Abstract
Aims and objectives: Identifying the content of the manuscript (repertoire, provenance, dating; information value in the context of the history of polish musical culture). List of musicians: trace the origin and identification of musicians. Methods: methods of external and internal criticism of a musical source, historical methods. Results and conclusion: Determination that the manuscript PL-Pu Rpm7642 consists of fragments of eight other manuscripts, created in at least three different musical centers, and approximate determination of their repertoire. Indication of the reason for such unusual content: connection with the activities of prof. Adolf Chybiński, most likely the previous owner of the manuscript. Identification of the list of musicians as coming from the Cracow Jesuit music dormitory, dated 1735; in addition to musicians known from other sources, the examined manuscript brings information about four new musicians and supplements data about six previously recorded ones.
Funding
Artykuł powstał w ramach projektu NPRH „Słownik muzyków Rzeczpospolitej XVIII wieku” (kierownik: dr hab. prof. UW Irena Bieńkowska).
References
Grzebień L., Kochanowicz J., Słownik jezuitów muzyków i prefektów burs muzycznych, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002.
Kochanowicz J., Edukacja muzyczna w kolegiach jezuickich Rzeczypospolitej Obojga Narodów, w: Universalia et particularia. Ars et praxis Societatis Jesu in Polonia, red. B. Bohdanowicz, T. Jeż, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2018, s. 378–394.
Kochanowicz J., Słownik geograficzny jezuickich burs muzycznych, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002.
Roche J., Giovanni Antonio Rigatti, w: New Grove Dictionary of Music and Musicians, red. S. Sadie, wyd. 2, London: Grove’s Dictionaries 2001, s. 377–378. DOI: https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.23457
Szweykowski Z.M., Chybiński Adolf, w: Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna, t. 2, red. A. Chodkowski, E. Dziębowska i in., Kraków: PWM 1984, s. 197–199.
Tylka I., Instrumentaliści i wokaliści kapeli jezuickiej kościoła ss. Piotra i Pawła w Krakowie, „Liturgia Sacra. Liturgia – Musica – Ars” 2014, nr 2, s. 427–478.
Walter-Mazur M., Brakujące głosy czterech kompozycji Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego i trzech jemu przypisywanych odnalezione w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Muzyka” 2023, nr 3, s. 45–46. DOI: https://doi.org/10.36744/m.2073
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Walter-Mazur
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.