Abstract
Sacramental transformation of conjugal love does not eliminate a physical relationship between the spouses, which is a source of satisfaction and happiness for them, but transfigures it into a spiritual dimension. Spouses are likely to learn how to love, however, only if they manage to establish an intimate bond with Christ. The basic element of love is affirmation of the beloved person and offering him or her one's confidence and trust. The person truly in love does not seek self-satisfaction, but aims at the well-being of the marital partner. Such an attitude implies that their lives are guided by deep faith.References
„Das Gelöbnis der Treue wird auch Christus gegenüber vollzogen”, D. von Hildebrand, Die Ehe, St. Ottilien 1983.
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est, Rzym 2005.
Bohdanowicz A., Sakramentalne przeobrażenie miłości małżeńskiej na podstawie myśli fenomenologicznej Dietricha von Hildebranda, „Studia Gnesnensia” XVI 2002.
Grzegorz Wielki, Homilia 22, 5n, w: Eucharystia pierwszych chrześcijan. Ojcowie Kościoła nauczają o Eucharystii, (red. M. Starowieyski), Kraków 1997.
Hildebrand D., Das Wesen der Liebe, Gesammelte Werke, Bd. III, Regensburg 1971.
Hildebrand D., Man and Woman, Manchester 1992.
Hildebrand D., Marriage: The Mystery of Faithful Love, Sophia Institute Press. Manchester NH 1991.
Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio, Rzym 1981.
Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio, Rzym 1981.
Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Rzym 1993.
Sales M., Eucharystia źródłem i istotą życia chrześcijańskiego, „Communio”, kol. 1 (1986).
Styczeń T., Szostek A., Uwagi o istocie moralności, „Roczniki Filozoficzne” 22 (1974) z. 2.
Tuwim J., Poezje, Warszawa 1956.
License
All rights reserved