Abstract
Powstawanie grup medytacyjnych działających na podstawie nauki J. Maina staje się okazją do głębszej analizy tej propozycji oraz jej oceny w świetle nauki chrześcijańskiej, jak również badań religioznawczych i psychologicznych. Punktem wyjściowym dyskusji na ten temat stała się w 2013 roku publikacja E. Christie Medytacja chrześcijańska w szkołach. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców, rozpowszechniana przez polskie środowisko Światowej Wspólnoty Medytacji Chrześcijańskiej (WCCM).
Idea medytacji stanowi niewątpliwie w rzeczywistości współczesnego świata, zwłaszcza w społeczeństwach zlaicyzowanych, konsumpcyjnych czy jedynie tradycyjnie religijnych (ukierunkowanych na rytualizm), ważny impuls w kwestii kontemplacji. Nie można jednak przejść obojętnie wobec wyraźnych lub pośrednich zapożyczeń z praktyk buddyjskich czy jogicznych, które są obecne w nauczaniu WCCM. Duchowość chrześcijańska i praktyki dalekowschodnie mają bowiem zupełnie inny punkt wyjścia i punkt dojścia. Dla ochrzczonych jakakolwiek modlitwa, w tym również medytacja, jest darem Boga, sposobem budowania osobistej relacji z Trójjedynym, a cel stanowi jedność z Nim, przy zachowaniu autonomii i tożsamości dwóch relacyjnych podmiotów – Boga i człowieka. Tymczasem w praktykach buddyjskich czy jogicznych istotna jest aktywność człowieka (dojście do bezruchu, zapanowanie nad myślami, działaniem ciała), a cel określony jest jako doświadczenie pokoju, harmonii, jedności ze sobą, całym światem, siłą wszechświata.
W związku z tym trudno czegoś uczyć się w wymiarze duchowym od tych tradycji filozoficzno-religijnych, a w czasach zamętu i wyraźnej promocji New Age oraz związanych z tym praktyk i treści z Dalekiego Wschodu postawa chrześcijan winna być zdecydowanie jednoznaczna.
Dlatego rodzą się następujące postulaty wobec środowiska WCCM: wyraźne powiązanie medytacji z życiem sakramentalno-eklezjalnym; zaniechanie praktyk wspólnych medytacji z buddystami; oczyszczenie nauczania z treści sugerujących synkretyzm; zaniechanie czerpania z duchowości niechrześcijańskiej; głębsze osadzenie nauczania w doktrynie i życiu Kościoła.Literaturhinweise
Białek B., Po pierwsze słuchaj, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
Christie E., Medytacja chrześcijańska w szkołach. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 2012.
Freeman L., Droga do rzeczywistości według ojca Johna Maina prowadzi przez paradoks, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 2 (2008
Freeman L., Medytacja chrześcijańska. Twoja codzienna praktyka, Kraków 2006
Freeman L., Pielgrzymka wewnętrzna. Podróż medytacyjna, Kraków 2007.
Freeman L., Praktyka medytacji chrześcijańskiej. Konferencje, rozmowy, świadectwa, oprac.
J.M. Bereza, Kraków 2004.
Freeman L., Przebaczenie, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).
Goc A., Żyła M., Pst, oni tam się modlą, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
Harmless W., Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do literatury wczesnego monastycyzmu, Kraków 2009.
Johnston W., Droga od nienawiści do miłości, tłum. A. Ziółkowski, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).
Kasjan J., Rozmowa z Abba Izaakiem, X, 10, 10, w: Rozmowy z ojcami, t. I, tłum. A. Nocoń, ŹM 28, Kraków 2002.
Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Iesus”.
Kuryś A., „Medytacja chrześcijańska” – czy chrześcijańska?, www.gosc.pl/doc/1510266.Medytacja-chrzescijanska-czy-chrzescijanska [dostęp 8.04.2013].
Main J., Chrześcijańska medytacja, Poznań 1995.
Papieska Rada Kultury, Papieska Rada do spraw Dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody życia. Chrześcijańska refleksja na temat New Age, Kraków 2003.
Pawlik M., Zasadzki złudnych duchowości, Magdalenka 2009.
Prusak J., Kasjan i jezuici, „Tygodnik Powszechny” 21 (3333) 2013.
Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.
Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.
Siemieniewski A., Medytacja „chrześcijańska” na manowcach, „Pastores” 59 (2) 2013.
Sikora P., Cisza serca, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.
Smith W.C., Faith and Belief, London 1998.
Verlinde J.-M., Bóg wyrwał mnie z ciemności. Okultyzm a chrześcijaństwo, Warszawa 1998.
Verlinde J.-M., Zakazany owoc. Z aśramu do klasztoru, Kraków 1999.
Lizenz
Prawa autorskie są zastrzeżone