Abstrakt
From all the examples of nonverbal behaviour it has been scientifically proved that gestures reflect human thoughts and mental operations. Gestures project meanings that are stored in image schemas. Those mental representations are shaped by culturally determined experience. The aim of this article was to delve into the issue of the cross-cultural differences in nonverbal behaviour with the par-ticular focus on gestures from the point of view of cognitive linguistics. It was also of my interest to identify and categorise gestures as regards their universal and/or culture specific nature and create a background for possible further research.Bibliografia
Dąbrowska, E. / Kubiński, W., 2003. Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków: Universitas.
Furnham, A., 1999. Body language. Warszawa: Petit.
Hall, E., 1990. The silent language. New York: Anchor Books.
Marcjanik, M., 2007. Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Maruszewski, T., 2001. Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
McNeill, D., 1992. Hand & Mind. Chicago: University of Chicago Press.
Parafiniuk-Soińska, J., 2003. O międzyludzkiej komunikacji. Szczecin: Wydawnictwo OR TWP.
Paxman, J., 1999. The English. The portrait o f a people. London: Penguin Books.
Pease, A. & B., 2007. Mowa ciała. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Prinz, J., 2003. Emotions Embodied. www.unc.edu/~prinz/PrinzEmotionsEmbodied
Rusinek, M. / Załazińska, A., 2005. Retoryka podręczna, czyli ja k wnikliwie słuchać i przekonująco mówić. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tabakowska, E., 2006. Ikoniczność znaku: słowo - przedmiot - obraz - gest. Kraków: Universitas.
Tomasello, M., 2002. Kulturowe źródła ludzkiego poznania. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Williams, M. / Burden, R., 1997. Psychology fo r Language Teachers: A social Constructivist approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Załazińska, A., 2001. Schematy myśli wyrażane w gestach. Kraków: Universitas.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).