Conscientious Objection in Culture.
PDF (Język Polski)

Keywords

Christianity and culture
conscientious objection
morality
history of Church discipline

How to Cite

Gryz, K. (2013). Conscientious Objection in Culture. Teologia I Moralność, 8(2(14), 101–115. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.7

Abstract

The Church has always attached great significance to the world of culture, understanding culture as a place and a help in the task of evangelization. Many Christians join actively in cultural endeavors, which impart the Christian character to our world. Unfortunately, nowadays, due to the influence of changes inspired predominantly by laicization, some of the cultural trends distance themselves from the Christian heritage, and even sometimes defy this heritage. The question arises: how should a Christian behave in the face of such phenomena? Should he still take actively participate in cultural exchange or should he keep aloof. How to benefit from the achievements of culture with dubious moral character? How to be faithful to one's conscience and simultaneously not refrain from the evangelical mission in the Areopaguses of contemporary culture? The paper tries to give answers to these  questions.

https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.7
PDF (Język Polski)

References

Brucz D., Belgijska telewizja wyśmiewa się z Jezusa, http://ekumenizm.pl (dostęp: 21.09.2009).

Camm S., Strategie kreacji reklamowej, w: Styl, dyskurs, media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010.

Chrześcijanie a życie publiczne w Cesarstwie Rzymskim III–IV, red. J. Śrutwa, Lublin 1988.

De legendisgentiliumlibris, PG 31, Wybór homilii i kazań, Kraków 1947.

Draguła A., Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Warszawa 2013.

Historia Kościoła, red. J. Daniélou, H. I. Marrou, tłum. M. Tarnowska, t. I, J. Daniélou, Od początków do końca trzeciego wieku, Warszawa 1984.

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO: Przyszłość człowieka zależy od kultury, (2 czerwca 1980).

Jan Paweł II, Przesłanie do uczestników Papieskiej Rady ds. Kultury Chrześcijański humanizm (19 listopada 1999).

Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski, Kraków 2003.

Jan Paweł II, Encyklika Centesimusannus (1 maja 1991).

List do Diogneta, V, „Pisma Ojców Kościoła”, t. 18, Poznań 1935.

List otwarty do Minister Barbary Kudryckiej w sprawie tekstu „Sumienność i sumienie naukowca” z lutego 2013 r., [w:] http://wpolityce.pl/wydarzenia/47171-list-otwarty-do-minister-barbary-kudryckiej-w-sprawie-tekstu-sumiennosc-i-sumienie-naukowca-zamieszczonego-na-stronach-mnisw (20.05.2013).

Małunowiczówna L., Stosunek wczesnego chrześcijaństwa do kultury antycznej, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 21 (1974), z. 4.

Słapek D., Amfiteatr w mieście rzymskim. „Pępek świat” czy peryferium?, w: Miasto w starożytności, materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Poznań, 19–21 września 2002 r., red. L. Mrozewicz, K. Balbuza, Poznań 2004.

Sosnowski J., Na co może sobie pozwolić artysta? O prowokacjach, prowokatorach i sprowokowanych, w: „W Drodze” 7 (2012).

Św. Augustyn, Wyznania, Warszawa 1978.

Tertulian, Ad uxorem, II, 9. Do żony, „Pisma Starożytnych Pisarzy”, t. 29, Warszawa 1983.

Tertulian, Apologetyk, XLII, 1–3, , „Pisma Ojców Kościoła”, Poznań 1947.

Wiścicki T., Świętość dźwignią handlu, „Więź” 9 (2001).

Witek S., Duszpasterstwo w konfesjonale, Poznań 1988,

Wyrok Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe z dnia 4 czerwca 2009 r., sygn. akt: II K 290/05.

Wyrok Sądu Rejonowego w Gdyni z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt: II K 589/10.