Intercultural communicative competence in the Polish educational context: EFL primary school teachers’ practices and opinions
PDF (English)

Słowa kluczowe

Culture
intercultural communicative competence
foreign language teaching
culture teaching
teachers’ practices
teachers’ opinions

Jak cytować

Cholewa, W. (2024). Intercultural communicative competence in the Polish educational context: EFL primary school teachers’ practices and opinions. Glottodidactica, 51(2), 31–56. https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.2

Abstrakt

Interkulturową kompetencję komunikacyjną (IKK) definiuje się jako zespół umiejętności (w tym biegłość w języku docelowym) potrzebnych do skutecznego i stosownego przeprowadzania interakcji z osobami językowo i kulturowo różnymi (Fantini 2020: 5). Rozwój IKK u uczniów przez Radę Europy (2022) został uznany za jeden z kluczowych elementów nauczania języka obcego (J2). Niniejszy artykuł prezentuje wyniki badania przeprowadzonego wśród nauczycieli języka angielskiego w szkołach podstawowych, którego celem było poznanie stosowanych przez respondentów praktyk dydaktycznych w nauczaniu i ocenianiu IKK, a także ich opinii na temat zawartości podręczników i motywowania uczniów w zakresie rozwijania IKK zarówno w klasie, jak i poza nią. Dane ilościowe i jakościowe zostały zebrane za pomocą kwestionariusza (n = 39) oraz wywiadów z pięcioma nauczycielami języka angielskiego. Wyniki pokazują, że większość respondentów stara się traktować priorytetowo integrację IKK podczas lekcji języka angielskiego i dąży do jej rozwijania u uczniów. Jednakże mniej niż połowa z nich przywiązuje równie duże znaczenie do IKK, jak do nauczania języka. Ponadto, większość respondentów koncentruje się na nauczaniu cech narodowych w celu rozwijania IKK. kultura, interkulturowa kompetencja komunikacyjna, nauczanie języków obcych w Polsce, nauczanie kultury, praktyki nauczycieli, opinie nauczycieli.

https://doi.org/10.14746/gl.2024.51.2.2
PDF (English)

Finansowanie

The author acknowledges that this work was supported by “Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” at Adam Mickiewicz University [grant number 076/34/UAM/0049].

Bibliografia

Aleksandrowicz-Pędich, L. (2005). Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Ang, S. / Van Dyne, L. / Koh, C. / Ng, K.-Y. / Templer, K.J. / Tay, C. / Chandrasekar, N.A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment a decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3(3), 335–371. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1740-8784.2007.00082.x

Balcerkiewicz, M. / Kułaczkowska, B. (2010). Spotkania na granicy różnych światów – poznanie siebie i innych. Praca z filmem na zajęciach języka obcego w ramach rozwoju kompetencji interkulturowej. In: M. Mackiewicz (ed.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej (pp. 175–184). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Bennett, M.J. (1986). A developmental approach to training for intercultural sensitivity. International Journal of Intercultural Relations. Special Issue: Theories and Methods in Cross-Cultural Orientation, 10(2), 179–196. DOI: https://doi.org/10.1016/0147-1767(86)90005-2

Byram, M. (2021). Teaching and assessing intercultural communicative competence: Revisited (2nd ed.). Bristol, Blue Ridge Summit: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781800410251

Byram, M. / Barrett, M. / Ipgrave, J. / Jackson, R. / del Carmen Méndez García, M. (2009). Autobiography of intercultural encounters. https://rm.coe.int/autobiography-of-interculturalencounters/16806bf02d

Byram, M. / Risager, K. (1999). Language teachers, politics, and cultures. Clevedon: Multilingual Matters.

Chen, G.-M. / Starosta, W. (2000). The development and validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3, 1–15. DOI: https://doi.org/10.1037/t61546-000

Council of Europe (2011). European Language Portfolio. Intercultural experience and awareness. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016804932c1

Council of Europe (2012). Intercultural competence for all: Preparation for living in a heterogeneous world. https://rm.coe.int/intercultural-competence-for-all/16808ce20c

Council of Europe (2022). The importance of plurilingual and intercultural education for democratic culture. https://rm.coe.int/prems-013522-gbr-2508-cmrec-2022-1-et-expose-motifs-couv-a5-batweb/1680a967b4

Czura, A. (2016). Major field of study and student teachers’views on intercultural communicative competence. Language and Intercultural Communication, 16(1), 83–98, DOI: https://doi.org/10.1080/14708477.2015.1113753

Deardorff, D.K. (2006). Identification and assessment of intercultural competence as a student outcome of internationalization. Journal of Studies in International Education, 10(3), 241–266, DOI: https://doi.org/10.1177/1028315306287002

Derenowski, M. (2015). Teaching culture in the FL senior high school classroom. Coursebook evaluation and teachers’and learners’views. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Quantitative, qualitative, and mixed methodologies. Oxford: Oxford University Press.

