Abstrakt
The ability to read effectively is essential to the success in life. Unfortunately many students experience difficulty in mastering this skill. That is why in this article I have presented certain techniques which can help to develop and improve the students' reading skills. Reading is widely considered to be a passive process whereas it is an active and involving one. To be able to read effectively, the reader must work out what they want to achieve and how well they are progressing. Reading is an active and interactive process involving many skills. Therefore the teacher's role in enhancing the reading skills is enormous.Bibliografia
Bechtel, Christina/Simson, Elisabeth, 1984. Lesen und Verstehen: Analyse von Sachtexten. Dortmund.
Brandi, Marie-Luise, 1985. Training des Leseverstehens mit Hilfe von Sachtexten. München.
Greenwall, S./Swan, M., 1986. Effective reading. Reading skills for advanced students. Cambridge.
Grellet, Frangoise, 1995. Developing Reading Skills. Cambridge.
Goodman, Kenneth, 1967. A psycholinguistic guessing game. Journal o f the Reading Specialist, May: 126-135.
Harmer, Jeremy, 1991. The practice o f English language teaching. London/New York.
Heringer, Hans Jürgen, 1987. Wege zum verstehenden Lesen, Lesegrammatik für Deutsch als Fremdsprache. München.
Johnson, Keith, 1995. Language teaching and skill learning. Oxford.
Northedge, Andrew, 1991. The good study guide. Great Britain.
Nuttall, Christine, 1982. Teaching reading skills in a foreign language. London.
Robertson, S./Smith, D„ 1987. Effective studying. United Kingdom.
Rye, James, 1982. Cloze procedure and the teaching o f reading. London.
Wallace, C., 1992. Reading. Oxford University Press.
Williams, Eddie, 1984. Reading in the language classroom. London.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).