Abstrakt
Istniejący kryzys rodziny łączy się w znacznej mierze z zakwestionowaniem roli, jaką powinien w rodzinie odgrywać mąż i ojciec. Nie funkcjonuje dziś ideał męskości, w którego centrum byłoby przekonanie o spełnieniu się mężczyzny w ojcostwie. Odnosząc się do społecznych konsekwencji kryzysu tożsamości ojca, określa się niekiedy współczesne społeczeństwo jako „społeczeństwo bezojcowskie”, społeczeństwo pozbawione ojca. Zwraca na to uwagę w adhortacji Amoris laetitia papież Franciszek, który uważa, że ojcowie znaleźli się w poważnym kryzysie. W niniejszym opracowaniu chodzi o próbę zarysowania kryzysu ojcostwa i wskazania sposobów przezwyciężenia tego niepokojącego stanu rzeczy. W tym celu należy omówić zagadnienie posłannictwa ojca w kontekście integralnej wizji małżeństwa i rodziny. Następnie trzeba zwrócić uwagę na przejawy kryzysu ojcostwa i na przyczyny nieprawidłowego rozwoju wzoru ojca w rodzinie. W końcu chodzi o wskazanie postulatów służących przezwyciężeniu kryzysu ojcostwa oraz konieczności przygotowania do spełnienia funkcji ojca w rodzinie.
Bibliografia
Franciszek (2016), Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia.
Franciszek (2019), Adhortacja apostolska Christus vivit.
Jan Paweł II (1979), Encyklika Redemptor hominis.
Jan Paweł II (1981), Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym Familiaris consortio.
Jan Paweł II (1988), List apostolski z okazji Roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiety Mulieris dignitatem.
Jan Paweł II (1994), List do rodzin Gratissimam sane.
Jan Paweł II (2004a), Tajemnica Bożego ojcostwa w Starym Testamencie. Przemówienie podczas audiencji generalnej [16 X 1985], w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. VIII,2, Poznań, s. 491-495.
Jan Paweł II (2004b), Ojciec Jezusa Chrystusa. Przemówienie podczas audiencji generalnej [23 X 1985], w: Jan Paweł II, Nauczanie papieskie, t. VIII,2, Poznań, s. 565-569.
Augustyn J. (2003), Ojcostwo. Aspekty pedagogiczne i duchowe, Kraków.
Bajda J. (2005), Rodzina miejscem Boga i człowieka. Wokół zagadnienia integralnego powołania rodziny, Łomianki.
Borutka T., Świerczek A. (2013), Rodzina silna Bogiem. Teologiczno-duszpasterska refl eksja na temat rodziny, Kraków.
Braun-Gałkowska M. (2007), Szczęście rodzinne jako cel wychowania, w: Rodzina na nowo odkryta, red. J. Pater, Wrocław, s. 163-180.
Głód F. (2013), Odnalezienie szczęścia w małżeństwie i rodzinie, Wrocław.
Kalniuk J. (2016-2017), Rola ojca i matki w wychowaniu dziecka świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 27-43.
Kądziołka W. (2014), Kryzys macierzyństwa i ojcostwa w dobie współczesności, w: Rodzina i rodzicielstwo między tradycją a współczesnością, red. A. Skreczko, B. Bassa, Z. Struzik, Warszawa, s. 177-208.
Karaś A. (2016-2017), Podstawowe cechy małżeńskiej i rodzinnej duchowości w świetle adhortacji «Amoris laetitia» papieża Franciszka, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 45-64.
Królczyk M. (2016-2017), Miłość małżeńska jako dar i zadanie. Refl eksja na kanwie adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 77-92.
Królczyk M. (2018), Realizacja podstawowych celów małżeństwa w kontekście współczesnych uwarunkowań społeczno-kulturowych, Kraków.
Krucina J. (1998), Zagubione ojcostwo we współczesnej społeczności, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 75-86.
López Trujillo A. (1998), Ojcostwo Boga jako model ojcostwa w rodzinie, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 23-38.
Majdański K. (1999), Ojcostwo jako podstawowe posłannictwo mężczyzny, „Studia nad Rodziną” 3, nr 2, s. 5-10.
Mierzwiński B. (1999), Mężczyzna istota nieznana, Warszawa.
Mierzwiński B. (1986), Rola ojca w rodzinie, „Communio” nr 6, s. 56-60.
Mróz M. (2014), Hermeneutyka „bezinteresownego daru z siebie”. W poszukiwaniu zrozumienia sensu małżeństwa i rodziny, w: Rodzina sercem cywilizacji miłości, red. Z. Wanat, I.Werbiński, Toruń, s. 27-49.
Nackowski A. (2016-2017), Komunia małżeńska i rodzinna wyzwaniem dla wspólnoty Kościoła w świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 109-120.
Nagórny J. (2000), Kobiecość i męskość w perspektywie powołania chrześcijańskiego. Czy napięcia i konfl ikty są nieuniknione?, w: Tertio millenio adveniente. U progu trzeciego tysiąclecia, red. G. Witaszek, Lublin, s. 419-440.
Orzeszyna J. (2016-2017), Adhortacja «Amoris laetitia». Przesłanie papieża Franciszka do małżonków i rodziców, „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 135-147.
Pawelec L. (2012), Pozycja ojca we współczesnej rodzinie, Społeczeństwo i Edukacja. Międzynarodowe Studia Humanistyczne nr 1, s. 367-374.
Pulikowski J. (2008a), Dojrzałe ojcostwo szczytem karier męskich, w: Duchowość mężczyzny, red. J. Augustyn, Kraków, s. 159-171.
Pulikowski J. (2008b), Współczesny mężczyzna i ojcostwo, w: Rodzina wiosną dla Europy i świata, red. T.a Mazan, K. Mazela, Łomianki, s. 259-269.
Pytches M. (1993), Miejsce ojca. Ojcostwo w zamyśle Bożym, Kraków.
Styczeń T. (1983), Bóg Ojcem. Medytacja nad mniej znanym tytułem encykliki «Dives in misericordia», w: Jan Paweł II, Dives in misericordia. Tekst i komentarze, red. S. Nagy, Lublin, s. 83-99.
Synod Biskupów (2016), Powołanie i misja rodziny w Kościele i świecie współczesnym, Kraków.
Szafulski A. (2007), Moralne dylematy konkubinatu, w: Rodzina na nowo odkryta, red. J. Pater, Wrocław, s. 191-201.
Szlaga J. (1998), Objawienie ojcostwa Bożego przez Jezusa Chrystusa, w: «Abba», Ojcze. W stronę jubileuszu roku 2000, red. I. Dec, Wrocław, s. 39-51.
Witczak J. (1987), Ojcostwo bez tajemnic, Warszawa.
Zabielski J. (2016-2017), Urzeczywistnianie miłości małżeńskiej w rodzinie w świetle adhortacji «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 169-179.
Zadykowicz T. (2016-2017), Istota i cechy miłości małżeńskiej i rodzinnej w świetle adhortacji apostolskiej papieża Franciszka «Amoris laetitia», „Sosnowieckie Studia Teologiczne” 13, s. 181-194.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.