NINIWA youth movement as a legacy of st. Eugene de Mazenod in his work with the youth
PDF (Język Polski)

Keywords

Youth
Eugene de Mazenod
work
evangelization
NINIWA
Missionary Oblates of Mary Immaculate
formation

How to Cite

Maniura, T. (2015). NINIWA youth movement as a legacy of st. Eugene de Mazenod in his work with the youth. Teologia I Moralność, 10(1(17), 181–203. https://doi.org/10.14746/tim.2015.17.1.11

Abstract

In the face of the upcoming 200th aniversary of constitution of the Congregation of Misionary Oblates of Mary Immaculate along with the 10th aniversary of the Oblate Youth Ministry NINIWA (English Nineveh) in Poland, an author of the article brings forward the genesis and principles of the Polish oblate youth movement. St. Eugene de Mazenod's was deeply involved in working with youths and displayed great care for this group within the Church. Though St. Eugene put sensitivity and going out towards the poor and the most abandoned first, the fact that he understood poverty mainly as a spiritual quality needs to be emphasised. In 19th century France the most disadvantaged ones in that sense were young people lacking not only perpectives, but also a true experience of God. When St. Eugene established Youth Association in Aix, he devised curricular principles, which combined time for catechesis and prayer together with moments of relax as well as different types of games and recreation forms. Being aware of both, the fruits of and the need for this kind of work, he stated in 1818 in congregation's Constitutions and Rules that spiritual guidance of youths should be one of the main services of the congregation.

Author of the article stresses St. Eugene de Mazenod's important qualities in his youth ministry in reference to the modern oblate youth community NINIWA. Undoubtedly, St. Eugene's need to bring others to Christ as well as to share his own experience of God was an inspiration for modern ninevehmen, who cherished the same desire. Their intention was to achieve this goal and for that purpose they started to pray to become “God's tools”. That leads to the explanation of the community's and later the countrywide movement's name. Young people forming the newly constituted community NINIWA very quickly found themselves among the inhabitants of the biblical sinful city Nineveh, called to conversion, as well as identifying with a rebelious attitude of Jonas. Words of the Book of Jonas: “Rise, and go to Nineveh” become a motto of the group from now on. In time, the 3-year formation cycle based on four types of meetings and three types of weekend retreats is created. These weekends have such intriguing names as “Jonas's Mutiny”, “Desert Storm” and “Eugene's Passion”.

Proceeding with the community's identity, the author anwsers a question what makes NINIWA a reality in which young people authentically meet living God.
https://doi.org/10.14746/tim.2015.17.1.11
PDF (Język Polski)

References

I. Nauczanie soborowe

Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Pallotinum, wydanie III.

Dekret o apostolstwie świeckich Apostolicam actuositatem,

w: Sobór Watykański II, Konstytucje Dekrety Deklaracje, Pallotinum, wydanie III.

II. Nauczanie synodalne

Synod biskupów 1974, Ewangelizacja w świecie współczesnym (Dokumentacja), 8 (1975) nr 1 i 2.

III. Nauczanie papieskie

Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975.

Jan Paweł II, Encyklika Redemptoris missio, Watykan 1990.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Catechesi tradendae, Watykan 1979.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Familiaris consortio, Watykan 1981.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Christifideles laici, Watykan 1988.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Pastores dabo vobis, Watykan 1992.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska, Vita consecrata, Poznań 1996.

Jan Paweł II, List apostolski do Młodych z całego świata Parati semper z okazji Międzynarodowego Roku Młodzieży, Watykan 1985.

Jan Paweł II, List Juventus patris w 100. rocznicę śmierci św. Jana Bosco, Rzym, 31 stycznia 1988, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, s. 303 i 322.

Jan Paweł II, List do Rodzin z okazji Roku Rodziny 1994, (fragmenty, n. 16), Rzym, 2 lutego 1994, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, s. 354.

Jan Paweł II, List Apostolski Novo Millennio Ineunte do biskupów, duchowieństwa i wiernych na zakończenie Wielkiego Jubileuszu Roku 2000.

Jan Paweł II, Audiencja dla nauczycieli, wychowawców oraz wychowanków wspólnot szkolnych Collegium Massimo oraz Santa Maria, Rzym, 9 lutego 1980, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, s. 111.

Jan Paweł II, Przemówienie w siedzibie Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO), Paryż, 2 czerwca 1980, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II. (1978-1999), red. S. Urbański, Warszawa 2000, s. 130.

Jan Paweł II, Spotkanie z wychowawcami chrześcijańskimi, Granada (Hiszpania), 5 listopada 1982, w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II, s. 210

Jan Paweł II, Przemówienie podczas spotkania z młodzieżą, Plac św. Jana na Lateranie, Sobota, 30 marca 1985 r. w: http://nauczaniejp2.pl/dokumenty/wyswietl/id/662

IV. Pisma i publikacje oblackie

Ciardi F., Słownik wartości oblackich, Poznań 2004, s. 200.

