Abstract
W niniejszym artykule autor podjął refleksję nad problematyką tzw. objawień prywatnych. Wobec licznych nadużyć w interpretacji ich treści, celem autora było ukazanie właściwego miejsca objawień prywatnych w relacji do Objawienia Bożego (publicznego), a także wskazanie ich prawdziwego znaczenia dla moralności chrześcijańskiej. Autor, analizując wierzenia współczesnych chrześcijan, przedstawił aktualność problematyki objawień prywatnych. Następnie, odwołując się do tekstów Magisterium Kościoła oraz opracowań współczesnych badaczy, w sposób syntetyczny przedstawił specyfikę moralności chrześcijańskiej oraz podstawowe kryteria pozwalające odróżnić objawienia autentyczne od pozornych i fałszywych. Po czym autor wyszczególnił i opisał kilka aspektów w relacji objawień prywatnych, i życia moralnego chrześcijan, które wskazują, że ich wpływ na określanie zachowań moralnych jest znaczący.
Literaturhinweise
Bardski, Krzysztof. 2012. „Hermeneutyka tekstów wchodzących w zakres tzw. objawień prywatnych i jej pastoralne implikacje”. W: Będziecie moimi świadkami: księga pamiątkowa dla księdza Józefa Kozyry, Profesora Uniwersytetu Śląskiego w 65. rocznicę urodzin, red. Maciej Basiuk i Artur Malina, 35-40. Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich.
Benedykt XVI. 2010. Posynodalna adhortacja apostolska „Verbum Domini”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Ciereszko, Henryk. 2013. „Objawienia prywatne jako wyzwanie duszpasterskie”. Rocznik Teologii Katolickiej, 12(2): 125-139. DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2013.12.2.08
Dola, Tadeusz. 2003. „Bóg poszukujący – Bóg poszukiwany. Objawienia prywatne”. W: Szukanie Boga, red. Marcin Worbs, 11-19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Jaką wartość mają objawienia prywatne? Dostęp: 05.07.2023. https://www.niedziela.pl/artykul/78629/nd/Jaka-wartosc-maja-objawienia-prywatne.
Jan od Krzyża. 2001. Droga na górę Karmel, tłum. Bernard Smyrak. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Jan Paweł II. 1993. Encyklika „Veritatis splendor”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Katechizm Kościoła Katolickiego. 2002. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Kodeks Prawa Kanonicznego. 1984. Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.
Konferencja Episkopatu Polski. 2012. List Episkopatu na niedzielę biblijną 22.04.2012 roku. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/biblijna_14032012.html.
Kongregacja Nauki Wiary. 1978. Normy postępowania w rozeznawaniu domniemanych objawień i przesłań. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/normyobjawien_14122011.
Kongregacja Nauki Wiary. 1990. Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele „Donum veritatis”. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_25.
Kongregacja Nauki Wiary. 2000. Orędzie fatimskie. Dostęp: 05.07.2023. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20000626_message-fatima_pl.html.
Nagórny, Janusz. 2014. „Natura teologii moralnej”. W: Teologia moralna – wokół odnowy po Soborze Watykańskim II, red. Krzysztof Jeżyna i Jerzy Gocko, 88-119. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Obłąk, Jan, Władysław. 1957. „Pani Ziemi Warmińskiej”. Ateneum Kapłańskie, 54: 47-61.
Olejnik, Stanisław. 1988. Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna. T. 1: Wprowadzenie i idea wiodąca. Warszawa: Drukarnia Wydawnicza w Krakowie.
Papieska Komisja Biblijna. 2009. Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego. Kielce: Instytut Teologii Biblijnej „Verbum”.
Pawluk, Tadeusz. 1977. „Stosunek Kościoła do objawień prywatnych ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń gietrzwałdzkich”. Studia Warmińskie, 14: 75-107.
Perszon, Jan. 2019. „Trudności eklezjalnej recepcji objawień prywatnych”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 26: 133-164.
Pindel, Roman. 1998. Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie. Objawienia prywatne w świetle Słowa Bożego. Kraków: Wydawnictwo M.
Plata, Łukasz. 2017. „Problematyka wiary w cuda w życiu współczesnego chrześcijanina”. Studia Bydgoskie, 11: 263-278.
Potoczny, Mateusz. 2018. „Objawienia prywatne: ich rola w życiu Kościoła i proces teologicznej weryfikacji”. Studia Wrocławskie, 20: 325-346.
Ratzinger, Joseph. 2002. „Komentarz teologiczny”. W: Wspomnienia S. Łucji z Fatimy, red. Ludwik Kondor, 230-243. Fatima: Secretariado Dos Pastorinhos.
Rusecki, Marian. 1995. „Stosunek Kościoła do objawień «prywatnych»”. Biuletyn KAI, 15: 21.
Rusecki, Marian. 2002. „Objawienia prywatne”. W: Leksykon teologii fundamentalnej, red. Marian Rusecki, 853-854. Lublin-Kraków: Wydawnictwo M.
Sakaguchi, Alicja. 2013. „Poznanie poza językiem. Przypadek religijnego doświadczenia mistycznego a jego wysłowienie”. Poznańskie Studia Polonistyczne, 20: 55-74.
Seweryniak, Henryk. 2001. Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Sławiński, Henryk. 2012. „Prywatne objawienia w kościelnym przepowiadaniu”. Ateneum kapłańskie, 158: 7-25.
Sobór Watykański II. 1964a. Dekret o ekumenizmie „Unitatis redintegratio”.
Sobór Watykański II. 1964b. Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”.
Sobór Watykański II. 1965a. Dekret o formacji kapłańskiej „Optatam totius”.
Sobór Watykański II. 1965b. Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym „Dei Verbum”.
Sobór Watykański II. 1965c. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”.
Sopoćko, Michał. 1936. Miłosierdzie Boże. Studium teologiczno-praktyczne. Wilno.
Witczyk, Henryk. 2009. „Biblia a moralność chrześcijańska”. Studia Nauk Teologicznych, 4: 89-99.
Witek, Stanisław. 1983. Chrześcijańska wizja moralności. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
Lizenz
Copyright (c) 2024 Łukasz Plata
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.