Marketing usług a duszpasterstwo
PDF

Słowa kluczowe

duszpasterstwo
działalność pastoralna
działalność Kościoła
marketing
marketing usług

Jak cytować

Lipiec, D. (2022). Marketing usług a duszpasterstwo. Teologia I Moralność, 17(1(31), 91–104. https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.7

Abstrakt

Duszpasterstwo Kościoła katolickiego wykazuje cechy podobne do działalności usługowych, zwłaszcza niekomercyjnych. Z tego powodu w działalności pastoralnej jest możliwe zastosowanie, w ograniczonym zakresie, instrumentów i strategii właściwych dla marketingu usług. W pierwszej części artykułu został scharakteryzowany marketing usług i wskazane cechy usług. Druga część przedstawia instrumenty marketingu usług oraz wskazuje na możliwości zastosowania ich w duszpasterstwie. W trzeciej części wskazano na strategie marketingu usług, które mogą być wykorzystane w działalności Kościoła. Szczególną uwagę zwrócono na marketing partnerski, pod niektórymi względami przypominający posługę pastoralną.

https://doi.org/10.14746/TIM.2022.31.1.7
PDF

Bibliografia

Boguski, Jan. 2016. Marketing innowacji. Kreowanie innowacyjnych produktów i usług na potrzeby rynku. Warszawa: Oficyna Graficzno-Wydawnicza Typografika.

Chmielewski, Mirosław. 2018. Nowe media - nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy. Roczniki Teologiczne 11, 127-148.

Czubała, Anna. 2012. Dystrybucja usług. W: Anna Czubała, Agata Jonas, Tomasz Smoleń, Jan W. Wiktor, Marketing usług, 236-256. Warszawa: Wolters Kluwers Polska Sp. z o.o.

Fiałkowski, Marek. 2013. „Dziedziniec pogan” miejscem dialogu z niewierzącymi. W: Duszpasterstwo wobec kryzysu wiary, red. Wiesław Przygoda, Kazimierz Święs, 103-114. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Franciszek. 2013a. Adhortacja apostolska „Evangelii gaudium” o głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie.

Franciszek. 2013b. Przemówienie podczas spotkania z episkopatem Brazylii Duszpasterstwo to realizowanie macierzyństwa Kościoła (São Sebastião do Rio de Janeiro, 27.07.2013). L’Ossservatore Romano 44(10), 19-24.

Furtak, Robert. 2003. Marketing partnerski na rynku usług. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Huzarek, Tomasz, Marek Fiałkowski i Arkadiusz Drzycimski. 2018. Fenomen niewiary w świetle dialogowej natury Kościoła. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kamiński, Ryszard. 2006. Duszpasterstwo. W: Leksykon teologii pastoralnej, red. Ryszard Kamiński, Wiesław Przygoda i Marek Fiałkowski, 201-209. Lublin: TN KUL.

Kongregacja ds. Duchowieństwa. 2016. Dar powołania kapłańskiego. Ratio Fundamentalis Institutionis Sacerdotalis (8.12.2016). Watykan: L’Osservatore Romano.

Kotler, Philip et al. 2002. Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Krzyżanowska, Magdalena. 2000. Marketing usług organizacji niekomercyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego.

Lipiec, Dariusz. 2015a. Gospodarowanie zasobami ludzkimi a duszpasterstwo, Roczniki Teologiczne 62(6), 69-82.

Lipiec, Dariusz. 2015b. Marketing relacji a duszpasterstwo, Teologia Praktyczna 16, 7-20.

Lipiec, Dariusz. 2016. Die Seelsorge als Mittel, die Präsenz der Kirche in der Gesselschaft zu festigen. W: Teil oder Fremdkörper. Die Posietionierung der Kirchen in poskommmunistischen Gesellschaften, red. Mieczysław Polak, Teresa Kowalczyk, Petr Slouk, 83-91. Gniezno-Wien.

Mazur, Kazimierz P. 2001. Marketing usług edukacyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.

Misiurek, Jerzy. 2003. Kapłaństwo święceń w świetle instrukcji Kongregacji do spraw Duchowieństwa: „Kapłan pasterz i przewodnik wspólnoty parafialnej”, Dobry Pasterz 28, 105-116.

Nowak, Marian. 2017. Integralność w formacji kapłańskiej. Implikacje i wnioski dla projektów formacyjnych w nowym „Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis”. Formatio Permanens 17, 31-64.

Oczachowska, Alina. 2016. Promocja w usługach. W: Marketing usług. Podstawy teoretyczne i praktyka, red. Agata Czajkowska, 97-124. Koszalin: Wydawnictwo Naukowe Politechniki Koszalińskiej.

Pawlukiewicz, Piotr. 2002. Dlaczego bogatemu księdzu trudno wejść do królestwa niebieskiego?. Pastores 2, 50-59.

Przygoda, Wiesław. 2015. Preewangelizacja - ekstrawagancja czy pastoralna konieczność?. W: Peryferie wiary wyzwaniem dla Kościoła, red. Wiesław Przygoda, Marek Fiałkowski, 17-40. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Przygoda, Wiesław. 2003. Duszpasterz sługą miłosierdzia według nauczania papieża Franciszka. Roczniki Teologiczne 65(6), 75-93.

Pukas, Anetta. 2003. Markering-mix usług. W: Marketing usług, red. Aniela Styś, 53-88. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Sakowicz, Eugeniusz. 2015. Religie i kultury niechrześcijańskie wyzwaniem duszpasterskim dla Kościoła w Polsce. W: Peryferie wiary wyzwaniem dla Kościoła, red. Wiesław Przygoda, Marek Fiałkowski, 115-130. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Święs, Kazimierz. 2013. Aktualny kontekst społeczno-kulturowy jako zagrożenie dla wiary. W: Duszpasterstwo wobec kryzysu wiary, red. Wiesław Przygoda i Kazimierz Święs, 57-78. Lublin: Wydawnictwo KUL.