Abstract
The article presents the religious ritual that is the rite of the sacrament of baptism as a means of forming moral values and attitudes. The purpose of the presented research is an attempt to show the formative character of the baptismal ritual and its communicative character, which become apparent through the analysis of the individual components of the baptismal rite. The synthesis made allows for a better understanding of the individual signs, which evoke the specific content of the Christian message of conversion and call for a more conscious following of the path of faith.
References
Bartnik, Czesław Stanisław. 2000. Sakramentologia społeczna. Lublin: Standruk.
Benedict XVI. 2011a. Wasze dzieci są cennym darem Pana, który napełnia ich serca swoją miłością. Homilia (9.01.2011). L'Osservatore Romano 3 (331): 16-18.
Benedict XVI. 2011b. Mocą Chrystusa zwyciężajmy zło i czyńmy dobro. Rozważanie przed modlitwą "Anioł Pański" (3.04.2011).L'Osservatore Romano 6 (334): 52.
Cooke, Bernard. 2013. Sakramenty. Między ołtarzem a codziennością. Kraków: WAM.
Czerwik, Stanisław. 1981. Wtajemniczenie chrześcijańskie. Sakrament chrztu. In: Sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego, ed. Józef Kudasiewicz, 9-90, Warszawa: ATK.
Ćmiel, Henryk. 2008.Teologia moralna szczegółowa. Częstochowa: Paulinianum.
Durak, Adam. 2001. Symbole, znaki i gesty w celebracji liturgicznej. Seminare. Poszukiwania naukowe 17: 117-124.
Francis. 2018a. Dzieci i znak krzyża. Katecheza (18.04.2018).L'Osservatore Romano 5 (402): 26-27.
Francis. 2018b. Wychowanie chrześcijańskie jest prawem dzieci. Katecheza (16.05.2018).L'Osservatore Romano 6 (403): 26-27.
Francis. 2018c. Chrzest daje siłę do walki. Katecheza (25.04.2018). L'Osservatore Romano 5 (402): 27-28.
Gennep, Arnold van. 2006. Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, tłum. B. Biały. Warszawa: PIW.
Gryz, Krzysztof. 2020. Personalistyczne ujęcie chrześcijańskiej nauki moralnej w magisterium Soboru Watykańskiego II. Teologia i Moralność 15: 119-142. https://doi.org/10.14746/tim.2020.28.2.07 DOI: https://doi.org/10.14746/tim.2020.28.2.07
Jan PawełJohn Paul II. 1988. Adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie dwadzieścia lat po soborze watykańskim II "Christifideles laici".
Janiec, Zdzisław. 2007. Komunikacja sakramentalna w liturgii.Anamnesis 50: 65-76.
Katechizm Kościoła katolickiego.1994. Poznań: Pallottinum.
Krakowiak, Czesław. 2015. Egzorcyzmy chrzcielne w liturgii rzymskiej.Seminare. Poszukiwania naukowe 4: 27-39. https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.02 DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2015.4.02
Lijka, Kazimierz. 2002. Symbolika białej szaty chrzcielnej. Kieleckie Studia Teologiczne1/2: 106-118.
Mariański, Janusz. 1988. Rytuał chrztu w świadomości katolików polskich. In: Rytuał religijny w rodzinie, ed. Władysław Piwowarski i Witold Zdaniewicz, 103-136, Warszawa-Poznań: Instytut Teologii Apostolstwa Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego.
Masłowski, Michał. 2009. Chrzest jako rytuał inicjacji. Znak 654: 99-109.
Nagórny, Janusz. 2011. Sakramenty w życiu moralnym chrześcijanina. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Nowakowski, Marcin. 2010. Czym jest rytuał?.Studia Redemptorystowskie 8: 225-243.
Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych. 2020. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Obrzędy chrztu dzieci. 2020. Katowice: Księgarnia św. Jacka.
Pawlik, Jacek Jan. 2011. Co kryje w sobie rytuał?.Nurt SVD 45/2 (130): 11-28.
Piwowarski, Władysław. 1983. Socjologia rytuału religijnego. Roczniki Nauk Społecznych XI (1): 5-84.
Potrzebowski, Grzegorz. 2017. Anamnetyczny charakter obrzędów chrzcielnych. Teologiczne Studia Siedleckie XIV (14): 52-75.
Rothenbuhler, Eric W. 2003. Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do celebracji medialnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sinka, Tarsycjusz. 1997. Liturgika. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.
Sobór Watykański II. 1963. Konstytucja o liturgii świętej "Sacrosanctum Concilium". https://doi.org/10.21906/rbl.2974 DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.2974
Sroczyńska, Maria. 2011. Rytuały religijne w życiu rodzinnym: w świetle badań młodzieży na progu dorosłości. Pedagogika Rodziny1/2: 171-183.
Stasiak, Monika i Żyśko, Szymon. 2022. Koło życia. Jak wyglądają świeckie ceremonie. Tygodnik Powszechny 31: 34-38.
Stawski, Krzysztof. 2008. Obrzędy egzorcyzmów i inne modlitwy błagalne - szafarz i teologia. Teologia i Człowiek 11: 139-157. https://doi.org/10.12775/TiCz.2008.008 DOI: https://doi.org/10.12775/TiCz.2008.008
Syczewski, Tadeusz. 2016. Znaki i symbole chrztu świętego w Kościele łacińskim.Warszawskie Studia Teologiczne XXIX/2: 38-49.
Szafrański, Adam Ludwik. Teologia rytuały rodzinnego. in: Rytuał religijny w rodzinie, red. Władysław Piwowarski i Witold Zdaniewicz, 13-28, Warszawa-Poznań: Instytut Teologii Apostolstwa Stowarzyszenia Apostolstwa Katolickiego.
Zadykowicz, Tadeusz. 2020. Chrzest bramą chrześcijańskiej moralności. Inspiracje dokumentu Międzynarodowej Komisji Teologicznej Wiara i sakramenty. Roczniki Teologiczne LXVII, 3: 43-56. https://doi.org/10.18290/rt.20673-3 DOI: https://doi.org/10.18290/rt.20673-3
Zimoń, Henryk. 1997. Badania nad rytuałami.Collectanea Theologica (67) 3: 183-190.
License
Copyright (c) 2022 Tomasz Gwoździewicz
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.