Abstract
Pope Francis in post-synodal apostolic exhortation Amoris Laetitia, dedicated to the sacrament of matrimony, refers to the spousal union of Christ and the Church. In his work he quotes John Paul II’s documents. The article shows consistency and validity of biblical reality of the spousal love of Divine Bridegroom as the fundament of the sacrament of matrimony. In the text we can see the correlation between the spousal bond of Christ and the Church in its totality both in every single Christian and of the marital bond between Christian spouses.
References
Dokumenty Kościoła i nauczanie papieskie
III Nadzwyczajny Synod Biskupów (2014), Relatio synodi, 18 X 2014, „L’Osservatore Romano”, wyd. pol. 35, s. 8-18.
Franciszek (2016), Posynodalna adhortacja apostolska Amoris laetitia. O miłości i rodzinie, Kraków.
Jan Paweł II (2006), Adhortacja Familiaris consortio, w: Adhortacje apostolskie Ojca Świętego Jana Pawła II, t. 1, Kraków, s. 89-213.
Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia, 48, Kraków 2009.
Jan Paweł II (2007), List do rodzin Gratissimam sane, w: Jan Paweł II, Dzieła zebrane, t. 3: Listy, Kraków, s. 358-399.
Jan Paweł II (1988), List apostolski Mulieris dignitatem, Rzym.
Jan Paweł II (2011), Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Lublin.
Katechizm Kościoła katolickiego (1994), Poznań.
Literatura pomocnicza
Augustyn z Hippony (1953), In Evangelium Ioannis, 120, 2, PL 35.
Balthasar H.U. von (1985), Sponsa Verbi, trad. G. Colombi, G. Moretto, Brescia.
Chrostowski W. (2017), „Mężczyzną i kobietą stworzył ich” (Rdz 1, 27).
Ludzka cielesność i płciowość jako dar i zobowiązanie, „Ateneum Kapłańskie” 647, s. 9-18.
Gavicagogeascoa M.I. (2004), La moral cristiana habita en la Iglesia. Perspectiva eclesiológica de la moral en santo Tomás de Aquino, Navarra.
Innocenzo III (2005), I quattro tipi di matrimonio (De Quadripartita specie nuptiarum), Segni.
Kunka S. (2015), O człowieku w świetle miłości Trójjedynego. Teologia Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne” XXVII/2, s. 64-77.
Lambiasi F. (1998), Lo Spirito Santo pone gli sposi, in quanto sposi alla sequela di Cristo, w: Il Matrimonio in Cristo è Matrimonio in Spirito, red. R. Bonetti, Roma, s. 53-72.
Lubac H. de (1943), Katolizismus als Gemeindschaft, Einsiedeln.
Manns F. (2005), Il matrimonio nell’Antico Testamento, w: Dizionario di spiritualità biblico-patristica, Vol. 42: Il matrimonio nella Bibbia, red. S.A. Panimolle, Roma, s. 14-82.
Maritain J. (1977), La Chiesa del Cristo, trad. M. Mazzolani, Brescia.
Micherdziński M. (2001), O możliwości trynitarnej interpretacji formuły ustanowienia przymierza małżeńskiego Rdz 2, 24, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 54, s. 213-222.
Ouellet M. (2006), Divine Likeness. Toward a Trinitarian Anthropolgy of the Family, trans. Ph. Milligan, L.M. Cicone, Michigan–Cambridge, UK.
Pilloni F. (2010), Edificare la donna – edificare la Chiesa, “Anthropotes” 2, s. 289-317.
Pilloni F. (2009), Conversazione sulle nozze. Introduzione al mistero nuziale, Cantalupa.
Sanctus Thomas Aquinatis (19532), Catena aurea in quatuor Evangelia, t. 1: Expositio in Matthaeum – Expositio in Marcum, red. A. Guarenti, Taurini–Romae.
Sanctus Thomas Aquinatis (1953), Super Epistolas S. Pauli lectura, t. 2: Super Epistolam ad Ephesios lectura, red. R. Cai, Taurini–Romae.
Scheeben M.J. (2006), The Misteries of Christianity, trans. C. Vollert, New York.
Scola A. (1997), Spiritualità coniugale nel contesto culturale contemporaneo, w: Cristo Sposo della Chiesa Sposa sorgente e modello della spiritualità coniugale e familiare, red. R. Bonetti, Roma, s. 22-54.
Tromp S. (1932), De Nativitate Ecclesiae ex Corde Iesu in Cruce, „Gregorianum” 13, s. 489-527.
Tromp S. (1937), Ecclesia Sponsa Virgo Mater, „Gregorianum” 18, s. 3-29.
Valković M. (1965), L’uomo, la donna e il matrimonio nella teologia di Matthias Joseph Scheeben, Roma.
Weisheipl J.A. (1974), Friar Thomas d’Aquino. His Life, Thought, and Work, New York.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.