumienia”.
Literaturhinweise
Bajer M., Jak budzić sumienie ekologiczne, http://www.ekos-sulow.org.pl/IX_S_M_Bajer.pdf [dostęp: 4.06.2013].
Bar W., Obowiązek służby wojskowej w państwie Izrael a sprzeciw sumienia, „W nurcie Franciszkańskim” (2005) nr 14.
Benedykt XVI, Rozważanie przed modlitwą „Anioł Pański” 29 lipca - Castel Gandolfo: Nauka i technika w służbie wspólnego dobra.,http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/modlitwy/ap_29072007.html [Dostęp: 2.04.2013].
Biały S., Obiekcja sumienia jako znak sprzeciwu przeciwko przemocy według nauczania Jana Pawła II, „Studia Teologiczne. Białystok Drohiczyn Łomża” 20 (2002).
Coste R., Les épiscopas allemand et americain et la construction de la paix, „Nouvelle Revue Théologique” (1983) nr 115.
Ganowicz-Bączyk A., Etyczne aspekty stosowania GMO w rolnictwie, http://www.icppc.pl/antygmo/2010/03/ etyczne-aspekty-stosowania-gmo-w-rolnictwie/ [dostęp: 7.06.2013].
Górnicki M., Klauzula sumienia dla opornych, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FE/mg_klauzulas.html [Dostęp: 1.05.2013].
Grupa robocza Komisarzy ds. Środowiska Regionalnych Kościołów Protestanckich oraz Rzymsko-katolickich Diecezji Niemiec. http://www.sie.most.org.pl/kampanie1.html. Strona w hostingu Obywatelskiej Agencji Informacyjnej. [dostęp: 15.03.2008].
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Watykan 1995.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Watykan 1993.
Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt: sprzeciw sumienia, http://pl.radiovaticana.va/storico/2013/01/18/ bioetyczny_labirynt:_sprzeciw_sumienia/pol-656981 [dostęp: 4.06.2013].
Korff W., Kernenergie und Moraltheologie. Der Beitrag der theologischen Ethik zur Frage allgemeiner Kriterien ethischer Entscheidungsprozesse, Frankfurt am Main 1979.
Kowalski J., Strategia nuklearnego odstraszania jako środek zachowania pokoju, „Chrześcijanin w świecie” 19(1987) nr 1-2(160-161).
Ł. A., Kościół katolicki nie uległ ekoszaleństwu. http://www.fronda.pl/a/kosciol-katolicki-nie-ulegl-eko-szalenstwu,19085.html [dostęp: 12.06.2013].
Mastalerz P., Zwięzłe i mocne argumenty przeciwko ekologicznym kłamstwom, http://www.chemia.org/id25.html [Dostęp: 7.06.2013].
Olejnik S., Dar. Wezwanie. Odpowiedź, Warszawa 1990, t. 6, s. 36.
Rosik S., Sumienie. Problem żywotny współczesności, w: Ad libertatem in veritate, red. P. Morciniec, Opole 1996.
Sutor B., Etyka polityczna. Ujęcie całościowe na gruncie chrześcijańskiej nauki społecznej, Warszawa 1994.
Wyrostkiewicz M., Spór o człowieka w ekologii, w: Spór o człowieka. Spór o przyszłość świata, red. J. Nagórny, J. Gocko, Lublin 2004.
Lizenz
Prawa autorskie są zastrzeżone