Abstract
The existing family crisis is largely connected with questioning the role that husband and father should play in the family. The ideal of masculinity does not function today, at the center of which would be the belief that the man would fulfill his fatherhood. Referring to the social consequences of the father's identity crisis, contemporary society is sometimes referred to as „a non-paternal society”, a society without a father. This is pointed out in the exhortation Amoris laettia by Pope Francis, who believes that fathers are in a serious crisis. This study is about trying to outline the paternity crisis and show ways to overcome this worrying state of affairs. To this end, the issue of the father's mission should be discussed in the context of the integral vision of marriage and the family. Then you need to pay attention to the manifestations of the paternity crisis and the reasons for the incorrect development of the father's pattern in the family. In the end, it is about pointing out the postulates to overcome the paternity crisis and the need to prepare for fulfilling the function of father in the family.
References
Franciszek (2016), Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia.
Franciszek (2019), Adhortacja apostolska Christus vivit.
Jan Paweł II (1979), Encyklika Redemptor hominis.
Jan Paweł II (1981), Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym Familiaris consortio.
Jan Paweł II (1988), List apostolski z okazji Roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiety Mulieris dignitatem.
Jan Paweł II (1994), List do rodzin Gratissimam sane.
Jan Paweł II (2004a), Tajemnica Bożego ojcostwa w Starym Testamencie. Przemówienie podczas audiencji generalnej [16 X 1985], w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. VIII,2, Poznań, s. 491-495.
Jan Paweł II (2004b), Ojciec Jezusa Chrystusa. Przemówienie podczas audiencji generalnej [23 X 1985], w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. VIII,2, Poznań, s. 565-569.
Augustyn J. (2003), Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Kraków.
Bajda J. (2005), Rodzina miejscem Boga i człowieka. Wokół zagadnienia integralnego powołania rodziny, Łomianki.
Borutka T., Świerczek A. (2013), Rodzina silna Bogiem. Teologiczno-duszpasterska refl eksja na temat rodziny, Kraków.
Braun-Gałkowska M. (2007), Szczęście rodzinne jako cel wychowania, w: Rodzina na nowo odkryta, red. J. Pater, Wrocław, s. 163-180.
Głód F. (2013), Odnalezienie szczęścia w małżeństwie i rodzinie, Wrocław.
Kalniuk J. (2016-2017), Rola ojca i matki w wychowaniu dziecka świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 27-43.
Kądziołka W. (2014), Kryzys macierzyństwa i ojcostwa w dobie współczesności, w: Rodzina i rodzicielstwo między tradycją a współczesnością, red. A. Skreczko, B. Bassa, Z. Struzik, Warszawa, s. 177-208.
Karaś A. (2016-2017), Podstawowe cechy małżeńskiej i rodzinnej duchowości w świetle adhortacji «Amoris laetitia» papieża Franciszka, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 45-64.
Królczyk M. (2016-2017), Miłość małżeńska jako dar i zadanie. Refl eksja na kanwie adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 77-92.
Królczyk M. (2018), Realizacja podstawowych celów małżeństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych, Kraków.
Krucina J. (1998), Zagubione ojcostwo we współczesnej społeczności, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 75-86.
López Trujillo A. (1998), Ojcostwo Boga jako model ojcostwa w rodzinie, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 23-38.
Majdański K. (1999), Ojcostwo jako podstawowe posłannictwo mężczyzny, „Studia nad Rodziną” 3, nr 2, s. 5-10.
Mierzwiński B. (1999), Mężczyzna istota nieznana, Warszawa.
Mierzwiński B. (1986), Rola ojca w rodzinie, „Communio” nr 6, s. 56-60.
Mróz M. (2014), Hermeneutyka „bezinteresownego daru z siebie”. W poszukiwaniu zrozumienia sensu małżeństwa i rodziny, w: Rodzina sercem cywilizacji miłości, red. Z. Wanat, I.Werbiński, Toruń, s. 27-49.
Nackowski A. (2016-2017), Komunia małżeńska i rodzinna wyzwaniem dla wspólnoty Kościoła w świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 109-120.
Nagórny J. (2000), Kobiecość i męskość w perspektywie powołania chrześcijańskiego. Czy napięcia i konfl ikty są nieuniknione?, w: Tertio millenio adveniente. U progu trzeciego tysiąclecia, red. G. Witaszek, Lublin, s. 419-440.
Orzeszyna J. (2016-2017), Adhortacja «Amoris laetitia». Przesłanie papieża Franciszka do małżonków i rodziców, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 135-147.
Pawelec L. (2012), Pozycja ojca we współczesnej rodzinie, Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne nr 1, s. 367-374.
Pulikowski J. (2008a), Dojrzałe ojcostwo szczytem karier męskich, w: Duchowość mężczyzny, red. J. Augustyn, Kraków, s. 159-171.
Pulikowski J. (2008b), Współczesny mężczyzna i ojcostwo, w: Rodzina wiosną dla Europy i świata, red. T.a Mazan, K. Mazela, Łomianki, s. 259-269.
Pytches M. (1993), Miejsce ojca. Ojcostwo w zamyśle Bożym, Kraków.
Styczeń T. (1983), Bóg Ojcem. Medytacja nad mniej znanym tytułem encykliki «Dives in misericordia», w: Jan Paweł II, Dives in misericordia. Tekst i komentarze, red. S. Nagy, Lublin, s. 83-99.
Synod Biskupów (2016), Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym, Kraków.
Szafulski A. (2007), Moralne dylematy konkubinatu, w: Rodzina na nowo odkryta, red. J. Pater, Wrocław, s. 191-201.
Szlaga J. (1998), Objawienie ojcostwa Bożego przez Jezusa Chrystusa, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 39-51.
Witczak J. (1987), Ojcostwo bez tajemnic, Warszawa.
Zabielski J. (2016-2017), Urzeczywistnianie miłości małżeńskiej w rodzinie w świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 169-179.
Zadykowicz T. (2016-2017), Istota i cechy miłości małżeńskiej i rodzinnej w świetle adhortacji apostolskiej papieża Franciszka «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 181-194.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.