Around community: from the inspiration of modernity to pedagogical references
PDF (Język Polski)

Keywords

community
education
democracy
community of knowledge

How to Cite

Segiet, W. (2021). Around community: from the inspiration of modernity to pedagogical references. Teologia I Moralność, 16(1(29), 25–42. https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.2

Abstract

Looking at the problem of community, I will try to consider the issues constructing it, as well as indications regarding education; mainly its role in the implementation of social cohesion and activities for the development of democracy.

The issue of community does not remain beyond the reach of social and cultural influences. It requires constant recognition and rational co-creation. Its significance is undoubtedly determined by the approach to education as a common good.

The peculiarity of reflection on the need to achieve community and its confirmation in education (through education) is also an incentive to enter the problem of social (dis)integration, not accidentally filled with threads referring to the meaning of a specific community – the community of knowledge.

https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.2
PDF (Język Polski)

References

Alheit, Peter. 1994. Zivile Kultur. Verlust Und Wiederaneignung der Moderne. Frankfurt/ Main: Campus.

Barbier, Jean-Marie. 2006. Analiza działania społecznego w polu kształcenia i pracy socjalnej, tłum.

Grażyna Karbowska. Katowice: Wyd. „Śląsk” BPS.

Bauman, Zygmunt. 1994. Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.

Bauman, Zygmunt. 1995. Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: UMK.

Bauman, Zygmunt. 2006. Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman, Zygmunt. 2003. Razem Osobno. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman, Zygmunt. 2001. Wieczność w opałach, czyli o wyzwaniach pedagogicznych płynnej nowoczesności. Teraźniejszość. Człowiek. Edukacja. Numer Specjalny: Normatywizm – etyczność

– zaangażowanie. Współczesne dyskusje o praktyczności pedagogiki, 11-32.

Bauman, Zygmunt. 2008. Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, tłum. Janusz Margański. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bilińska-Suchanek, Ewa. 2013. Nauczyciel i opór (wobec) systemu edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Bruner, Jerome. 2006. Kultura edukacji, tłum. Tamara Brzostowska-Tereszkiewicz. Kraków: Universitas.

Dewey, John. 1939. Creative Democracy – The Task Before Us. An address given at a dinner in honour of John Dewey. New York: American Education Press October 20.

Dewey, John. 1996. [wyd. oryg. 1927]. Die Ӧff entlichkeit Und Ihre Probleme. Bodenheim: Verlag: Berlin: Philo.

Elliott, Anthony. 2011. Współczesna teoria społeczna, tłum. Paweł Tomanek. Warszawa: PWN.

Etzioni, Amitai. 2004. Wspólnota responsywna: perspektywa komunitariańska. W: Komunitarianie. Wybór tekstów, red. Piotr Rymarczyk i Tadeusz Szubka, 182-191. Warszawa: Aletheia.

Giddens, Anthony. 2008. Konsekwencje nowoczesności, tłum. Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Giddens. Anthony. 2002. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. Alina Szulżycka. Warszawa: PWN.

Giddens, Anthony. 1999. Trzecia droga. Odnowa socjaldemokracji, tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Książka i Wiedza.

Giddens, Anthony. 2001. Poza lewicą i prawicą. Przyszłość polityki radykalnej, tłum. Jacek Serwański. Poznań: Zysk i s-ka.

Glenn, Charles L. 1995. Wolność edukacyjna w Europie Środkowo-Wschodniej. Edukacja 4. Integracja w świecie powszechnej migracji. Otwarte pytania pedagogiki społecznej, red. Janusz Surzykiewicz i Marek Kulesza. 2008. Warszawa: UW.

Jacyno, Małgorzata. 2004. Wszystkie globalne problemy zaczynają się na twoim talerzu. Doświadczenie podmiotowości w warunkach globalizacji. W: Kultura w czasach globalizacji, red. Małgorzta Jacyno, Aldona Jawłowska i Marian Kempny, 105-120. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Kaufmann, Jean-Claud. 2004. Ego. Socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, tłum. Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Klekotko, Marta. 2018. Między lokalnością a wspólnotowością, czyli o wspólnototwórczych właściwościach scen miejskich. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 64, 5-19.

