Abstract
The author focuses on basic rules of communication, which organize the relationship between the sender and the recipient. She notices that, according to these rules, the responsibility for a correct relationship between the majority group and minority groups, rests on both of them. One of the tasks for the minority groups is effective self-creation which should encourage to learn, improve knowledge and neutralize negative stereotypes. It should also equip the recipient with tools that promote a particular group in both worlds – the real and the virtual. The considerations made by the author are theoretical in nature, but are supported by observations concerning the practical implementation of the presuppositions. The author verifes the theory saying that well-implemented assumptions of imagology can help build the positive image of the minority groups in Poland.
References
Becker, Gary Stanley. Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Przeł. Helena Hagemejerowa, Krzysztof Hagemejer. Warszawa: PWN, 1990.
Benedyktowicz, Zbigniew. Portrety obcego. Od stereotypu do symbolu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.
Bytniewski, Paweł. Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.
Fromm, Erich. Ucieczka od wolności. Przeł. Olga i Andrzej Ziemilscy. Warszawa: Czytelnik, 2008.
Goban-Klas, Tomasz. „Mediologia. Nowa królowa wiedzy?”. 2015. Web. 26.01.2017
Griffin, Em. Podstawy komunikacji społecznej. Przeł. Olga i Wojciech Kubińscy, Magdalena Kacmajer.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Grzelak, Eliza. „Diskurs inakovosti v molodieżnoj srede (na materiale vyskazanij v socialnyh setâh, na diskussionnyh forumah i interv’û)”.Obrazovanie i razvitie licznosti v sovriemiennom kommunikativnom prostranstve. Red. I. Kysztymowa. Irkuck: Wydawnictwo Irkuckiego Uniwersytetu Państwowego, 2016. S.45–58.
Grzelak, Eliza. „Między wolnością a zniewoleniem, czyli w jaki sposób rozwój technologiczny determinuje komunikację międzyludzką”. Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku. Red. M. Karwatowska, A. Siwiec. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010. S. 261–273.
Kysztymowa, Irina. Kreacja wizerunku osobowego. Podstawy psychosemiotyki Image’u. Poznań – Gniezno: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2013.
Leary, Mark. Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Przeł. Anna Kacmajer, Magdalena Kacmajer. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
Mill, John Stuart. System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. T.1, 2. Przeł. Czesław Znamierowski. Warszawa: PWN, 1962.
Mysior, Radosław. „Dwa światy – cyfrowi tubylcy, cyfrowi imigranci”. Remedium 9 (2015). S. 5–7.
Ollivier, Bruno. Nauki o komunikacji. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
Schramm, Wilbur. Mass Communication and American Empire. Boston: Beacon Press, 1969.
Szacka, Barbara. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2008.
Tischner, Józef. Etyka solidarności i Homo sovieticus. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1992.
Turowicz, Jerzy. „Pamięć i rodowód”. Tygodnik Powszechny 45 (1993).
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 62, poz.550; Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206, Nr 157, poz. 1241.
Wdowiak, Piotr. „Homo postsovieticus lub Homo sovieticus po latach”. 2006. Web. 27.01.2017,
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license