Abstract
A human should always act according to his/her conscience and freedom. One should not be forced to act against one's conscience. This conscience, in a situation when one must decide between action and inaction, expresses agreement or disapproval, called conscientious objection in this study. The present paper discusses it in connection with selected issues of contemporary ecology, such as: conscientious objection to the cultivation and processing of transgenic plants and crops (GMO), to the construction of nuclear power plants, to the activities of the Green Party and finally conscientious objection to the "conscientious objection".
References
Bajer M., Jak budzić sumienie ekologiczne, http://www.ekos-sulow.org.pl/IX_S_M_Bajer.pdf [dostęp: 4.06.2013].
Bar W., Obowiązek służby wojskowej w państwie Izrael a sprzeciw sumienia, „W nurcie Franciszkańskim” (2005) nr 14.
Benedykt XVI, Rozważanie przed modlitwą „Anioł Pański” 29 lipca - Castel Gandolfo: Nauka i technika w służbie wspólnego dobra.,http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/modlitwy/ap_29072007.html [Dostęp: 2.04.2013].
Biały S., Obiekcja sumienia jako znak sprzeciwu przeciwko przemocy według nauczania Jana Pawła II, „Studia Teologiczne. Białystok Drohiczyn Łomża” 20 (2002).
Coste R., Les épiscopas allemand et americain et la construction de la paix, „Nouvelle Revue Théologique” (1983) nr 115.
Ganowicz-Bączyk A., Etyczne aspekty stosowania GMO w rolnictwie, http://www.icppc.pl/antygmo/2010/03/ etyczne-aspekty-stosowania-gmo-w-rolnictwie/ [dostęp: 7.06.2013].
Górnicki M., Klauzula sumienia dla opornych, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/F/FE/mg_klauzulas.html [Dostęp: 1.05.2013].
Grupa robocza Komisarzy ds. Środowiska Regionalnych Kościołów Protestanckich oraz Rzymsko-katolickich Diecezji Niemiec. http://www.sie.most.org.pl/kampanie1.html. Strona w hostingu Obywatelskiej Agencji Informacyjnej. [dostęp: 15.03.2008].
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Watykan 1995.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Watykan 1993.
Kieniewicz P., Bioetyczny labirynt: sprzeciw sumienia, http://pl.radiovaticana.va/storico/2013/01/18/ bioetyczny_labirynt:_sprzeciw_sumienia/pol-656981 [dostęp: 4.06.2013].
Korff W., Kernenergie und Moraltheologie. Der Beitrag der theologischen Ethik zur Frage allgemeiner Kriterien ethischer Entscheidungsprozesse, Frankfurt am Main 1979.
Kowalski J., Strategia nuklearnego odstraszania jako środek zachowania pokoju, „Chrześcijanin w świecie” 19(1987) nr 1-2(160-161).
Ł. A., Kościół katolicki nie uległ ekoszaleństwu. http://www.fronda.pl/a/kosciol-katolicki-nie-ulegl-eko-szalenstwu,19085.html [dostęp: 12.06.2013].
Mastalerz P., Zwięzłe i mocne argumenty przeciwko ekologicznym kłamstwom, http://www.chemia.org/id25.html [Dostęp: 7.06.2013].
Olejnik S., Dar. Wezwanie. Odpowiedź, Warszawa 1990, t. 6, s. 36.
Rosik S., Sumienie. Problem żywotny współczesności, w: Ad libertatem in veritate, red. P. Morciniec, Opole 1996.
Sutor B., Etyka polityczna. Ujęcie całościowe na gruncie chrześcijańskiej nauki społecznej, Warszawa 1994.
Wyrostkiewicz M., Spór o człowieka w ekologii, w: Spór o człowieka. Spór o przyszłość świata, red. J. Nagórny, J. Gocko, Lublin 2004.
License
All rights reserved