Abstract
The article aims at presenting the unknown collection of musical documents from the book collection that formerly belonged to the Maltzan family of Milicz (German: Militsch) in Silesia. In 1945, the palace book collection was seized by the new Polish authorities and then transported to the Library of the Adam Mickiewicz University in Poznań, where it still remains in the library’s hoildings. The collection of music documents, sources and memorabilia, part of the larger Maltzan book collection, documents the musical patronage of the members of the family, in particular that of the times of Count Joachim Carl Maltzan (1786–1817) and Count Joachim Alexander Kasimir Maltzan (1817–1850). The Maltzan book collection includes music documents from the 18th and the 19th centuries: two large collections of scores, eleven single manuscripts and two prints containing collectively a hundred and ten works. A source and repertory analysis of the documents allow us to indicate distinctive features of the music played at the Maltzans court. They involved their choice of a particular selection of instruments: the viola da gamba as a solo recital instrument, the French horn and the viola d’amore.References
Eysymont K., Nowa rezydencja i pałac w Miliczu, „Roczniki Sztuki Śląskiej” 1991, t. 15.
Gollmick C., Carl Guhr. Necrolog, Frankfurt am Main 1848.
Hientzsch J.G., Eutonia, eine hauptsächlich pädagogische Musik-Zeitschrift für Alle, welche die Musik in Schulen zu lehren und in Kirchen zu leiten haben, oder sich auf ein solches Amt vorbereiten; herausgegeben in Verbindung mit mehrern Herren Geistlichen, gelehrten Kunstfreunden, Musikdirectoren, Cantoren, Organisten und Musiklehrern an Unversitäten, Gymnasien und Schullehrer-Seminarien Deutschlands. Dritter Band, Breslau 1830.
Hoffmann C.J.A., Die Tonkünstler Schlesiens: ein Beitrag zur Kunstgeschichte Schlesiens vom Jahre 960 bis 1830. Enthaltend Notizen über schlesische Komponisten, musikalische Schriftsteller und Pädagogen, Virtuosen, Sänger, Kantoren, Kammermusiker, Instrumentenmacher, so wie über beförderer und Liebhaber der Tonkunst, Breslau 1830.
Hoffmann-Erbrecht Guhr L., w: Schlesisches Musiklexikon, red. L. Hoffmann-Erbrecht, Augsburg 2001.
Holman P., Life after Death: the Viola da Gamba in Britain from Purcell to Dolmetsch, Suffolk 2010.
Kluge K., Chronik der Stadt Militsch, Militsch 1909.
Kolbuszewska A., Katalog zbiorów muzycznych legnickiej biblioteki księcia Jerzego Rudolfa „Bibliotheca Rudolphina”, Legnica 1992.
Kossmaly C., Herzel C.H., Schlesisches Tonkünstler-Lexikon, enthaltend die Biographieen aller Schlesischen Tonkünstler, Componisten, Cantoren, Organisten, Tongelehrten, Tertdichter, Orgelbauer, Instrumentenmacher. Nebst genauer Angabe aller Schlesischen musikalischen Institute, Vereine, Musikschulen, Liedertafeln etc. Erstes Heft, Breslau 1846.
Maltzan F., Maltzan A., Lisch G.C.F., Lebensbilder aus dem Geschlechte Maltzan, Rostock 1871.
Maltzan M., Bij w werbel i nie lękaj się, Wrocław 2000.
Nowicki R., Działalność Aleksandra Birkenmajera na rzecz ochrony zbiorów bibliotecznych: ziemie zachodniej i północnej Polski w latach 1945–1947, Poznań 2006.
Roe S., The Sale Catalogue of Carl Friedrich Abel (1787), w: Music and the Book Trade from the Sixteenth to the Twentieth Century, red. R. Myers, M. Harris, G. Mandelbrote, London 2008.
Schmidt B., Geschichte des Geschlechts von Maltzan und von Maltzahn. II. Abteilung, III. Band. Aus dem 17. bis 19. Jahrhundert, Schleiz 1920.
Schmidt B., Geschichte des Geschlechts von Maltzan und von Maltzahn. II. Abteilung, IV. Band. Aus dem 18. bis 20. Jahrhundert, Schleiz 1926, 1846.
Wronkowska S., Muzyka na dworze rodziny Maltzan w Miliczu w XVIII i XIX wieku w świetle zachowanego repertuaru. Katalog kolekcji, niepublikowana praca magisterska, Katedra Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2014.
License
Copyright (c) 2014 Sonia Wronkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.