Christian Meditation by J. Main in Poland. An Attempt at Dogmatic and Pastoral Evaluation.
PDF (Język Polski)

Keywords

meditation
interreligious dialogue
syncretism
spirituality

How to Cite

Sawa, P. (2013). Christian Meditation by J. Main in Poland. An Attempt at Dogmatic and Pastoral Evaluation. Teologia I Moralność, 8(1(13), 159–178. https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.10

Abstract

Meditation groups developing according to J. Main's teaching become an opportunity for a deeper analysis of this proposal and its assessment in the light of Christian doctrine, as well as for examination from the perspective of religious and psychological studies. The starting point for the discussion on this topic was the publication of E. Christie's „Christian Meditation in schools. A guide for teachers and parents", distributed by the Polish milieu of The World Community for Christian Meditation (WCCM).

The idea of ??meditation, in the reality of the modern world, especially in secularized societies, consumerist ones or only traditionally religious (oriented towards ritualism), is undoubtedly an important impulse in the field of contemplation. However, one cannot remain indifferent to the explicit or indirect borrowings from Buddhist and yogic practices that are present in the  teaching  of  WCCM.  Christian  spirituality  and  practices  of  the  Far  East  have,  in fact, a completely different basis (point of departure) and point of arrival. For people who are baptized, any prayer - including meditation, is a gift from God, a way to build a personal relationship with the Triune and the aim is to be in union with Him, still maintaining the autonomy and the identity of the two entities in this relation - God and man. Meanwhile, in Buddhist and yogic practices it is the human activity that is important (achieving a state of motionlessness, mastering one's thoughts, and actions of the body), and the target is defined as an experience of peace, harmony, unity with oneself, with the whole world, with the force of the  Universe.

Therefore, it is difficult to learn something from these philosophical and religious traditions in the spiritual dimension, and in times of confusion and explicit promotion of New Age, practices related to it and contents arriving from the Far East, the attitude of Christians should be unequivocal.

For this reason, the following postulates arise towards the WCCM milieu: a clear link between meditation and sacramental-ecclesial life; abandoning the practices of meditating together with Buddhists; purification of the teaching from the contents that suggest syncretism; renunciation of drawing from non-Christian spirituality; a deeper embedding of teaching in the doctrine and life of the Church.

https://doi.org/10.14746/tim.2013.13.1.10
PDF (Język Polski)

References

Białek B., Po pierwsze słuchaj, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.

Christie E., Medytacja chrześcijańska w szkołach. Przewodnik dla nauczycieli i rodziców, Kielce 2012.

Freeman L., Droga do rzeczywistości według ojca Johna Maina prowadzi przez paradoks, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 2 (2008

Freeman L., Medytacja chrześcijańska. Twoja codzienna praktyka, Kraków 2006

Freeman L., Pielgrzymka wewnętrzna. Podróż medytacyjna, Kraków 2007.

Freeman L., Praktyka medytacji chrześcijańskiej. Konferencje, rozmowy, świadectwa, oprac.

J.M. Bereza, Kraków 2004.

Freeman L., Przebaczenie, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).

Goc A., Żyła M., Pst, oni tam się modlą, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.

Harmless W., Chrześcijanie pustyni. Wprowadzenie do literatury wczesnego monastycyzmu, Kraków 2009.

Johnston W., Droga od nienawiści do miłości, tłum. A. Ziółkowski, „Chrześcijańska Medytacja” (edycja polska) 13 (2010).

Kasjan J., Rozmowa z Abba Izaakiem, X, 10, 10, w: Rozmowy z ojcami, t. I, tłum. A. Nocoń, ŹM 28, Kraków 2002.

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja „Dominus Iesus”.

Kuryś A., „Medytacja chrześcijańska” – czy chrześcijańska?, www.gosc.pl/doc/1510266.Medytacja-chrzescijanska-czy-chrzescijanska [dostęp 8.04.2013].

Main J., Chrześcijańska medytacja, Poznań 1995.

Papieska Rada Kultury, Papieska Rada do spraw Dialogu Międzyreligijnego, Jezus Chrystus dawcą wody życia. Chrześcijańska refleksja na temat New Age, Kraków 2003.

Pawlik M., Zasadzki złudnych duchowości, Magdalenka 2009.

Prusak J., Kasjan i jezuici, „Tygodnik Powszechny” 21 (3333) 2013.

Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.

Prusak J., Nie bój się medytacji, „Tygodnik Powszechny” 17-18 (3329-3330) 2013.

Siemieniewski A., Medytacja „chrześcijańska” na manowcach, „Pastores” 59 (2) 2013.

Sikora P., Cisza serca, „Tygodnik Powszechny” 14 (3326) 2013.

Smith W.C., Faith and Belief, London 1998.

Verlinde J.-M., Bóg wyrwał mnie z ciemności. Okultyzm a chrześcijaństwo, Warszawa 1998.

Verlinde J.-M., Zakazany owoc. Z aśramu do klasztoru, Kraków 1999.