Kostyło, Piotr. 2019. Emile Durkheim i tęsknota za wspólnotowością. Rocznik Pedagogiczny 42, 37-54.

Kotarbiński, Tadeusz. 1987. Pisma etyczne, Wrocław: Ossolineum.

Kwieciński, Zbigniew. 2000. Tropy-ślady-próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań–Olsztyn: Edytor.

Kwieciński, Zbigniew. 1990a. O edukację i pedagogikę radykalnie humanistyczną. W: Alternatywna pedagogika humanistyczna, red. Bogdan Suchodolski, 331-337. Wrocław: Ossolineum.

Kwieciński, Zbigniew. 1990b. Pedagogika i edukacja wobec wyzwania kryzysu i gwałtownej zmiany społecznej. W: Ku pedagogii pogranicza, red. Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski, 5-12. Toruń: UMK.

Kwieciński, Zbigniew. 1995. Demokracja jako zadanie edukacyjne i problem dla pedagogiki. W: Pedagogika alternatywna – dylematy teorii, red. Bogusław Śliwerski, 33-47. Łódź–Kraków: Impuls.

Lewowicki, Tadeusz. 1991. Przemiany fi lozofi i edukacyjnej a kształcenie nauczycieli. W: Edukacja nauczycielska wobec zmiany społecznej, red. Henryka Kwiatkowska. Warszawa: PTP.

Lewowicki, Tadeusz. 1994. Przemiany oświaty. Warszawa: Wyd. UW.

Lewowicki, Tadeusz. 1993. Podmiotowość w edukacji. W: Encyklopedia pedagogiczna, red. Wojciech Pomykało, 592-600. Warszawa: Fundacja Innowacja.

Lewowicki, Tadeusz. 2010. Uniwersalizm pedagogiki społecznej – szansa rozwoju jednostek i społeczeństw. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civilsocjety: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi-Winnickiemu w 65. Rocznicę urodzin, red. Ewa Syrek, 97-104. Katowice UŚ.

Lewowicki, Tadeusz. 2012. Tożsamość pedagogiki – tradycja, współczesność, nowa tożsamość? Cieszyński Almanach Pedagogiczny 1, 11-24.

Marody, Mirosława i Anna Giza-Poleszczuk. 2006. W uwięzi więzi (społecznych), Societas/Communitas 1, 21-28.

Marody, Mirosława. 2014. Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Znak.

Marynowicz-Hetka, Ewa. 2010. W nawiązaniu do propozycji zintegrowanego paradygmatu pedagogiki społecznej – ramy dyskusji. W: Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego

człowieka i społeczeństwa, red. Jacek Piekarski, Tadeusz Pilch, Wiesław Theiss i Danuta Urbaniak-Zając, 73-91. Łódź: Wyd. UJ.

Melosik, Zbyszko. 2013. Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Impuls.

Mendel, Maria. 2001. Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej. Toruń: Adam Marszałek.

Mendel, Maria. 2000. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy. Toruń: Adam Marszałek.

Męczkowska-Christiansen, Astrid. 2014. Edukacja dla demokracji jako demokracja w edukacji. Wokół podstawowych pojęć. W: Demokracja i edukacja. Dylematy, diagnozy, doświadczenia, red. Katarzyna Gawlicz, Paweł Rudnicki, Marcin Starnawski i Tomasz Tokarz, 13-26. Wrocław: DSW.

Mikołajewska, Barbara. 1999. Zjawisko wspólnoty (Wybór tekstów). New Haven [USA, Connecticut]: The Lintonsʼ Video Press.

Moss, Peter. 2014. Docenić demokrację w przedszkolu. W: Demokracja i edukacja. Dylematy, diagnozy, doświadczenia, red. Katarzyna Gawlicz, Paweł Rudnicki, Marcin Starnawski i Tomasz

Tokarz, 26-34. Wrocław: DSW.

