Sprzeciw sumienia w kulturze.
PDF

Słowa kluczowe

Chrześcijaństwo i kultura
sprzeciw sumienia
moralność
historia dyscypliny kościelnej

Jak cytować

Gryz, K. (2013). Sprzeciw sumienia w kulturze. Teologia I Moralność, 8(2(14), 101–115. https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.7

Abstrakt

Kościół od zawsze przywiązywał dużą wagę do świata kultury, widząc w niej miejsce i pomoc w ewangelizacji. Wielu chrześcijan aktywnie włączało się i nadal włącza w działania kulturalne, które nadawały chrześcijański charakter światu, w którym żyjemy. Współcześnie jednak pod wpływem przemian, związanych z silnym wpływem laicyzacji, niektóre nurty kulturowe dystansują się do dziedzictwa chrześcijańskiego, a nawet je wyraźnie kontestują. Pojawia się pytanie: jak powinien zachować się chrześcijanin w obliczu takich zjawisk? Czy powinien nadal aktywnie uczestniczyć w wymianie kulturalnej, czy też powinien się od nich dystansować? Jak korzystać z osiągnięć kulturalnych, które posiadają dwuznacznie moralny charakter? Jak pozostać wierny swojemu sumieniu, a jednocześnie nie rezygnować z misji ewangelizacyjnej na areopagach współczesnej kultury? Próbę poszukiwania odpowiedzi na te pytania podejmuje niniejszy artykuł.
https://doi.org/10.14746/tim.2013.14.2.7
PDF

Bibliografia

Brucz D., Belgijska telewizja wyśmiewa się z Jezusa, http://ekumenizm.pl (dostęp: 21.09.2009).

Camm S., Strategie kreacji reklamowej, w: Styl, dyskurs, media, red. B. Bogołębska, M. Worsowicz, Łódź 2010.

Chrześcijanie a życie publiczne w Cesarstwie Rzymskim III–IV, red. J. Śrutwa, Lublin 1988.

De legendisgentiliumlibris, PG 31, Wybór homilii i kazań, Kraków 1947.

Draguła A., Bluźnierstwo. Między grzechem a przestępstwem, Warszawa 2013.

Historia Kościoła, red. J. Daniélou, H. I. Marrou, tłum. M. Tarnowska, t. I, J. Daniélou, Od początków do końca trzeciego wieku, Warszawa 1984.

Jan Paweł II, Przemówienie w UNESCO: Przyszłość człowieka zależy od kultury, (2 czerwca 1980).

Jan Paweł II, Przesłanie do uczestników Papieskiej Rady ds. Kultury Chrześcijański humanizm (19 listopada 1999).

Jan Paweł II, Tryptyk Rzymski, Kraków 2003.

Jan Paweł II, Encyklika Centesimusannus (1 maja 1991).

List do Diogneta, V, „Pisma Ojców Kościoła”, t. 18, Poznań 1935.

List otwarty do Minister Barbary Kudryckiej w sprawie tekstu „Sumienność i sumienie naukowca” z lutego 2013 r., [w:] http://wpolityce.pl/wydarzenia/47171-list-otwarty-do-minister-barbary-kudryckiej-w-sprawie-tekstu-sumiennosc-i-sumienie-naukowca-zamieszczonego-na-stronach-mnisw (20.05.2013).

Małunowiczówna L., Stosunek wczesnego chrześcijaństwa do kultury antycznej, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 21 (1974), z. 4.

Słapek D., Amfiteatr w mieście rzymskim. „Pępek świat” czy peryferium?, w: Miasto w starożytności, materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Poznań, 19–21 września 2002 r., red. L. Mrozewicz, K. Balbuza, Poznań 2004.

Sosnowski J., Na co może sobie pozwolić artysta? O prowokacjach, prowokatorach i sprowokowanych, w: „W Drodze” 7 (2012).

Św. Augustyn, Wyznania, Warszawa 1978.

Tertulian, Ad uxorem, II, 9. Do żony, „Pisma Starożytnych Pisarzy”, t. 29, Warszawa 1983.

Tertulian, Apologetyk, XLII, 1–3, , „Pisma Ojców Kościoła”, Poznań 1947.

Wiścicki T., Świętość dźwignią handlu, „Więź” 9 (2001).

Witek S., Duszpasterstwo w konfesjonale, Poznań 1988,

Wyrok Sądu Rejonowego Gdańsk-Południe z dnia 4 czerwca 2009 r., sygn. akt: II K 290/05.

Wyrok Sądu Rejonowego w Gdyni z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt: II K 589/10.