Refleksje na temat marksizmu w kontekście pism Hermanna Cohena, Ericha Fromma, Emmanuela Levinasa i Talmudu
Okładka czasopisma Teologia i Moralność, tom 20, nr 2(39), rok 2025, tytuł Niemiecki idealizm i polska myśl. Perspektywa żydowska i chrześcijańska.
PDF (Deutsch)

Słowa kluczowe

marksizm
Hermann Cohen
Erich Fromm
Emmanuel Levinas
mesjanizm świecki
humanizm religijny

Jak cytować

Pinkas, R. (2025). Refleksje na temat marksizmu w kontekście pism Hermanna Cohena, Ericha Fromma, Emmanuela Levinasa i Talmudu. Teologia I Moralność, 20(2(39), 117–134. https://doi.org/10.14746/TIM.2025.39.2.9

Abstrakt

Niniejszy artykuł traktuje marksizm jako model i przykład świeckiego podejścia humanistycznego, które, choć pozbawione wymiaru, który można by określić jako boski, transcendentny, duchowy, jest jednocześnie masowym ruchem „świecko-mesjanistycznym”, zawierającym jednak pewne elementy religijne, przede wszystkim uniwersalne dążenie do odkupienia ludzkości. Pod koniec XIX i na początku XX wieku neokantowski filozof Hermann Cohen wskazywał na niebezpieczeństwo humanistycznych podejść o uniwersalnych aspiracjach, którym brakowało intymnego wymiaru wobec innych ludzi – wymiaru, który według Cohena jest fundamentalnie religijny i wynika z transcendencji Boga. Podejście Ericha Fromma zostało wykorzystane w niniejszym artykule jako punkt wyjścia do przedstawienia żydowskich idei socjalistycznych w ujęciu psychologii humanistycznej. Niezależnie od swego podziwu dla wielu idei Marksa, Fromm podchodził do jego koncepcji krytycznie, opierając się na refleksjach Hermanna Cohena nt. oceny sytuacji historycznej połowy i końca XX wieku. Wezwanie Fromma do osobistego zaangażowania, uznawanego za remedium na wyobcowanie i alienację, stanowi echo koncepcji Cohena. Stanowisko Levinasa ukazane w niniejszym artykule, służy przedstawieniu tezy, że humanistyczno-uniwersalne podejścia, odrzucające wymiar transcendentny, boski, ostatecznie zaprzeczają transcendentnemu elementowi, który definiuje człowieka w ogóle, a drugą osobę w szczególności, a zgodnie z Levinasem sięga ku epistemologii i fenomenologii przemocy. Niezależnie od swej socjalistycznej wizji, mesjanizm żydowski obejmuje również osobisty element transcendencji, nadający mu orientację etyczną, której brak świeckiemu socjalizmowi, jak ukazuje levinasowska analiza mesjanizmu w literaturze rabinicznej.

https://doi.org/10.14746/TIM.2025.39.2.9
PDF (Deutsch)

Bibliografia

Andrew, Edward. 1968. „Marx and the Jews”. European Judaism, 3 (1): 9-14.

Batnitzky, Leora. 2000. Idolatry and Representation: The Philosophy of Franz Rosenzweig Reconsidered. NewJersey: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400823581

Ben Pazi, Hanoch. 2017. „‘Messianic Humanism’ – The Jewish Humanism of André Neher in the Footsteps of Martin Buber and Abraham Joshua Heschel”. A Journal of Jewish Philosophy & Kabbalah, 84: 407-426 [in Hebrew].

Bloom, Solomon. 1942. „Karl Marx and the Jews”. Jewish Social Studies, 4: 3-16.

Cohen, Hermann. 1915. Der Begriff der Religion im System Der Philosophie. Giessen: Alfred Töpelmann. DOI: https://doi.org/10.1515/9783111564098

Cohen, Hermann. 2008. Die Religion der Vernunft aus den Quellen des Judentums. Wiesbaden: Marixverlag.

Derrida, Jacques. 1994. Specters of Marx: The State of the Debt, the Work of Mourning and the New International. London: Routledge.

Eagleton, Terry. 1997. Marx and Freedom. London: Phoenix.

Feuerbach, Ludwig. 2006. Das Wesen des Christentums. Berlin: Akademie Verlag.

Fritsch, Matthias. 2005. The Promise of Memory: History and Politics in Marx, Benjamin and Derrida. New York: State University of New York Press. DOI: https://doi.org/10.1353/book4983

Fromm, Erich. 1951. The Forgotten Language: An Introduction to the Understanding of Dreams, Fairy Tales and Myths. New York: Rinehart.

Fromm, Erich. 1980. Beyond the Chains of Illusion: My Encounter with Marx and Freud. London: Abacus.

