Bedeutung der Reflexion im Bildungsbereich am Beispiel der ignatianischen Pädagogik [Znaczenie refleksyjności w przestrzeni edukacyjnej na przykładzie pedagogiki ignacjańskiej]
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 16, nr 1(29), rok 2021, tytuł WSPÓŁCZESNE PROBLEMY EDUKACYJNE
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

refleksyjność
pedagogika ignacjańska
ignacjański model wychowania
doświadczenie
przestrzeń edukacyjna

Jak cytować

Chrost, M. (2021). Bedeutung der Reflexion im Bildungsbereich am Beispiel der ignatianischen Pädagogik [Znaczenie refleksyjności w przestrzeni edukacyjnej na przykładzie pedagogiki ignacjańskiej]. Teologia I Moralność, 16(1(29), 61–73. https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.4

Abstrakt

Refleksyjność jest ważną kompetencją zarówno edukatora, nauczyciela i wychowawcy, jak i osoby uczącej się, wychowanka. Refleksyjność to gotowość osób działających w przestrzeni edukacyjnej do refleksji, zastanawiania się, rozważania, analizowania. Refleksyjność pozwala człowiekowi odejść od schematów, wejść w siebie i jednocześnie wyjść poza siebie, nie ustawać w poszukiwaniu nowych dróg i rozwiązań, krytycznie spojrzeć na osiągane cele. Refleksyjność przyczynia się do budowania ludzkiej warstwy doświadczenia, która staje się podstawą poznania i rozumienia świata.

W kontekście wyzwań, przed jakimi stoi współczesny człowiek w związku z cywilizacją technologiczną, informacyjną i globalizacyjną, konieczne jest rozwijanie zdolności do refleksyjności, zwłaszcza w edukacji. Dlatego też kolejnym etapem rozważań będzie analiza zagadnienia refleksyjności w kontekście pedagogiki ignacjańskiej, sięgającej wieku XVI ale na nowo sformułowanej i wyartykułowanej w opracowanych w latach 80. XX w. dokumentach. Na ich podstawie omówiony zostanie ignacjański model wychowania proponowany współcześnie instytucjom wychowawczo-oświatowym oraz jego komponenty: kontekst – doświadczenie – refleksja – działanie – ewaluacja. Każdy z tych pięciu elementów jest ważny, a zintegrowane ze sobą wpływają na dynamikę pedagogiki ignacjańskiej. Ukazana będzie, rola refleksji, która w modelu pedagogiki ignacjańskiej jest elementem pozwalającym wzrastać i rozwijać się. Refleksja ta jest w pełni dojrzała tylko wtedy, jeżeli prowadzi osobę do podjęcia decyzji i zaangażowania, czyli do działania. Tak rozumiana refleksja jest sposobem postępowania pozwalającym na integralną formację wychowanka. Na zakończenie, przedstawiono postulaty dla praktyki i edukacji odnoszące się do stymulowania i rozwijania postawy refleksyjności u wychowanków.

https://doi.org/10.14746/TIM.2021.29.1.4
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Carr, Alan. 2004. Positive Psychology. New York: Brunner-Routledge.

Chrost, Marzena. 2017. Refl eksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie, Studia Paedagogica Ignatiana, 2, 131-144. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SPI.2017.2.006

Chrost, Marzena. 2018a. Refl eksyjność komponentem mądrości praktycznej. W: Sprawności moralne jako przedmiot refl eksji wychowawczej, red. Iwona Jazukiewicz, Ewa Rojewska, 33-47. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Chrost, Marzena. 2018b. Refl eksyjność wyzwaniem współczesnego świata, Studia Paedagogica Ignatiana, 4, 55-66. DOI: http://dx.doi.org/10.12775/SPI.2018.4.003

Dróżka, Wanda. 2001. Od pewności ku refl eksyjności w zawodzie nauczycielskim. Przyczynek do dyskusji, Przegląd Pedagogiczny, 1, 135-151.

Dulles, Avery. 2008. Church and Society. The Laurence J. McGinely Lectures, 1988-2007. New York: Wydawnictwo Fordham University Press.

Duminuco, Vincent. 2008. Formation or Indoctrination in Ignatian Pedagogy?. W: Ignatian Pedagogy for the Challenges of Humanism Today, red. Wit Pasierbek, 193-210. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno Pedagogiczna Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Ignatian Pedagogy: A Practical Approach. Curia Praepositi Generalis Societatis Iesu. 1993. Roma. Polnische Version: Pedagogika ignacjańska. Podejście praktyczne. 2006. W: Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. Bogusław Steczek, 97-165. Kraków: Wyższa Szkoła Filozofi czno-Pedagogiczna Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Klus-Stańska, Dorota. 2006. Doświadczenia pedagogiczne nauczycieli jako źródło ich niezdolności do refleksji nad własną aktywnością zawodową. W: Sapientia et adiumentum. W trosce o rozwój innych. Studia dedykowane prof. Zbigniewowi Kwiecińskiemu, red. Jarosław Michalski, 155-176. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Łacny, Paweł. 2010. Jezuickie „magis” na przykładzie życia ojca Matteo Ricciego SJ (1552-1610). W: Pedagogika ignacjańska: historia, teoria, praktyka, red. Anna Królikowska, 151-182. Kraków: Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Marek, Zbigniew. 2017. Pedagogika towarzyszenia. Perspektywa tradycji ignacjańskiej. Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie.

Mółka, Janusz. 2010. Personalistyczny paradygmat pedagogiki ignacjańskiej. W: Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów, red. Anna Sajdak i Danuta Skulicz, 219-227. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Prochaska, James. 1999. How Do People Change, and How Can We Change to Help Many More People?. W: The Heart and Soul of Change, red. Mark A. Hubble, Barry L. Duncan i Scott D. Miller, 227-255. Washington: American Psychological Association.

Rozmarynowska, Karolina. 2015. Mądrość praktyczna jako zdolność do realizowania norm moralnych. W: Z problematyki norm, zasad i mądrości praktycznej. Studia i rozprawy z etyki normatywnej, red. Piotr Duchliński i Tomasz Homa, 109-119. Kraków: Akademia Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Smółka, Paweł. 2008. Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych, Kraków: Wolters Kluwer Polska.

The Characteristics of Jesuit Education. Roma Acta Romana Societatis Iesu. 1986. vol. XIX, fasc. III, 770-832. Polnische Version: Charakterystyczne cechy jezuickiego wychowania. 2006. W:

Podstawy edukacji ignacjańskiej, tłum. Bogusław Steczek, 7-95. Kraków: Wyższa Szkoła Filozofi czno-Pedagogiczna Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Żmudziński, Wojciech. 2008. Fundament ignacjańskiej pedagogiki. W: Pedagogika ignacjańska wobec wyzwań współczesnego humanizmu, red. Wit Pasierbek, 51-63. Kraków: Wyższa Szkoła

Filozofi czno-Pedagogiczna Ignatianum i Wydawnictwo WAM.

Żywczok, Alicja. 2017. W kierunku przemiany wewnętrznej. Refl eksja jako biografi czny punkt zwrotny. W: Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. T. 2: Refl eksyjność w codzienności edukacyjnej, red. Iwona Paszenda, 29-46. Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.