Edwards, R. / Usher, R. (2008). Globalisation and pedagogy: space, place and identity. British Journal of Educational Studies, 56(4), 490–92. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2008.419_6.x

Fantini, A.E. (2021). Intercultural communicative competence: A necessary ability for all. World Learning Publications, 4. https://digitalcollections.sit.edu/worldlearning_publications/4

George, D. / Mallery, P. (2016). IBM SPSS Statistics 23 step by step: A simple guide and reference. 14th edition. New York, NY: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315545899

Hughes, G. (1986). An argument for cultural analysis in the second language classroom. In: J.M. Valdes (ed.), Cultural bound: Bridging the culture gap in language teaching (pp. 162–169). Cambridge: Cambridge University Press.

Jenkins, J. (2006). Current perspectives on teaching world Englishes and English as a lingua franca. TESOL Quarterly, 40(1), 157–181. DOI: https://doi.org/10.2307/40264515

Kurtyka, A. (2005). Rozwijanie kompetencji międzykulturowej nauczycieli języków obcych. In: M. Mackiewicz (ed.), Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej (pp. 83–96). Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Kusiak-Pisowacka, M. (2018). Developing intercultural competence in an academic foreign language classroom. Beyond Philology, 15(1), 133–154. DOI: https://doi.org/10.26881/bp.2018.1.07

Little, D. / Goullier, F. / Hughes, G. (2011). The European language portfolio: The story so far (1991–2011). https://rm.coe.int/CoERMPublicComonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016804595a7

Mihułka, K. (2014). Nie lubię Niemców, bo nie – o autorefleksji w postrzeganiu innych. Neofilolog, 42(1), 63–77. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2014.42.1.6

Ministry of Education in Poland (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017. Dz.U. 2017 poz. 359. https://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356

O’Dowd, R. (2012). Intercultural communicative competence through telecollaboration. In: J. Jackson (ed.), The Routledge handbook of language and intercultural communication (pp. 342− 358). Abingdon: Routledge.

Oranje, J. / Smith, L.F. (2017). Language teacher cognitions and intercultural language teaching: the New Zealand perspective. Language Teaching Research, 22(3), 310–329. DOI: https://doi.org/10.1177/1362168817691319

Paprocka-Piotrowska, U. (2007). Stereotyp w dialogu interkulturowym – wprowadzenie do warsztatu. In: M. Jodłowiec / A. Niżegorodcew (eds.), Dydaktyka języków obcych na początku XXI wieku (pp. 287–292). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Reid, E. (2010). Culture – an inevitable part of a foreign language teaching. In: S. Pokrivčáková (ed.), Modernization of teaching foreign languages: CLIL, inclusive and intercultural education (pp. 199–215). Brno: Masaryk University.

Reid, E. (2014). Techniques developing Intercultural communicative competences in English language lessons. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 186, 939–943. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.011

Romanowski, P. (2017). Intercultural communicative competence in English language teaching in Polish state colleges. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Róg, T. (2014). Intercultural training in contemporary education. In: M. Krawiec (ed.), Cross-curricular dimensions of language learning and teaching (pp. 201–218). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Róg, T. (2016). Glottodydaktyczne obszary badań nad kompetencją międzykulturową, Neofilolog, 47(2), 133–152. DOI: https://doi.org/10.14746/n.2016.47.2.01

Sercu, L. / Bandura, E. / Castro, P. / Davcheva, L. / Laskaridou, C. / Lundgren, U. / del Mendez, M. / Garcia, C. / Ryan, P. (2005). Foreign language teachers and intercultural competence: An international investigation. Clevedon: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853598456

Siek-Piskozub, T. (2013). Enhancing autonomy in the context of an ICC development seminar. In: M. Jodłowiec / E. Mańczak-Wohlfeld (eds.), Exploring the microcosm and macrocosm of language teaching and learning (pp. 217–228). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. UNESCO (2013). Intercultural competences. Conceptual and operational framework. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768

Vo, Q.P. (2017). Rethinking intercultural communication competence in English language teaching: A gap between lecturers’perspectives and practices in a Southeast Asian tertiary context. Journal on English Language Teaching, 7(1), 20–29. DOI: https://doi.org/10.26634/jelt.7.1.11404

Wach, A. (2015). Advanced learners’ intercultural experience through computer-enhanced technology: A study of Polish and Romanian students. In: L. Piasecka / M. Adams-Tukiendorf / DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-07686-7_2

P. Wilk (eds.), New media and perennial problems in, foreign language learning and teaching (pp. 21–38). New York, NY: Springer.

Xu, Q. (2011). Role play – an effective approach to developing overall communicative competence. Cross-Cultural Communication, 7(4), 36–39.

Zoni Upton, J. (2021). Critical incidents in the language classroom. Bulletin of Nagoya University of Foreign Studies, 2, 303–312.

Żydek-Bednarczuk, U. (2012). Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Postscriptum Polonistyczne, 2, 19–30.