Abstract
The aim of this article was to examine the effectiveness of career coaching as an alternative form of career counseling for high school graduates. An experimental method was applied, involving both coaching and control groups, along with surveys and desk research. The findings showed that coaching significantly increase de motional intelligence, improved stress coping strategies, and helped students clarify their vocation al preferences. Unlike traditional counseling, coaching proved effective regardless of students’ cognitive styles. The conclusions suggest the need to integrate coaching into the school-based career counseling system.
References
Gardner, Howard, Mindy Kornhaber i Warren Wake. 2001. Inteligencja. Wielorakie perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Paszkowska-Rogacz, Anna. 2009. Doradztwo zawodowe. Wybrane metody badań. Warszawa: Difin.
Podwójcic, Krzysztof. 2016. Diagnoza stanu doradztwa zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w relacjach dyrektorów szkół i osób realizujących doradztwo. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Samborska-Owczarek, Anna. 2015. Raport Indywidualny FRIS. Szczecin: FRIS Style Myślenia, Style Działania.
Smolbik-Jęczmień, Barbara. 2013. „Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przestawicieli generacji X i Y”. Nauki o Zarządzaniu, 14: 89-97.
Strelau, Jan i Anna Jaworowska. 2020. CISS. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
License
Copyright (c) 2025 Anna Piętoń

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
