Role of love in living suffering and death
PDF (Język Polski)

Keywords

suffering
love
life
death
salvation
mystery
God

How to Cite

Bernaciak, J. (2017). Role of love in living suffering and death. Teologia I Moralność, 12(1(21), 205–233. https://doi.org/10.14746/tim.2017.21.1.12

Abstract

The article analyzes the importance of love on living suffering and death. This problem was considered in few perspectives.

First of all, based on the natural law, natural need of love as well as ability to withstand suffering was emphasized was considered. The religious point of view was noted making use of the teachings of the Church Fathers. Paul’s Apostle point of view is corresponding with this these. In his opinion the love is the source of power which is necessary to living suffering and death. Contemplating the psychological viewpoint examination of people characterized by strong personality has become instrumental.  These people long for overcoming their extreme situation of suffering and death.

The problem of euthanasia and the role of the sacrament of the Anointing of the Sick was considerated too. Mistical aspect of the influence of love on living suffering and death is the further perspective that was important in this relfection. On the other hand the situation of a sick man, who forms community of love in the Church community which contemplates love, was anlized in eschatological aspect. Yet further aspects: philosophical and anthropological, in relation to the subject of influence of love on suffering and death, combine in the following question: Is death the meaning of life? Finally, theologians have considered the influence of love on living suffering and death in the psychological, ethical, transcendental and sociological sense.

Lastly, sociological aspect was not missing in contemplating the influence of love on living suffering and death. This problem was examined  in the context of people who suffer and at the same time live in solitude.

Apart from that, it is the feeling that someone is somewhere rooted and loved. In the context of living suffering and death, realization of fullness of humanity and unification with community was emphasized which is achievable through love to God and neighbour – particularly love to a suffering person.

https://doi.org/10.14746/tim.2017.21.1.12
PDF (Język Polski)

References

Wszystkie cytowane w niniejszym artykule źródła dotyczące konferencji M. Darowskiej znajdują się w Archiwum Zgromadzenia Niepokalanego Poczęcia NMP w Szymanowie. Przytaczane tu tomy oznaczają tzw. tomy rzymskie, przygotowane do procesu beatyfikacyjnego m. M. Darowskiej, a zawierające źródła przepisane z autografów.

Augustyn, Wyznania IV, 4, tłum. Z. Kubiak, Warszawa 1987.

Barcik A., Samotność i cierpienie w aspekcie socjologicznym, w: Cierpienie i śmierć, red. J. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 259-273.

Chmielewski M., Cierpienia biernej nocy zmysłów i ducha w doświadczeniu mistycznym Cecylii Działyńskiej, w: Cierpienie i śmierć, red. J.A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 115-130.

Darowska M., Konferencje, seria 1, Konferencja 14, 26 XII 1869 r., t. 42, s. 19.

Darowska M., Konferencje, seria 2, konferencja 32: O współcierpieniu z Panem Jezusem – Wielki Post 1882 r.

Darowska M., Konferencje, seria 3, konferencja 7: O umartwieniu i skupieniu wielkopostnym, 9 III 1884 r., t. 42, s. 143-144.

Darowska M., Konferencje, seria 4, konferencja 6: Słowo wielkopostne – Popielec 1889 r.

Darowska M., Konferencje, seria 7, konferencja 10: O umartwieniu, 1 XI 1901 r.

Darowska M., Konferencje, seria 7, konferencja 12: O Wielkim Poście, 16 II 1902.

Darowska M., Konferencje, seria 7, konferencja 45: O poście, 9 II 1910 r.

Darowska M., Konferencje, seria 7, konferencja 46, 13 V 1910 r.

Darowska M., List do matky Józefy Karskiej z 27 VIII 1855 r. (P.4.1.II.15), t. 10, s. 59.

Darowska M., List do matky Józefy Karskiej z 27 I 1856 r. (P. 4.1III.20), t. 10, s. 85-86.

Darowska M., Rekolekcje dla sióstr, 30 VII-3 VIII 1879 r., t. 39, s. 33, 48-49, 69.

Darowska M., Rekolekcje dla wychowanek, czerwiec 1880 r., nauka 4: O cierpieniu i niebezpieczeństwach życia, t. 46.

