Service marketing and pastoral care
PDF (Język Polski)

Keywords

pastoral care
pastoral ministry
Church’s activity
marketing
services marketing

How to Cite

Lipiec, D. (2022). Service marketing and pastoral care. Teologia I Moralność, 17(1(31), 91–104. https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.7

Abstract

The pastoral care of the Catholic Church shows characteristics similar to service activities, especially non-commercial ones. For this reason, in pastoral activity it is possible to apply, to a limited extent, the instruments and strategies characteristic of service marketing. In the fi rst part of the article the marketing of services is characterised and the characteristics of services are indicated. In the second part the instruments of service marketing are presented and possibilities of their application in pastoral ministry are shown. In the third part service marketing strategies that can be used in the activity of the Church are presented. Particular attention is paid to partnership marketing, in some respects resembling pastoral ministry.

https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.7
PDF (Język Polski)

References

Boguski, Jan. 2016. Marketing innowacji. Kreowanie innowacyjnych produktów i usług na potrzeby rynku. Warszawa: Oficyna Graficzno-Wydawnicza Typografika.

Chmielewski, Mirosław. 2018. Nowe media - nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy. Roczniki Teologiczne 11, 127-148.

Czubała, Anna. 2012. Dystrybucja usług. W: Anna Czubała, Agata Jonas, Tomasz Smoleń, Jan W. Wiktor, Marketing usług, 236-256. Warszawa: Wolters Kluwers Polska Sp. z o.o.

Fiałkowski, Marek. 2013. „Dziedziniec pogan” miejscem dialogu z niewierzącymi. W: Duszpasterstwo wobec kryzysu wiary, red. Wiesław Przygoda, Kazimierz Święs, 103-114. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Franciszek. 2013a. Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie.

Franciszek. 2013b. Przemówienie podczas spotkania z episkopatem Brazylii Duszpasterstwo to realizowanie macierzyństwa Kościoła (São Sebastião do Rio de Janeiro, 27.07.2013). L’Ossservatore Romano 44(10), 19-24.

Furtak, Robert. 2003. Marketing partnerski na rynku usług. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Huzarek, Tomasz, Marek Fiałkowski i Arkadiusz Drzycimski. 2018. Fenomen niewiary w świetle dialogowej natury Kościoła. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kamiński, Ryszard. 2006. Duszpasterstwo. W: Leksykon teologii pastoralnej, red. Ryszard Kamiński, Wiesław Przygoda i Marek Fiałkowski, 201-209. Lublin: TN KUL.

Kongregacja ds. Duchowieństwa. 2016. Dar powołania kapłańskiego. Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis (8.12.2016). Watykan: L’Osservatore Romano.

Kotler, Philip et al. 2002. Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Krzyżanowska, Magdalena. 2000. Marketing usług organizacji niekomercyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.

Lipiec, Dariusz. 2015a. Gospodarowanie zasobami ludzkimi a duszpasterstwo, Roczniki Teologiczne 62(6), 69-82.

Lipiec, Dariusz. 2015b. Marketing relacji a duszpasterstwo, Teologia Praktyczna 16, 7-20.

Lipiec, Dariusz. 2016. Die Seelsorge als Mittel, die Präsenz der Kirche in der Gesselschaft zu festigen. W: Teil oder Fremdkörper. Die Posietionierung der Kirchen in poskommmunistischen Gesellschaften, red. Mieczysław Polak, Teresa Kowalczyk, Petr Slouk, 83-91. Gniezno-Wien.

Mazur, Kazimierz P. 2001. Marketing usług edukacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.

Misiurek, Jerzy. 2003. Kapłaństwo święceń w świetle instrukcji Kongregacji do spraw Duchowieństwa: „Kapłan pasterz i przewodnik wspólnoty parafialnej”, Dobry Pasterz 28, 105-116.

Nowak, Marian. 2017. Integralność w formacji kapłańskiej. Implikacje i wnioski dla projektów formacyjnych w nowym „Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis”. Formatio Permanens 17, 31-64.

Oczachowska, Alina. 2016. Promocja w usługach. W: Marketing usług. Podstawy teoretyczne i praktyka, red. Agata Czajkowska, 97-124. Koszalin: Wydawnictwo Naukowe Politechniki Koszalińskiej.

Pawlukiewicz, Piotr. 2002. Dlaczego bogatemu księdzu trudno wejść do królestwa niebieskiego?. Pastores 2, 50-59.

Przygoda, Wiesław. 2015. Preewangelizacja - ekstrawagancja czy pastoralna konieczność?. W: Peryferie wiary wyzwaniem dla Kościoła, red. Wiesław Przygoda, Marek Fiałkowski, 17-40. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Przygoda, Wiesław. 2003. Duszpasterz sługą miłosierdzia według nauczania papieża Franciszka. Roczniki Teologiczne 65(6), 75-93.

Pukas, Anetta. 2003. Markering-mix usług. W: Marketing usług, red. Aniela Styś, 53-88. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sakowicz, Eugeniusz. 2015. Religie i kultury niechrześcijańskie wyzwaniem duszpasterskim dla Kościoła w Polsce. W: Peryferie wiary wyzwaniem dla Kościoła, red. Wiesław Przygoda, Marek Fiałkowski, 115-130. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Święs, Kazimierz. 2013. Aktualny kontekst społeczno-kulturowy jako zagrożenie dla wiary. W: Duszpasterstwo wobec kryzysu wiary, red. Wiesław Przygoda i Kazimierz Święs, 57-78. Lublin: Wydawnictwo KUL.