Abstract
In political discourse, the recipient is collective and intentional. Being a part of public discourse, political discourse abounds in speech acts that have emotive-evaluative function. In the prezent paper, the Author discusses the most frequent evaluative-emotive acts gleaned from parliamentary speeches, and these include: accusations, complaining, bragging, expressing recognition and justification. The methodological Framework adopted by the Author adheres to the model proposed by Aleksy Awdiejew. Another phenomenon observable in public discourse is aggression. Irrespective of this, expressing emotions in public discourse is sometimes ideologically motivated.
References
Awdiejew A., 2004, Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków.
Bralczyk J., 1999, O używaniu języka w polskiej polityce w latach dziewięćdziesiątych, w: Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków, s. 197–217.
Bralczyk J., 2008, Brutalizacja języka publicznego, w: Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magnaaestimatione, red. G. Dąbkowski, Warszawa, s. 59–66.
Cetwiński O., Karwat M., 2001, Polityka jako homeostat systemu społecznego, w: Metafory polityki, red. B. Kaczmarek, Wrocław, s. 17–26.
Dobek-Ostrowska B., 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.
Dunaj B. (red.), 2001, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Heywood A., 2008, Ideologie polityczne. Wprowadzenie, przeł. M. Habura, N. Orłowska, D. Stasiak, Warszawa.
Kamińska-Szmaj I., 1994, Judzi, zohydza, ze czci odziera. Język propagandy politycznej w prasie 1919–1923, Wrocław.
Kamińska-Szmaj I., 2007, Agresja językowa w życiu publicznym, Wrocław.
Kowalski S., 2001, O sejmowej antyetykiecie, w: Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa, s. 85–91.
Laskowska E., 2004, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Bydgoszcz.
Laskowska E., 2009a, Nazywanie i wyrażanie uczuć w języku, Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze, Zielona Góra, s. 351–361.
Laskowska E., 2009b, Wartościowanie w dyskursie publicznym, w: Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask, s. 55–71.
Peisert M., 2004, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław.
Petrozolin-Skowrońska B. (red.), 1997, Mała encyklopedia powszechna PWN, Warszawa.
Satkiewicz H., 2000, Językowe przejawy agresji w mediach, w: Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa, s. 28–42.
Tokarski J. (red.), 1980, Słownik wyrazów obcych, Warszawa.
Walczak B., 1994, Co to jest język polityki?, w: Język a kultura, t. 11, Język polityki a współczesna kultura polityczna, red. J. Anusiewicz, B. Siciński, Wrocław, s. 15–20.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).