Darowska M., Rekolekcje na uroczystości zakonne 1881 r., t. 40, s. 78.

Darowska M., Rekolekcje na uroczystości zakonne przed Wniebowzięciem 1881 r., t. 40, s. 77.

Darowska M., Rekolekcje o miłości, 13-18 XI 1877 r., t. 38, s. 139, 142-143.

Darowska M., Rekolekcje o Najświętszej Maryi Pannie 1886 r., t. 41, s. 84, 147.

Darowska M., Rekolekcje o ufności z 1882 r., nauka 3.

Darowska M., Rekolekcje o ufności z 1822 r., nauka 6.

Darowska M., Rekolekcje przed kapitułą 1909 r., nauka 1 (P.19.2.II.3), t. 5, s. 117.

Darowska M., Rekolekcje przed kapitułą 1909 r. nauka 1, t. 5, s. 121-122.

Darowska M., Rekolekcje przed Zielonymi Świętami 1876 r., t. 40, s. 130.

Darowska M., Rekolekcje wielkopostne 1880 r., t. 39, s. 126-128.

Dehon L., Zalecenia i rady Ojca Dehona dla swoich zakonników, w: Dyrektorium duchowe Księży Najświętszego Serca Jezusowego, Warszawa 1997, s. 248-370.

Dehon L., O życiu miłości do Najświętszego Serca Jezusowego, (De la vie d’amour envers le Sacré-Coeur), tłum. W. Łukasik, Stopnica 2002.

Drączkowski F., Cierpienie i śmierć w nauce Ojców Kościoła, w: Cierpienie i śmierć, red. J. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 29-48.

Filogeneza, https://pl.wikipedia.org/wiki/Filogeneza, s. 1 [dostęp: 20.09.2016].

Gabriel Marcel, https://fr.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Marcel, s. 1 [dostęp: 20.09.2016].

Gaweł J., Ostatni zeszyt „Zapisków codziennych” o. Dehona z 1925, „Informator SCJ” z dnia 23.02.1976, s. 62-69.

Haring B., Heilender Dienst. Ethische Probleme der modernen Medzin, Mainz 1972.

Jan od Krzyża, Noc ciemna, 2, 11, 1-7, w: Dzieła, tłum. B. Smyrak, Kraków 1986, s. 412-488.

Jan od Krzyża, Pieśń duchowa, w: Dzieła, tłum. B. Smyrak, Kraków 1986, s. 554-625.

Jan od Krzyża, Żywy płomień miłości, w: Dzieła, tłum. B. Smyrak, Kraków 1986, s. 744-767.

Jan Paweł II, Cierpienie stawia was w sercu Tajemnicy Odkupienia (Homilia 5.06.1983), „L’Osservatore Romano” 4(1983), nr 5-6.

Jan Paweł II, „Cierpienie świadome, przyjęte z wiarą” [...] Do chorych (15.08.1983), „L’Osservatore Romano” 4(1983), nr. 7-8, s. 11.

Jan Paweł II, Encyklika Dives in misericordia, Wrocław 1980.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptor hominis, Wrocław 1986.

Jan Paweł II, Krzyż Chrystusa – fundamentem nadziei. Audiencja generalna (31.03.1983), „L’Osservatore Romano” 4 (1983), nr 3, s. 18.

Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris, Wrocław 1984.

Jan Paweł II, List apostolski Salvifici doloris, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/listy/salvifici_doloris [dostęp: 14.09.2016].

Jan Paweł II, Przemówienie w Lourdes 1983, w: www.martyria.diecezja.elk.pl/lu_14, s. 1 [dostęp: 27.06.2017].

Jan Paweł II, Także i wy nas obdarzacie. Spotkanie z chorymi, starszymi, ułomnymi (11.09. 1983, Wiedeń), „L’Osservatore Romano” 9(1983), s. 10.

Jan Paweł II, W cierpieniu spotykamy się z tajemnicą śmierci i zmartwychwstania Chrystusa, s. 4, w: Jan Paweł II, Cierpienie stawia nas w sercu Tajemnicy Odkupienia (Homilia 5.06.1983), „L’Osservatore Romano” 4(1983), nr. 5-6, s. 32.

