Аннотация
Autorka zwraca uwagę na dwie podstawowe reguły komunikologiczne, organizujące relacje między nadawcą a odbiorcą – wzajemności i zwrotności. Zauważa, że zgodnie z nimi odpowiedzialność za poprawne relacje między grupą dominującą a grupami mniejszościowymi spoczywa na wszystkich uczestnikach komunikacji. Do zadań mniejszości należy fortunna autokreacja, która powinna zachęcać do poznawania, pogłębiania wiedzy, neutralizowania negatywnych stereotypów, powinna także wyposażać odbiorcę w narzędzia promujące daną grupę w obu światach – realnym i wirtualnym. Rozważania mają charakter teoretyczny, choć poparte są spostrzeżeniami, dotyczącymi praktycznej realizacji przedstawionych założeń. Autorka weryfikuje teorię, głoszącą, że dobrze realizowane założenia imagologii mogą pomóc w zbudowaniu fortunnego wizerunku polskich mniejszości.
Библиографические ссылки
Becker, Gary Stanley. Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Przeł. Helena Hagemejerowa, Krzysztof Hagemejer. Warszawa: PWN, 1990.
Benedyktowicz, Zbigniew. Portrety obcego. Od stereotypu do symbolu. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.
Bytniewski, Paweł. Dyskursy wiedzy. Michela Foucaulta archeologie nauk humanistycznych. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2013.
Fromm, Erich. Ucieczka od wolności. Przeł. Olga i Andrzej Ziemilscy. Warszawa: Czytelnik, 2008.
Goban-Klas, Tomasz. „Mediologia. Nowa królowa wiedzy?”. 2015. Web. 26.01.2017
Griffin, Em. Podstawy komunikacji społecznej. Przeł. Olga i Wojciech Kubińscy, Magdalena Kacmajer.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.
Grzelak, Eliza. „Diskurs inakovosti v molodieżnoj srede (na materiale vyskazanij v socialnyh setâh, na diskussionnyh forumah i interv’û)”.Obrazovanie i razvitie licznosti v sovriemiennom kommunikativnom prostranstve. Red. I. Kysztymowa. Irkuck: Wydawnictwo Irkuckiego Uniwersytetu Państwowego, 2016. S.45–58.
Grzelak, Eliza. „Między wolnością a zniewoleniem, czyli w jaki sposób rozwój technologiczny determinuje komunikację międzyludzką”. Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku. Red. M. Karwatowska, A. Siwiec. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2010. S. 261–273.
Kysztymowa, Irina. Kreacja wizerunku osobowego. Podstawy psychosemiotyki Image’u. Poznań – Gniezno: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, 2013.
Leary, Mark. Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Przeł. Anna Kacmajer, Magdalena Kacmajer. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
Mill, John Stuart. System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. T.1, 2. Przeł. Czesław Znamierowski. Warszawa: PWN, 1962.
Mysior, Radosław. „Dwa światy – cyfrowi tubylcy, cyfrowi imigranci”. Remedium 9 (2015). S. 5–7.
Ollivier, Bruno. Nauki o komunikacji. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2010.
Schramm, Wilbur. Mass Communication and American Empire. Boston: Beacon Press, 1969.
Szacka, Barbara. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2008.
Tischner, Józef. Etyka solidarności i Homo sovieticus. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 1992.
Turowicz, Jerzy. „Pamięć i rodowód”. Tygodnik Powszechny 45 (1993).
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym. Dz. U. z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 62, poz.550; Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206, Nr 157, poz. 1241.
Wdowiak, Piotr. „Homo postsovieticus lub Homo sovieticus po latach”. 2006. Web. 27.01.2017,
Лицензия
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license