Nancy Jean-Luc. 1991. Inoperative Community. Minneapolis: Minnesota University Press.

Novak, Michael. 1998. Wolne osoby i dobro wspólne. Kraków: Znak.

Piekarski, Jacek. 2007. U podstaw pedagogiki społecznej. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne. Łódź: Wyd. UŁ.

Pilch, Tadeusz. 2010. Od wspólnoty do osamotnienia… W: Edukacja społeczna wobec problemów

współczesnego człowieka i społeczeństwa, red. Jacek Piekarski, Tadeusz Pilch, Wiesław Theiss i Danuta Urbaniak-Zając, 57-73. Łódź: Wyd. UŁ.

Putnam, Robert. 1995. Demokracja w działaniu, tłum. Jacek Szacki. Kraków: Fundacja im. S. Batorego.Radziewicz-Winnicki, Andrzej. 2008. Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Rejman, Krzysztof. 2007. Kapitał społeczny w teorii społeczeństwa obywatelskiego. W: Społeczeństwo obywatelskie. Modele teoretyczne i praktyka społeczna, red. Edward Balawajder. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Segiet, Waldemar. 2018. O integracji społecznej w warunkach refl eksyjnej nowoczesności. W: Tożsamość i edukacja. Społeczne konstrukcje i reprezentacje, red. Agnieszka Cybal-Michalska,

Zbyszko Melosik, Tomasz Gmerek i Waldemar Segiet, 61-76. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Segiet, Waldemar. 2020. Budowanie wspólnoty zadaniem edukacyjnym. Kultura – Społeczeństwo - Edukacja, 18(2), 27-40.

Shapiro, Alan. 1993. Zmiana w edukacji i kryzys lewicy. W stronę postmodernistycznego dyskursu edukacyjnego. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach, red. Zbigniew Kwieciński i Lech Witkowski. Warszawa: IBE.

Skarga, Barbara. 2009. Tercet metafi zyczny. Kraków: Znak.

Smolińska-Theiss, Barbara. 2018. Pedagogika społeczna – pedagogika społecznie zaangażowana. Wokół inicjatyw i ruchów społecznych, Pedagogika Społeczna, 4(70), 9-16.

Sośnicki, Kazimierz. 1933. Podstawy wychowania państwowego. Lwów: Dobra Prasa.

Szacki, Jerzy. 2005. Indywidualizm i kolektywizm. W: Encyklopedia socjologii. Suplement, praca zbiorowa. Warszawa: Ofi cyna Naukowa.

Szawiel, Tadeusz. 2001. Społeczeństwo obywatelskie. W: Budowanie demokracji. Podziały społeczne, partie polityczne i społeczeństwo obywatelskie w postkomunistycznej Polsce, red. Mirosława Grabowska i Tadeusz Szawiel, 128-131. Warszawa: PWN.

Szymański, Mirosław. J. 2005. Nierówności społeczne w polskim szkolnictwie. W: Edukacja – szkoła – nauczyciele. Promowanie rozwoju dziecka, red. Józef Kuźma i Janusz Morbitzer, 171-177. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Śliwerski, Bogusław. 2013. Polska edukacja wobec demokracji jako idei, wartości, ustroju. Konferencja: Edukacja w Polsce: diagnoza, modele, prognozy. Tezy referatów. PAN, Komitet Prognoz „Polska 2000 plus”, Komitet Nauk Pedagogicznych. Warszawa 23 styczeń 2013r. Śliwerski, Bogusław. 2009. Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Theiss, Wiesław. 2018. Helena Radlińska: powrót do źródeł i tradycji w ponowoczesnym świecie, Pedagogika Społeczna, 4 (70), 113-123.

Trutkowski, Cezary. 2002. Teoria społecznych reprezentacji i jej zastosowania. W: Wymiary życia społecznego. Polska na przełomie XX i XXI wieku, red. Mirosława Marody, 327-356. Warszawa: Scholar.