Abstrakt
Czaja Justyna, Poeta narysowany – o puszkinowskiej trylogii Andrieja Chrżanowskiego [A Drawn Poet – about Andrei Khrzhanovsky’s A Pushkin Trilogy]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 357–370. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/ pt.2019.32.19.
The subject of the article is an animated film A Pushkin Trilogy directed by Andrei Khrzhanovsky, dedicated to Alexander Pushkin. It comprises the films: Ya k vam lechu vospominanem, I s vami snova ya and Osen. The article attempts to answer the question about the reasons for the director’s interest in this outstanding writer and his work. It also shows the evolution of the ‘Pushkin theme’ in Khrzhanovsky’s work, changes in the content and formalism, and artistic research that led to the creation of the original animated trilogy. The poetics of the work are analyzed, in which the director looks at the work of the Russian writer through the prism of his manuscripts and sketches, while at the same time expanding the formula of the biographical film.
Bibliografia
Andriej Chrzanowskij: „Sdelat’ etot fil’m było nieriealno wo wsiech otnoszenijach” [wywiad z reżyserem przeprowadziła Warwara Babickaja], „Seans”, <https://seance.ru/articles/khrzhanovskij-shostakovich/> [dostęp: 2.03.2020].
Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów, red. T. Szczepański, S. Kołos, Toruń 2007.
Borodin G., W borbie za malienikije myśli. Nieadekwatnost’ cenzury (gława iż knigi „Animacija podniewol’naja), „Kinowiedczeskije Zapiski” 2005, nr 73, <http://www.kinozapiski.ru/ru/print/sendvalues/431/> [dostęp: 2.03.2020].
Chrżanowski A., „Bywajut strannyje sbliżenija…”, „Kinowiedskije Zapiski” 1999, nr 42 <http://www.kinozapiski.ru/ru/article/sendvalues/787/> [dostęp: 2.03.2020].
Chrżanowskij A., Sotworienije fil’ma ili Nieskol’ko interw’ju po slużiebnym woprosam, Moskwa 1990.
Goder D., Russkaja animacija: prodołżenije sliedujet, <http://www.pilot-film.com/show_article.php?aid=38> [dostęp: 2.03.2020].
Kowalow O., Nowiejszaja istorija otecziestwiennogo kino 1986–2000. Kino i kontekst, t. 3, Sankt Petersburg 2001.
Łotman J., Aleksander Puszkin, przeł. Anna Węgrzyn, Warszawa 1990.
Michałek B., Ćwiczenia z anatomii kina, „Kino” 1974, nr 9.Szczerbina T., „Poltora kota” Andrieja Chrzanowskogo, <https://magazines.gorky.media/vestnik/2002/6/poltora-kota-andreya-hrzhanovskogo.html> [dostęp: 2.03.2020].
Wenżer N., Reżissery sowietskogo mul’tiplikacionnogo kino, Moskwa 1983.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).