Fromm, Erich. 1997. To Have or to Be. London – New York: Continuum.

Fromm, Erich. 1994. On Being Human. New York: Continuum.

Fromm, Erich. 2004. Marx’s Concept of Man. London – New York: Continuum.

Fromm, Erich. 2006. The Art of Loving. New York: Harper Perennial.

Fromm, Erich. 2008a. The Sane Society. London – New York: Routledge.

Fromm, Erich. 2010. The Revolution of Hope. New York: AMHF.

Gibbs, Robert. 1992. Correlations in Rosenzweig and Levinas. New Jersey: Princeton University Press. DOI: https://doi.org/10.1515/9781400820825

Gilman, Sander L. 1984. „Karl Marx and the Secret Language of Jews”. Modern Judaism, 4 (3): 275-294. DOI: https://doi.org/10.1093/mj/4.3.275

Gutwein, Daniel. 1990. „Marx’s Ideas on the Relationship between Jews and Capitalism: From Sombart to Weber”. Zion, 55 (4): 419-447 [in Hebrew].

Hollander, Dana. 2008. Exemplarity and Chosenness: Rosenzweig and Derrida on the Nation of Philosophy. California: Stanford University Press. DOI: https://doi.org/10.11126/stanford/9780804755214.001.0001

Kaplan, Edward. 1996. Holiness in Words: Abraham Joshua Heschel’s Poetics of Piety. Albany: State University of New York Press. DOI: https://doi.org/10.1353/book10755

Levinas, Emmanuel. 1990. Nine Talmudic Readings, übersetzt von Annette Aronowicz. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Levinas, Emmanuel. 1999. Alterity and Transcendence, übersetzt von Michael B. Smith. London: The Athlone Press.

Levinas, Emmanuel. 1997. Difficult Freedom: Essays on Judaism, übersetzt von Seán Hand. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Levy, Ze’ev. 1982. On the Relationship between Jewish and general Philosophy. Tel Aviv: Hakibbutz Hameuchad [in Hebrew].

Levy, Ze’ev. 2006. „Levinas’s Reflections on State, Revolution, and Utopia”. In: Difficult Justice: Commentaries on Levinas and Politics, hrsg. von Asher Horowitz und Gad Horowitz, 262-270. Toronto: University of Toronto Press. DOI: https://doi.org/10.3138/9781442673915-017

Levy, Ze’ev. 2016. Hermeneutics in Jewish Modern Thought. Jerusalem: Magnes [in Hebrew].

Ling, Trevor. 1980. Karl Marx and Religion: In Europe and India. London: Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-16375-5

Lundgren, Svante. 1998. Fight Against Idols: Erich Fromm on Religion, Judaism and the Bible. Frankfurt: Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-01927-8

Mack, Michael. 2003. German Idealism and the Jew: The Inner Anti-Semitism of Philosophy and German Jewish Responses. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226115788.001.0001

Marx, Karl. 1978. Karl Marx, Friedrich Engels, Werke, Band III. Berlin: Dietz Verlag.

Marx, Karl. 1982. Karl Marx, Friedrich Engels, Gesamtausgabe (MEGA), Band II. Berlin: Dietz Verlag.

McKinnon, Andrew. 2006. „Opium as Dialectics of Religion: Metaphor, Expression and Protest”. In: Marx, Critical Theory and Religion: A Critique of Rational Choice, hrsg. von Warren S. Goldstein, 11-29. Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789047410188_004

McLellan, David. 1985. Karl Marx: His Life and Thought. London: Macmillan.

McLellan, David. 1998. Marxism after Marx: An Introduction. London: Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-26940-2

Pinkas, Ronen. 2023. „Erich Fromm und Das Freie Jüdische Lehrhaus in Frankfurt”. Judaica: Neue Digitale Folge, 4 (1): 1-28. DOI: https://doi.org/10.36950/jndf.2023.1.1

Pinkas, Ronen. 2023a. „On Prayer and Dialectic in Modern Jewish Philosophy: Hermann Cohen and Franz Rosenzweig”. Religions 14 (8), 996. DOI: https://doi.org/10.3390/rel14080996

Raines, John (hrsg.). 2002. Marx on Religion. Philadelphia: Temple University Press.

Rosenzweig, Franz. 2002. Der Stern der Erlösung. Freiburg: Suhrkamp.

Siebert, Rudolf. 2006. „Toward a Dialectical Sociology of Religion: A Critique of Positivism and Clerico-Fascism”. In: Marx, Critical Theory and Religion: A Critique of Rational Choice, hrsg. von Warren S. Goldstein, 61-114. Leiden: Brill. DOI: https://doi.org/10.1163/9789047410188_006

Wood, Allen. 2004. Karl Marx. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203543375

Žižek, Slavoj. 2001. On Belief. London – New York: Routledge.