Abstrakt
W artykule omówiono wyzwania związane z przygotowaniem nauczycieli języków obcych na Słowacji i w Polsce wynikające z obserwowanych tendencji, takich jak cyfryzacja, mobilność i specjalizacja dyscyplin. Autorki artykułu analizują przykładowe programy nauczania na dwóch uniwersytetach, jednym w Polsce (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) i jednym na Słowacji (Uniwersytet Konstantyna Filozofa w Nitrze), aby odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: w jaki sposób przyszli nauczyciele języków obcych będą wspierani w rozwijaniu swoich kompetencji na poziomie szkolnictwa wyższego? W jaki sposób obecne programy kształcenia nauczycieli języków obcych na uniwersytetach na Słowacji i w Polsce uwzględniają potrzebę rozwoju nowych kompetencji? Wyniki analizy przedstawiają rozbieżności na obu uniwersytetach w sposobie uwzględniania zaleceń dotyczących rozwoju kompetencji, ale także ujawniają słabe i mocne strony istniejących rozwiązań.
Bibliografia
Andrzejewska, E. (2008). Kompetencje nauczyciela języków obcych w edukacji wczesnoszkolnej. Języki Obce w Szkole, 4, 42–47.
British Council (2014). Vyučovanie angličtiny v slovenských školách. Bratislava: British Council Publishing.
Council of Europe (2007). European portfolio for student teachers of languages. A reflection tool for language teacher education. Strasburg: Council of Europe. http://archive.ecml.at/mtp2/fte/pdf/c3_epostl_e.pdf.
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg: Council of Europe Publishing. https://www.coe.int/lang-cefr.
Enever, J. (2011). ELLIE – Early language learning in Europe. London: British Council.
Gadušová, Z, Harťanská, J. (2002). Teaching English in Slovakia – Past, Present and Future. CAUCE. Revista de filologia y si didactica, 25, 225–280.
Gill, S. (1995). Spotlight on… Slovakia. Modern English Teacher, 4, 66–70.
Jasiewicz, J., Filiciak, M., Mierzecka J., Śliwowski K., Klimczuk, A., Kisilowska, M, Tarkowski, A., Zadrożny, J. (2014). The framework catalogue of digital competences https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9069/The_Framework_Catalogue_of_Digital_Compe.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Kelly, M., Grenfell, M., Allan, R., Kriza, C., McEvoy, W. (2004). European profile for language teacher education – A frame of reference. http://www.lang.soton.ac.uk/profile/index.html.
Komorowska, H. (2017). Kształcenie językowe w Polsce. Warszawa: FRSE.
Kovacikova, E. (2021). The Profile of English teacher preparation in Slovakia. Nitra: UKF. DOI: https://doi.org/10.18355/PG.2021.10.2.3
OECD (2005). The definition and selection of key competences. Executive summary. https://bit.ly/1goiOUO.
Owens, T.L. (2017). Higher education in the sustainable development goals framework. European Journal of Education, 52 (4), 414–420. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12237
Pokrivčáková, S. (2012). Modern Teacher of English. Nitra: ASPA.
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., Cabrera Giraldez, M. (2020). LifeComp: the European Framework for personal, social and learning to learn key competence. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Selvi, K. (2010). Teachers’ competencies. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology 7 (1), 167–175. DOI: https://doi.org/10.5840/cultura20107133
Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. (2022). DigComp 2.2 The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Elena Kováčiková, Joanna Kic-Drgas
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Glottodidactica są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Glottodidactica udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Glottodidactica pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).