Abstract
The subject of the study is the cult of the Immaculate Mary, who is the personification of the theological virtue of hope. Particular consideration was given to the Marian sanctuary in Górka Klasztorna, where the oldest revelation of the Mother of God on Polish soil took place in 1079. The purpose of the study is to synthetically discuss the content of the scientific texts included in the publication “There is hope, because there is Immaculate”. To achieve the goal, the method of analysis of the content of the texts and the method of synthesis were used. The research conducted allows us to present conclusions: Górka Klasztorna is the site of the oldest apparition of the Mother of God in the Polish lands, and the sanctuary erected there was entrusted in 1923 to the pastoral care of the Congregation of Missionaries of the Holy Family, founded in 1895 in Grave in the Netherlands by the Servant of God, Father Jan Berthier (1840-1908). The activities of the missionaries in Górka Klasztorna also place in the context of the dramatic events of the 20th century. The cult of Mary has a biblical and liturgical basis. The Immaculate is the image of the new man. Her person and participation in the work of salvation is the content of the sermons and teachings of prominent theologians and pastors, as exemplified by Anthony of Padua, John Berthier, Joseph Kentenich. In Christian iconography, the characteristic types of representations of Mary are known, which are discussed using examples of selected paintings. A theological interpretation of the image from Monastery Hill is also given. Mary Immaculate is an important foundation of Christian hope and a model to be presented in catechesis for adults on the themes of eternal life and eschatological issues.
References
Baron, Arkadiusz i Pietras Henryk, 2003. Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 3. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Benedykt XVI. 2007. Encyklika „Spe salvi”.
Berthier, Jan. 2013. Maryja, Jej kult, nabożeństwo do Niej, tłum. E. Trybyszewski. War¬szawa.
Bujak, Janusz. 2023. Relacja zaufania w Opatrzność Bożą i Przymierza Miłości z Maryją w myśli o. Józefa Kentenicha. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 151-166. Pelplin: Bernardinum.
Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik. 2023. Pelplin: Bernardinum.
Krupa, Piotr Jacek. 2023. 1923-2023, czyli 100 lat służby Misjonarzy Świętej Rodziny Matce Bożej Góreckiej. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 15-24. Pelplin: Bernardinum.
Kulik, Bogdan. 2023. Obecność Niepokalanej podczas objawień umocnieniem naszej nadziei. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 185-207. Pelplin: Bernardinum.
Machinek Marian, Droga nadziei. Pięć imion Maryi. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 167-184. Pelplin: Bernardinum.
Pałęcki, Waldemar. Maryja Niepokalana w świetle liturgii Kościoła łacińskiego po Soborze Watykańskim II. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 79-98. Pelplin: Bernardinum.
Pryba, Andrzej. Niepokalana jako obraz nowego człowieka. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 99-113. Pelplin: Bernardinum.
Rodziejczak, Łukasz. Wychować do życia wiecznego. Pedagogiczno-eschatologiczne aspekty katechezy dorosłych. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 209-238. Pelplin: Bernardinum.
Siwiński, Norbert. Elementy eschatologii maryjnej w „Kazaniu na Wniebowzięcie NMP” św. Antoniego z Padwy. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 115-133. Pelplin: Bernardinum.
Sobczyk, Adam Józef. Maryja jako Matka nadziei w nauczaniu ks. Jana Berthiera. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 133-149. Pelplin: Bernardinum.
Szymik, Stefan. Kobieta błogosławi kobietę. Biblijne zwiastuny kultu maryjnego (Łk 1,42; 11,27). W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 25-43. Pelplin: Bernardinum.
Zatwardnicki Sławomir. Wniebowzięta a Pismo Święte w Kościele pielgrzymującym do celu. W: Jest nadzieja, bo jest Niepokalana, red. Bogdan Kulik, 45-78. Pelplin: Bernardinum.
License
Copyright (c) 2023 Henryk Sławiński
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.