Abstract
Wychowanie nie jest prostą sumą działań rodziny i instytucji społecznych. Zarówno szkoła, jak i różne organizacje społeczne (w szczególności młodzieżowe) oraz instytucje kościelne podejmujące działania wychowawcze zobowiązane są do respektowania zapisów Karty Praw Rodziny uznającej rodzinę za pierwszą i w pewnym sensie nadrzędną wspólnotę wychowującą. Właściwe efekty wychowawcze można uzyskać tylko w sytuacji spełnienia określonych reguł współpracy wszystkich podmiotów wychowujących. Warto się pochylić nad tymi regułami i poszukiwać nowych sposobów realizacji ich treści.Literaturhinweise
Benedykt XVI, List do diecezji rzymskiej o pilnej potrzebie wychowania, Rzym 2008 (źródło: www.opoka.org.pl).
Deklaracja soborowa o wychowaniu, Gravissimum educationis, Rzym 1965.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Familiaris consortio, Rzym 1983.
Jan Paweł II, List do rodzin, Rzym 1994.
Jan Paweł II, Orędzie na 42 Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Rzym 24 stycznia 2008 (źródło: www.opoka.org.pl).
Jan Paweł II, VII Pielgrzymka do Ojczyzny - Łowicz, Wyd. Olsztyn, 1999.
Konwencja o prawach dziecka (ratyfikowana przez Polskę w 1991 r.).
Kropiwnicki J., Ekonomiczna rola rodziny, w: Materiały Międzynarodowej Konferencji pt.: Rodzina.
Lecaillon J.D., Rodzina źródłem dobrobytu, w: Materiały Międzynarodowej Konferencji pt.: Rodzina.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, ONZ.
Urbaniak A., Wychowanie a dobrobyt i bezpieczeństwo państwa, w: Materiały Międzynarodowej Konferencji pt.: Rodzina źródłem dobrobytu, Pełnomocnik Rządu ds. Rodziny, Warszawa 2001.
Lizenz
Prawa autorskie są zastrzeżone