Abstract
Przedmiotem badań jest kult Niepokalanej będącej uosobieniem teologicznej cnoty nadziei; szczególnie uwzględniono sanktuarium maryjne w Górce Klasztornej, gdzie w 1079 roku doszło do najstarszego na ziemiach polskich objawienia Matki Bożej. Celem opracowania jest syntetyczne omówienie treści tekstów naukowych zamieszczonych w publikacji Jest nadzieja, bo jest Niepokalana. Do osiągnięcia celu zastosowano metodę analizy treści tekstów oraz metodę syntezy. Przeprowadzone badania pozwalają na przedstawienie wniosków: Górka Klasztorna jest miejscem najstarszego na ziemiach polskich objawienie Matki Bożej, a wzniesione tam sanktuarium powierzone zostało w 1923 roku duszpasterskiej trosce Zgromadzenia Misjonarzy Świętej Rodziny, założonego w 1895 roku w Grave w Holandii przez Sługę Bożego, ks. Jana Berthiera (1840-1908). Działalność misjonarzy w Górce Klasztornej w ciągu stu lat odbywała się w kontekście dramatycznych wydarzeń XX wieku. Kult Maryi ma podstawy biblijne i liturgiczne. Niepokalana jest obrazem nowego człowieka. Jej osoba i udział w dziele zbawienia jest treścią kazań i nauczania wybitnych teologów i duszpasterzy, co przedstawiono na przykładzie Antoniego z Padwy, Jana Berthiera, Józefa Kentenicha. W ikonografii chrześcijańskiej znane są charakterystyczne typy przedstawień Maryi, które zostały omówione na przykładach wybranych obrazów. Podana została też teologiczna interpretacja obrazu z Górki Klasztornej. Niepokalana jest ważnym fundamentem nadziei chrześcijańskiej i wzorem do przedstawienia w katechezie dla dorosłych na tematy życia wiecznego i zagadnień eschatologicznych.
Literaturhinweise
Baron, Arkadiusz i Pietras Henryk, 2003. Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 3. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Benedykt XVI. 2007. Encyklika „Spe salvi”.
Berthier, Jan. 2013. Maryja, Jej kult, nabożeństwo do Niej, tłum. E. Trybyszewski. War¬szawa.
Bujak, Janusz. 2023. Relacja zaufania w Opatrzność Bożą i Przymierza Miłości z Maryją w myśli o. Józefa Kentenicha. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 151-166. Pelplin: Bernardinum.
Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik. 2023. Pelplin: Bernardinum.
Krupa, Piotr Jacek. 2023. 1923-2023, czyli 100 lat służby Misjonarzy Świętej Rodziny Matce Bożej Góreckiej. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 15-24. Pelplin: Bernardinum.
Kulik, Bogdan. 2023. Obecność Niepokalanej podczas objawień umocnieniem naszej nadziei. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 185-207. Pelplin: Bernardinum.
Machinek Marian, Droga nadziei. Pięć imion Maryi. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 167-184. Pelplin: Bernardinum.
Pałęcki, Waldemar. Maryja Niepokalana w świetle liturgii Kościoła łacińskiego po Soborze Watykańskim II. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 79-98. Pelplin: Bernardinum.
Pryba, Andrzej. Niepokalana jako obraz nowego człowieka. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 99-113. Pelplin: Bernardinum.
Rodziejczak, Łukasz. Wychować do życia wiecznego. Pedagogiczno-eschatologiczne aspekty katechezy dorosłych. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 209-238. Pelplin: Bernardinum.
Siwiński, Norbert. Elementy eschatologii maryjnej w „Kazaniu na Wniebowzięcie NMP” św. Antoniego z Padwy. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 115-133. Pelplin: Bernardinum.
Sobczyk, Adam Józef. Maryja jako Matka nadziei w nauczaniu ks. Jana Berthiera. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 133-149. Pelplin: Bernardinum.
Szymik, Stefan. Kobieta błogosławi kobietę. Biblijne zwiastuny kultu maryjnego (Łk 1,42; 11,27). W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 25-43. Pelplin: Bernardinum.
Zatwardnicki Sławomir. Wniebowzięta a Pismo Święte w Kościele pielgrzymującym do celu. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 45-78. Pelplin: Bernardinum.
Lizenz
Copyright (c) 2023 Henryk Sławiński
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.