Abstrakt
The following article concentrates on cognitive aspects of the translation. We are interestedin course of the translation process in the brain, which is one of the most complicated processes connected with language. It integrates not only the linguistic perception and production,but also code-switching. During the translation process occurs activation of the linguistic information organized in mental lexicon, along with the nonlinguistic knowledge stored in other components of the memory.Bibliografia
Bransford, J.D., Barclay, J.R., Franks, J.J., 1972. Sentence memory: A constructive vs. interactive approach. In: Cognitive Psychology 3, 193–209.
Friederici, A.D., Kotz, S.A., 2003. The brain basis of syntactic processes: functional imaging and lesion studies. In: Neuroimage 20, Suppl. 1, 8–17.
Gadenne, V., 1996. Bewusstsein, Kognition und Gehirn. Einführung in die Psychologie des Bewusstseins. Bern: Verlag Hans Huber.
Kupsch-Losereit, S., 1997. Übersetzen: ein integrativ-konstruktiver Verstehens- und Produktionsprozess. In: Drescher, H.W. (Hrsg.). Transfer. Übersetzen – Dolmetschen – Interkulturalität. Frankfurt: Peter Lang.
Legutko-Marszałek, I., 2006. Zum Status eines mentalen Lexikons bei einem bilingualen Sprecher. In: Glottodidactica XXXII. An International Journal of Applied Linguistics, 59–71.
Legutko-Marszałek, I., 2007. Die Unterscheidung zwischen Bedeutungen und Begriffen in Anbetracht des Bilingualismus. In: Studia Germanica Gedanensia, 163–168.
Legutko-Marszałek, I., 2010. Der Zugriff auf lexikalische Einheiten und die Aktivierung von sprachlichen Informationen im Prozess der Sprachrezeption und Sprachproduktion bei Bilingualen. In: Studia Niemcoznawcze XLV, 525–535.
Rickheit, G., Strohner, H., 2003. Inferenzen. In: Rickheit, G., Herrmann Th., Deutsch, W., (Hrsg.) Psycholinguistik. Ein internationales Handbuch. Berlin – New York: Walter de Gruyter.
Scherfer, P., 1997. Überlegungen zu einer Theorie des Vokabellernens und -lehrens. In: Börner, W., Vogel, K. (Hrsg.). Kognitive Linguistik und Fremdsprachenerwerb. Tübingen: Gunter Narr Verlag.
Squire, L., 1993. The organization of declarative and non-declarative memory. In: Ono T., Squire, L., Raichle, M.F., Perrett D., Fukuda, J. (Hrsg.). Brain mechanism of perception and memory: From neuron to behavior. New York: McGraw-Hill.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).