Abstrakt
Cele artykułu: rozpoznanie zawartości rękopisu (repertuar, proweniencja, datowanie; wartość informacyjna w kontekście historii kultury muzycznej Rzeczpospolitej); ustalenie pochodzenia spisu muzyków i identyfikacja muzyków. Metody: metody krytyki zewnętrznej i wewnętrznej źródła muzycznego, metody historyczne. Wyniki: ustalenie, że rękopis PL-Pu Rpm7642 składa się z fragmentów ośmiu innych, powstałych przynajmniej w trzech różnych ośrodkach rękopisów, przybliżone ustalenie ich repertuaru; wskazanie na przyczynę tak nietypowej zawartości: związku z działalnością prof. Adolfa Chybińskiego, najprawdopodobniej poprzedniego właściciela rękopisu; zidentyfikowanie spisu muzyków jako pochodzącego z krakowskiej bursy muzycznej jezuitów, datowanego na rok 1735 – oprócz muzyków znanych z innych źródeł badany rękopis przynosi informacje o czterech nowych muzykach oraz uzupełnia dane na temat ośmiu już wcześniej odnotowanych.
Finansowanie
Artykuł powstał w ramach projektu NPRH „Słownik muzyków Rzeczpospolitej XVIII wieku” (kierownik: dr hab. prof. UW Irena Bieńkowska).
Bibliografia
Grzebień L., Kochanowicz J., Słownik jezuitów muzyków i prefektów burs muzycznych, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002.
Kochanowicz J., Edukacja muzyczna w kolegiach jezuickich Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w: Universalia et particularia. Ars et praxis Societatis Jesu in Polonia, red. B. Bohdanowicz, T. Jeż, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2018, s. 378–394.
Kochanowicz J., Słownik geograficzny jezuickich burs muzycznych, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002.
Roche J., Giovanni Antonio Rigatti, w: New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, wyd. 2, London: Grove’s Dictionaries 2001, s. 377–378. DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.23457
Szweykowski Z.M., Chybiński Adolf, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, t. 2, red. A. Chodkowski, E. Dziębowska i in., Kraków: PWM 1984, s. 197–199.
Tylka I., Instrumentaliści i wokaliści kapeli jezuickiej kościoła ss. Piotra i Pawła w Krakowie, „Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars” 2014, nr 2, s. 427–478.
Walter-Mazur M., Brakujące głosy czterech kompozycji Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i trzech jemu przypisywanych odnalezione w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Muzyka” 2023, nr 3, s. 45–46. DOI: https://doi.org/10.36744/m.2073
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Magdalena Walter-Mazur
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.