Abstract
In late summer of 1917 “The 1917 Posen Spoils of War Exhibition” (Kriegsbeute- Ausstellung Posen 1917) was launched in Frederic Park in Poznań (then Posen). The exhibition was part of a series of propaganda exhibitions organised in various cities of the German Reich aimed at presenting military successes of the German army in all fronts of the WWI. While the exhibition was still on, one of the bloodiest battles, the so-called Passchendaele battle (The Third Battle of Ypres) was raging in the Western front. The exhibition, widely reported and commented in the local Germanlanguage press at the time, has now been almost totally forgotten. The exhibition is brought to life by a series of picture postcards with photographic illustrations. The set of postcards comes from the collections of the iconographic material at the University Library in Poznań.References
Biesiadka J., et al., Twierdza Poznań. O fortyfikacjach miasta Poznania w XIX i XX wieku, Poznań 2006.
Błaszczyk I., Przedmowa, w: A. Kronthal, Przyczynki do historii zabytków oraz życia artystycznego i umysłowego Poznania: Poznań oczami Prusaka wzorowego, Poznań 2009.
Brandt S., Kriegssammlungen im Ersten Weltkrieg: Denkmäler oder laboratories d’histoire?, w: G. Hirschfeld, G. Krumeich, I. Renz, Keiner Fühlt Sich Hier Mehr Als Mensch: Erlebnis Und Wirkung Des Ersten Weltkriegs, Frankfurt a. Main 1996.
Füßl W., Vom deutschen Volke nicht gewollt Und nicht erwartet, „Kultur & Technik” 2014, nr 2.
Karolczak W., Z dziejów ogrodów rozrywkowych przy obecnej ulicy Grunwaldzkiej w Poznaniu (do 1918 r.), „Poznański Rocznik Archiwalno-Historyczny” 2013.
Kozieł P., Hełm francuski wz.15 – narodziny, dojrzewanie, metamorfoza, http://gazeta- kolekcjonera.myvimu.com/tag/helm-francuski-wz-15/ [dostęp: 15.07.2014].
Kucharczyk G., „Straszliwi Dioskurowie” z Wielkopolski. Przyczynek o udziale Wielkopolan w pierwszej wojnie światowej, „Kronika Miasta Poznania” 2014, nr 3 (I wojna światowa).
Lange B., Echt. Unecht. Lebensecht. Menschenbilder im Umlauf, Berlin 2006.
Lange B., Einen Krieg ausstellen: Informieren-Präsentieren-Mobilisieren? Die Deutsche Kriegsausstellung 1916 in Berlin und das Internationale maritime Museum Hamburg 2008, http://www.thing-hamburg.de/index.php?id=812&type=98 [dostęp: 15.07.2014].
Mosse G.L., Kryzys ideologii niemieckiej: rodowód intelektualny Trzeciej Rzeszy, Warszawa 1972.
Werner J., Boelcke: der Mensch, der Flieger, der Führer der deutsche Jagdfliegerei, Leipzig 1932.
License
Copyright (c) 2014 Jakub Skutecki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.