Czernecki J., Święty Eugeniusz wzór dla każdego z nas, w: Ceremoniał uroczystości ku czci świętego Eugenusza de Mazenoda z okazji 10-tej rocznicy kanonizacji na dzień 3 grudnia 2005 roku, red. K. Czepirski, Poznań 2005, s. 12.

Dullier B., Eugeniusz de Mazenod i młodzi, w: Dokumentacja OMI, red. B. Dullier, Roma, lipiec 2002, s. 6-8.

Dullier B., Eugeniusz de Mazenod i jego propozycje wiary skierowane do młodych, cz. 1, tłum. R. Tyczyński, „Mozaika Obrzańska” 4 (2010), s. 70.

Jette F., Oblat Maryi Niepokalanej. Mąż Apostolski. Komentarz do Konstytucji i Reguł Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej z 1982 r., Poznań 2007.

Konstytucje i Reguły Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej z 1818 r., reguła 3, w: Dokumentacja OMI, Roma lipiec 2002, s. 13.

Konstytucje i Reguły Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, Rzym 2000.

List do Wikariuszy Kapitulnych z 25 stycznia 1816 r., w: w: Dokumentacja OMI, Roma lipiec 2002, s. 12.

Lubowicki K., Rekolekcje z... Św. Eugeniusz de Mazenod, Kraków 2003.

Lubowicki K., Św. Eugeniusz de Mazenod, Kraków 2003.

Maria S. del Mar OMI, Po raz drugi, „Mozaika Obrzańska” 2-3(2009).

Mazenod E. de, Kazanie, kościół św. Magdaleny, w Aix en Provence, Niedziela Wielkiego Postu, 1812 r., w: www.omiworld.org/pic/News_23_2_2007-17_2_24.doc, s. 11 [dostęp 1.02.2015 r.].

Zając P., Wielcy Ludzie Kościoła – Św. Eugeniusz de Mazenod, Kraków 2011.

Wlazły J., Apostolski zaczyn. Święty Eugeniusz de Mazenod i młodzież, „Mozaika Obrzańska” 1(2010), s. 59.

Zieliński K., Ekspedycja Jerozolima, Stowarzyszenie Młodzieżowe Niniwa, Lubliniec 2011.

Zieliński K., Na weekend do Niniwy, „Misyjne Drogi”, nr 2, marzec-kwiecień 2012, s. 60.

Zieliński K., Od Jonasza do Eugeniusza. Przewodnik Niniwity, Stowarzyszenie Młodzieżowe Niniwa, Lubliniec 2011, s. 47 i 55.

Zieliński K., Tour de Mazenod. Rowerami do Maroka, Stowarzyszenie Młodzieżowe Niniwa 2011, Lubliniec 2011.

V. Źródła internetowe

www.festiwalzycia.pl, 2015.02

www.kokotek.pl, 2015.02

www.niniwa.com, 2015.02

www.niniwateam.pl, 2015.02

www.oblaci.pl, 2015.02

www.obra.oblaci.pl, 2015.02

www.oblatas.org, 2015.02

http://pl.wikipedia.org/wiki/Parafia_Najświętszego_Serca_Pana_Jezusa_w_Koszutce, 2015.02

www.wolontariatmisyjny.pl, 2015.02

VI. Literatura przedmiotu

Augustyn J., Duch wspomaga słabość naszą. Wprowadzenie w życie modlitewne, Kraków 1994.

Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży, Wydawnictwo: Uniwersytet Mikołaja Kopernika 2000.

Buber M., Kształcenie charakteru, „Znak” 20(1968), s. 915-926.

Buber M., Wychowanie, „Znak” 20(1968), s. 442-461.

Chrobak S., Koncepcja wychowania personalistycznego w nauczaniu Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1999.

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei, Lublin 1994.

Kudełka M., System parafialnych komórek ewangelizacyjnych jako nowa propozycja dla duszpasterstwa, Katowice 2008.

Kunowski S., Podstawowe zasady wychowania w Deklaracji, „Ateneum Kapłańskie”, 60 (1968).

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.

Kunowski S., Podstawy wychowania duszpastersko-katechetycznego, „Katecheta” 6(1962).

Kunowski S., Problemy wychowania chrześcijańskiego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 18(1971).

Kunowski S., Teologia a potrzeby pedagogiki katolickiej,

„Ateneum Kapłańskie” 51(1959).

Lewek A., Nowa ewangelizacja w duchu Soboru watykańskiego II, Katowice 1995, t. 2.

Muszyński H., Ideał i cele wychowania, Warszawa 1974.

Rozdziński A., Osoba i kultura, Warszawa 1985.

Rusakowska D., W stronę dyskursu nowoczesności, Warszawa 1995.

Surmiak W., Opcja preferencyjna na rzecz ubogich wyrazem miłości społecznej, Katowice 2009.

Tischner J., Z problematyki wychowania, „Znak” 18(1966), s. 1334-1345.

Wyszyński S., Wyprawa do młodzieży z sercem, w: S. Wyszyński, Idzie nowych ludzi plemię. Wybór przemówień i rozważań, Poznań–Warszawa 1973.