Abstrakt
There do exist two basic approaches towards the term ‘freedom’. The first one, is a general approach, related to an universal meaning of the term. The second one, is a particular approach, based on taking/heading for understanding of freedom in plural terms. Both approaches might, but not necessary do, exclude each other. An alternative takes an interpretation of particular freedoms, which simultaneously excludes the existence of a universal freedom (and the other way around). On the other hand, conjunction, i.e. the examination of a universal freedom on the basis of analysis of particular freedoms and/or reconstruction of the term “freedom” on the basis of interpretations and meanings given to particular freedoms. As a follower of the idea of conjunction of both approaches, I’m analyzing in this paper the theoretical connotations of this term such as: the feeling of freedom, its limitations, responsibility, tolerance, auto-creation and self-realization. This is being done for the reason to stress out the depth and the vastness of freedom, as well to let the potential reader reconstruct it.Bibliografia
Bińczycka J. 2000. Możliwości kształcenia w duchu tolerancji a struktury relacji interpersonalnych w systemie edukacyjnym. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Borkowski T. 1987. Społeczno-kulturowe korelaty wykształcenia w świetle wstępnej teorii pól wolności. Kraków.
Borowska T. 1998. Los własny i innego człowieka. Odpowiedzialność jako wartość egzystencjalnie znacząca. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Borowski H. 1995. Kłopoty z wolnością i koniecznością. W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Czarnik T. 1995. Podstawowe znaczenia terminu samorealizacja. W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Drozdek A. 2001. Wolność i nieskończoność. W Dylematy wolności. Wrocław.
Eilstein H. 1994. Homo sapiens i wartości. Eseje. Warszawa.
Frączek Z. 1999. Granice wolności w procesach wychowawczych. W Wolność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Frączek Z. 2000. Problem granic tolerancji jako zagadnienie wychowania. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Fritzhand M. 1981. „O tolerancji”. Studia Filozoficzne 1.
Glita P., D. Jabłoński. 1995. Na ile kultura ogranicza autokreację człowieka? W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Gołaszewska M. 1995. Na temat ens per se. W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Gołaszewska M. 2000. Filozoficzne kłopoty z tolerancją. Esej na temat triady: tolerancja-indyferentyzm-fanatyzm. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Homplewicz J. 2000. Tolerancja jako oczywistość w systemie wychowania. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Ingarden R. 1987. Książeczka o człowieku. Kraków.
Jadczak R. 1999. Szkoła – wolność „skanalizowana”. W Wolność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Janke A.W. 1998. Odpowiedzialność współuczestników stosunków rodziny i szkoły za ich stan. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Jaśtal J. 1995. O złudzeniach samorozwoju. W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Jonas H. 1996. Zasada odpowiedzialności. Kraków.
Kalka K. 2000. Dialog a tolerancja. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Kopińska V. 2008. Współczesna młodzież wobec problemu wolności. Studium socjologiczno-pedagogiczne. Toruń.
Kowal S. 1998. Zasada odpowiedzialności Hansa Jonasa – inspiracje pedagogiczne. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Kozielecki J. 1990. Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa.
Kwieciński Z. 1998. Struktura i treść odpowiedzialności nauczycielskiej i pedagogicznej. Zarys problematyki. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Lazari-Pawłowska I. 1984. „Trzy pojęcia tolerancji”. Studia Filozoficzne 8.
Michalik M. 1998. O niektórych paradoksach odpowiedzialności. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Michalik M. 2000. Tolerancja – problem etyczny i praktyczny. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Obuchowski K. 1993. Człowiek intencjonalny. Warszawa.
Ossowska M. 1970. Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa.
Ossowska M. 1983. O człowieku, moralności i nauce. Warszawa.
Ostasz L. 1994. Byt ludzki. Antropologia filozoficzna. Kraków.
Ostasz L. 1995. Autokreacja. Współkreacja. Spotkanie. W Autokreacja człowieka – między wolnością a zniewoleniem. Materiały VI Jagiellońskiego Sympozjum Etycznego, 5–6 czerwiec 1995. Kraków.
Polska a świat do roku 2000. 1989. W Polska 2000. Warszawa.
Sareło Z. 2000. Granice tolerancji. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Słownik języka polskiego. 2005. Oprac. E. Sobol. Warszawa.
Słownik katolickiej nauki społecznej. 1993. Red. W. Piwowarski. Warszawa.
Słownik wyrazów obcych PWN. 2004. Oprac. L. Wiśniakowska. Warszawa.
Szkudlarek T. 2001. Wolność ponowoczesna i pedagogika dekonstrukcji. W Dylematy wolności. Wrocław.
Szulakiewicz W. 2000. O niektórych zagrożeniach tolerancji (na przykładzie historii polskiej myśli pedagogicznej). W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Waszkiewicz J. 2001. Komunikacja społeczna a pytanie o wolność. W Dylematy wolności. Wrocław.
Wojtyła K. 1986. Miłość i odpowiedzialność. Lublin.
Wołoszyn W. 1998. Istota odpowiedzialności. W Odpowiedzialność jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Wołoszyn-Spirka W.M. 2000. Istota tolerancji. W Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny. Bydgoszcz.
Zeidler P. 1995. „Fundamentalizm, antyfundamentalizm i etyka dyskursu”. Kultura Współczesna 1-2.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Violetta Kopinska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.