Katechizmus Katolíckej Cirkvi, Trnava 1999.

Klemens Alexandrijský, Stromaty, VI 71,4, tłum. J. Pliszczyńska: w: Dywany, I-VIII, Lublin 1972 (mps).

Kódex Kánonického Práva, Bratislava 1996.

Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o eutanazji Iura et bona, rozdz. II, nr 1, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WR/kongregacje/kdwiary/zbiór, 2 [dostęp: 21.09.2016].

Konstytucje SCJ, Kraków 1983.

Krakowiak C., Sens cierpienia i śmierci w świetle liturgii sakramentu namaszczenia chorych i wiatyku, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 85- 97.

Krąpiec M., Czy śmierć jest sensem życia, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 149-161.

Makłowicz J., Religijność Juliusza Słowackiego, Lwów 1909.

Marcelina Darowska, https://pl.wikipedia.org/wiki/Marcelina_Darowska, s. 1 [dostęp: 15.09.2016].

Merton Th., Nikt nie jest samotną wyspą, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 2006.

Merton Th., Posiew kontemplacji, tłum. M. Morstin-Górska, Kraków 1989.

Misiurek J., Ars moriendi” – „sztuka umierania, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 231-244.

Nowak A., Do czytelnika, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 7-11.

Nowak A., Proces umierania w aspekcie personalistycznej psychologii głębi, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 209-229.

Olejnik S., Etos umierania, „Ateneum Kapłańskie” 72(1980), t. 95, s. 62-77.

Ontogeza, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ontogeneza, s. 1 [dostęp: 20.09.2016].

Paweł VI, Adhortacja apostolska Cum proximus (14.09. 1963), ‚Acta Apostolicae Sedis”, 55(1963), s.729-733.

Pieper J., Śmierć i nieśmiertelność, tłum. A. Morawska, Znaki Czasu t. 15, Paris 1970.

Poleszak L., Serce Jezusa. Kult Najświętszego Serca Jezusowego w Zgromadzeniu Księży Najświętszego Serca Jezusowego (1878-2009), Kraków 2010.

Rosik S., Tajemnica ludzkiego cierpienia a moc Chrystusowego krzyża, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans t. XIII, Lublin 1992, s. 61- 83.

Quoist M., Rozmowy o miłości, tłum. M. Rzepniewski, Warszawa 1989.

Sajdok K., Transcendentny wymiar cierpienia, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans t. XIII, Lublin 1992, s. 245-257.

Seuden S., „Problem cierpienia u chorych na schizofrenię”, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans t. XIII, Lublin 1992, s. 193-207.

Sobański R., Człowiek – podmiot praw i obowiązków we wspólnocie Kościoła, w: L. Balcer, Człowiek we wspólnocie Kościoła, Warszawa 1971, s. 66-86.

Sobór Watykański II, Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1968, s. 377-401.

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1968, s. 104-166.

Sobór Watykański II, Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Poznań 1986, s. 526-606.

Sujak E., Rozważania o ludzkim rozwoju, Kraków 1975.

Merton T., Ewolucja pojęcia czystości, w: T. Merton, Posiew kontemplacji. Moja wizja świata i inne pisma, Pisma, t. III, tłum. M. Tazbir, Warszawa 1987, s. 91-99.

Urbański S., «Zjednoczenie z Bogiem w próbie cierpienia i „śmierci sobie“» według nauki Marceliny Darowskiej, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 99-113.

Vassena A., «Prymat ofiarowania się z miłości w charyzmacie o. Dehona na podstawie pierwszych dwóch zeszytów „Dziennika”» (Notes Quotidiennes), „Dehoniana” (wyd. polskie) 3(1979), s. 229-242.

Volk H., Das chrisliche Verstandnis des Todes, Münster 1957, s. 76, w: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego: https://books.google.sk, s. 1 [dostęp: 26.06.2017], cyt. w: J. Misiurek, „Ars moriendi” – „sztuka umierania w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 235.

Zubert W., Prawa chorego we wspólnocie Kościoła, w: Cierpienie i śmierć, red. A. Nowak, Homo Meditans, t. XIII, Lublin 1992, s. 131-148.