Abstrakt
The glottodidactic system is a specific communication system, in which learners acquire a language by means of a language. From the anthropological point of view language is a human property and does not exist independently of the human mind. Only texts exist independently as products of human activity created by means of internalized formation and functional rules. Hence language can be neither taught nor transmitted to the learner. Language can only be acquired by the interaction with the environment. Therefore it is of great importance for the learning process to introduce appropriate didactic procedures which help the learners to develop communication skills in authentic-like situations by means of discursive activities.
Bibliografia
Anderson, J.R., 1983. The architecture of cognition. Cambridge, MA.
Beaugrande, R.-A./Dressler, W.U., 1981, Einfiihrung in die Textlinguistik. Tübingen.
Dijk, T.A. van, 1997. Discourse as Social Interaction. London.
Fitts, P.M./Posner, M. I., 1967. Human performance. Belmont, CA.
Foerster, H., 1996. Was ist Gedächtnis, daß es Rückschau und Vorschau ermöglicht? In: S.J. Schmidt (Hrsg.), Gedächtnis. Probleme und Perspektiven der interdisziplinären Gedächtnisforschung. Frankfurt/M: 56-95.
Glasersfeld, E. von, 2000. Die Schematheorie als Schlüssel zum Paradoxon des Lernens. In: H.R. Fischer/S.J.Schmidt (Hrsg.), Wirklichkeit und Welterzeugung. In memoriam Nelson Goodman. Heidelberg: 119-127.
Hörmann, H., 1994. Meinen lind Verstehen. Frankfurt/M.
Lewicka, G., 1999. Zur Prozeduralisierung des deklarativen Wissens im Fremdsprachenunterricht. Kommunikationsfähigkeit fördernde Arbeitsformen und Arbeitstechniken. In: Orbis linguarum 14, 241-246.
Lewicki, R./Lewicka, G., 1999/2001. Na, und? Ein Lehrwerk für Deutsch als Kontaktsprache. Warszawa.
Maturana, H.R./Varela, F.J., 1987. Der Baum der Erkenntnis. München.
Roth, G., 1992. Das konstruktive Gehirn: Neurobiologische Grundlagen von Wahrnehmung und Erkenntnis. In: S.J. Schmidt (Hrsg.), Kognition und Gesellschaft. Der Diskurs des Radikalen Konstruktivismus 2. Frankfurt/M.: 277-336.
Roth, G., 1996. Neuronale Grundlagen des Lernens und des Gedächtnisses. In: S.J. Schmidt (Hrsg.). Gedächtnis. Probleme und Perspektiven der interdisziplinären Gedächtnisforschung. Frankfurt/M.: 127-158.
Schmidt, S.J., 1996. Gedächtnisforschungen: Positionen, Probleme, Perspektiven. In: S.J. Schmidt (Hrsg.) Gedächtnis. Probleme und Perspektiven der interdisziplinären Gedächtnisforschung. Frankfurt/M.: 9-55.
Selinker, L., 1972. Interlanguage. In: International Review o f Applied Linguistics 10: 209-231. Wright, G. Von, 1967. The logic of action. In: N. Rescher (Hrsg.), The Logic o f Decision and Action. Pittsburgh: 121-13
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).