Abstract
The author reflected on the so-called private revelations in this article. In view of the numerous abuses in the interpretation of their content, the author’s goal was to show the proper place of private revelations in relation to divine (public) revelation, as well as to indicate their true signifi cance for Christian morality. Analyzing the beliefs of modern Christians, the author presented the topicality of the issue of private revelations. Then, referring to the texts of the Magisterium of the Church and the studies of modern researchers, he synthetically presented the specifi cs of Christian morality and the basic criteria for distinguishing authentic revelations from apparent and false ones. After this, the author describes several aspects of the relationship between private revelations and Christians’ moral life, indicating their signifi cant influence on moral behaviour.
References
Bardski, Krzysztof. 2012. „Hermeneutyka tekstów wchodzących w zakres tzw. objawień prywatnych i jej pastoralne implikacje”. W: Będziecie moimi świadkami: księga pamiątkowa dla księdza Józefa Kozyry, Profesora Uniwersytetu Śląskiego w 65. rocznicę urodzin, red. Maciej Basiuk i Artur Malina, 35-40. Warszawa: Stowarzyszenie Biblistów Polskich.
Benedykt XVI. 2010. Posynodalna adhortacja apostolska „Verbum Domini”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Ciereszko, Henryk. 2013. „Objawienia prywatne jako wyzwanie duszpasterskie”. Rocznik Teologii Katolickiej, 12(2): 125-139. DOI: https://doi.org/10.15290/rtk.2013.12.2.08
Dola, Tadeusz. 2003. „Bóg poszukujący – Bóg poszukiwany. Objawienia prywatne”. W: Szukanie Boga, red. Marcin Worbs, 11-19. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.
Jaką wartość mają objawienia prywatne? Dostęp: 05.07.2023. https://www.niedziela.pl/artykul/78629/nd/Jaka-wartosc-maja-objawienia-prywatne.
Jan od Krzyża. 2001. Droga na górę Karmel, tłum. Bernard Smyrak. Kraków: Wydawnictwo Karmelitów Bosych.
Jan Paweł II. 1993. Encyklika „Veritatis splendor”. Watykan: Libreria Editrice Vaticana.
Katechizm Kościoła Katolickiego. 2002. Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Kodeks Prawa Kanonicznego. 1984. Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.
Konferencja Episkopatu Polski. 2012. List Episkopatu na niedzielę biblijną 22.04.2012 roku. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/biblijna_14032012.html.
Kongregacja Nauki Wiary. 1978. Normy postępowania w rozeznawaniu domniemanych objawień i przesłań. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/normyobjawien_14122011.
Kongregacja Nauki Wiary. 1990. Instrukcja o powołaniu teologa w Kościele „Donum veritatis”. Dostęp: 05.07.2023. https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbior/t_2_25.
Kongregacja Nauki Wiary. 2000. Orędzie fatimskie. Dostęp: 05.07.2023. https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_20000626_message-fatima_pl.html.
Nagórny, Janusz. 2014. „Natura teologii moralnej”. W: Teologia moralna – wokół odnowy po Soborze Watykańskim II, red. Krzysztof Jeżyna i Jerzy Gocko, 88-119. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Obłąk, Jan, Władysław. 1957. „Pani Ziemi Warmińskiej”. Ateneum Kapłańskie, 54: 47-61.
Olejnik, Stanisław. 1988. Dar. Wezwanie. Odpowiedź. Teologia moralna. T. 1: Wprowadzenie i idea wiodąca. Warszawa: Drukarnia Wydawnicza w Krakowie.
Papieska Komisja Biblijna. 2009. Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego. Kielce: Instytut Teologii Biblijnej „Verbum”.
Pawluk, Tadeusz. 1977. „Stosunek Kościoła do objawień prywatnych ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń gietrzwałdzkich”. Studia Warmińskie, 14: 75-107.
Perszon, Jan. 2019. „Trudności eklezjalnej recepcji objawień prywatnych”. Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, 26: 133-164.
Pindel, Roman. 1998. Proroctwa nie lekceważcie, wszystko badajcie. Objawienia prywatne w świetle Słowa Bożego. Kraków: Wydawnictwo M.
Plata, Łukasz. 2017. „Problematyka wiary w cuda w życiu współczesnego chrześcijanina”. Studia Bydgoskie, 11: 263-278.
Potoczny, Mateusz. 2018. „Objawienia prywatne: ich rola w życiu Kościoła i proces teologicznej weryfikacji”. Studia Wrocławskie, 20: 325-346.
Ratzinger, Joseph. 2002. „Komentarz teologiczny”. W: Wspomnienia S. Łucji z Fatimy, red. Ludwik Kondor, 230-243. Fatima: Secretariado Dos Pastorinhos.
Rusecki, Marian. 1995. „Stosunek Kościoła do objawień «prywatnych»”. Biuletyn KAI, 15: 21.
Rusecki, Marian. 2002. „Objawienia prywatne”. W: Leksykon teologii fundamentalnej, red. Marian Rusecki, 853-854. Lublin-Kraków: Wydawnictwo M.
Sakaguchi, Alicja. 2013. „Poznanie poza językiem. Przypadek religijnego doświadczenia mistycznego a jego wysłowienie”. Poznańskie Studia Polonistyczne, 20: 55-74.
Seweryniak, Henryk. 2001. Świadectwo i sens. Teologia fundamentalna. Płock: Płocki Instytut Wydawniczy.
Sławiński, Henryk. 2012. „Prywatne objawienia w kościelnym przepowiadaniu”. Ateneum kapłańskie, 158: 7-25.
Sobór Watykański II. 1964a. Dekret o ekumenizmie „Unitatis redintegratio”.
Sobór Watykański II. 1964b. Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium”.
Sobór Watykański II. 1965a. Dekret o formacji kapłańskiej „Optatam totius”.
Sobór Watykański II. 1965b. Konstytucja dogmatyczna o Objawieniu Bożym „Dei Verbum”.
Sobór Watykański II. 1965c. Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”.
Sopoćko, Michał. 1936. Miłosierdzie Boże. Studium teologiczno-praktyczne. Wilno.
Witczyk, Henryk. 2009. „Biblia a moralność chrześcijańska”. Studia Nauk Teologicznych, 4: 89-99.
Witek, Stanisław. 1983. Chrześcijańska wizja moralności. Poznań: Księgarnia św. Wojciecha.
License
Copyright (c) 2024 Łukasz Plata
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.